Reklama

Razali: Neměl jsem brát Valentina

Razlan Razali byl tři roky týmovým principálem u Petronas-Yamaha, nyní je majitelem nového týmu WITHU-Yamaha a otevřeně hovoří o dvou velkých chybách, které v posledních letech udělal.

Po odchodu hlavního sponzora firmy Petronas se satelitní malajský tým SRT-Yamaha podstatně změnil: Z dosavadního týmového principála Razlana Razaliho se stal majitel; italský koncern WITHU je novým «title sponsor» a Andrea Dovizioso a Rookie Darryn Binder (v Top-7 v MS-Moto3 s motocyklem Petronas-Sprinta-Honda) vytvořili novou jezdeckou dvojicí.

Razali plánoval původně svou novou závodní stáj společně s dosavadním týmovým ředitelem Johanem Stigefeltem, ovšem kvůli rozdílnému názoru na další koncepci týmu došlo k tomu, že se bývalý CEO okruhu Sepang Circuit, se svou firmou RNF stal jediným majitelem. RNF jsou počáteční písmena jmen Razaliho dětí: Razlan, Nadia a Farouk.

Kvůli rozchodu s Johanem Stigefeltem nebylo vytvoření nového týmu úplně jednoduché. Stigefelt totiž část obchodů pro Petronas-Yamaha-SRT-Team prováděl se svou švédskou firmou «One Performance», protože Petronas a SIC jako státní podniky potřebovaly v Evropě jednu «pass through company», tedy firmu přes kterou se budou provozovat veškeré sponzorské aktivity hlavně v Německu, odkud byly auta, týmové trucky a hospitality týmu.

Stigefelt navíc chtěl sám převzít tento tým v «premier class», ačkoliv obě místa - MotoGP-Slots - na startovním roštu MotoGP byla 2018 přepsána na Razaliho. A také chtěl Stigefelt sám jednat s Yamahou.

Razali vytvořil tým SIC do MS-Moto3 v roce 2015 (2015 a 2016 v něm závodil také Čech Jakub Kornfeil), tehdy byl CEO okruhu Sepang Circuits a Johanovu firmu ‚One Performance‘ využíval jako ‚pass through company‘. A až do roku 2018.

Jen připomínám: Až do roku 2018 zastupoval Stigefelt u Petronasu pouze kubatury Moto3 a Moto2.

Při Grand Prix Silverstone v srpnu 2021 ještě Razali tvrdil, že v budoucnu bude společně se Stigefeltem týmovým majitelem stáje v MotoGP.

Vše se ale změnilo už při prvním závodě v Misanu a v Aragónu bylo už vše jasné! Razlan a Johan půjdou dále každý svou cestou!

A co by Razali udělal jinak, pokud by se mohl vrátit nazpět? Rozhodně by neangažoval Rossiho!

Razlan Razali: „Kvůli Rossimu jsem necítil žádný tlak od Yamahy, přecenil jsem jeho vliv. Myslel jsem si, že Yamaha ho za každou cenu chce mít v týmu a to nebyla pravda. A také jsem v červnu 2021 měl vzít první nabídku od Petronasu a akceptovat ji. Ale chtěl jsem získat více peněz. Samozřejmě, úspěchy v roce 2020 mně k tomu opravňovaly, Morbidelli a Quartararo vyhráli každý tři závody Grand Prix, a Morbidelli se stal vice-mistrem světa!“.

A k Rossimu: „Myslel jsem si, že musím Rossiho na sezónu 2021 angažovat, a že to je tlak od Yamahy. Sám jsem byl skeptický ohledně Rossiho, tedy až do Jerezu II (červenec 2020), kdy skončil třetí a stál na pódiu vedle Fabia a Viñalese. To se mně líbilo a řekl jsem si: Zkusím to.“

„Potom ale onemocněl Rossi na Covid-19 a výsledky se zhoršily. Ale v tu dobu už bylo o Valentinovi rozhodnuto.“, vzpomíná Razali.

Úspěšný týmový šéf z MotoGP nebyl závoděním Rossiho vůbec nadšen: Během 18 startů v MotoGP 2021 dojel Rossi pouze 4x v Top-ten: Třikrát desátý, jednou osmý (v dešti na Spielbergu) a MS ukončil jako 18. – po 15. místě vloni.

Razali k tématu Rossi: „Valentino se sám dostal pod tlak. Mladí jezdci jsou o mnoho rychlejší. Přitom Valentino sám zajížděl lepší časy než v minulosti, ale to nestačilo. Chtěl úspěchy, jeho srdce a hlava taky - ale tělo už nespolupracovalo. “



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama