Reklama

První díl zámořské trilogie se odehraje v Japonsku

V Motegi zdomácnělo MotoGP už 18 let. Oficiální titul Grand Prix Japonska získal ale okruh teprve v okamžiku, když Suzuka po smrtelné havárii Daijira Kata v roce 2003 už vůbec neodpovídala bezpečnostním předpisům, do té doby se jezdila Motegi jako Grand Prix Pacifiku.

Okruh byl postaven v roce 1997 a leží 120 kilometrů severně od Tokya. Výrobci automobilů, kterým dodávala Honda motory do jejich závodních prototypů, nechali postavit okruh typu Indy, a tím tak chtěli nalákat tento seriál do Japonska.

Byly vybudovány vlastně dvě tratě v jednom areálu: Vedle 4,8 kilometru dlouhém okruhu se nacházel ještě 2,5 kilometru měřící ovál nad úrovní toho delšího, a nyní se tato kratší trať během závodu MotoGP dvakrát podjíždí.

Proto se vše jmenuje «Twin Ring». Jelikož layout tohoto okruhu je prototypem tratě Stop-and-Go, tedy mnoho rovinek a k tomu několik ostrých zatáček, s hodně tvrdými brzdnými body, není tento okruh mezi jezdci vůbec oblíben. Na okruhu najdeme celkem 14 zatáček (6 levých a 8 pravých), trať je široká 15 m, nejdelší rovinka je dlouhá 762 metrů. „Motegi nemám moc rád“, říká třeba devítinásobný mistr světa Valentino Rossi.

Rekordmanem co se týká vítězství je během 18 absolvovaných závodů královské kubatury hodně překvapivě Loris Capirossi. Ital zde dokázal vyhrát s motocyklem Ducati v letech 2005 až 2007, tedy třikrát v řadě. Ovšem třikrát zde vyhráli také Dani Pedrosa (2011, 2012 a 2015), Jorge Lorenzo (2009, 2013 a 2014). Valentino Rossi (2001 a 2008) stejně jako Kenny Roberts jr. (1999 a 2000) vyhráli dvakrát, listinu vítězů kompletují Casey Stoner (2010), Max Biaggi (2003), Alex Barros (2002), Makoto Tamada, jehož vítězství 2004 je zároveň posledním vítězstvím Japonce v královské kubatuře vůbec a loňský vítěz Marc Marquez.

V Motegi od zavedení čtyřtaktních motocyklů MotoGP v roce 2002 vyhrála Honda 7x závod královské kubatury, Ducati má čtyři vítězství na svém kontě, stejně jako Yamaha. Dani Pedrosa je naopak jezdcem kterým zde dokázal vyhrát nejvíce závodů: 3x MotoGP, 1x 250 ccm, 1x 125 ccm.

V Motegi se už čtyřikrát rozhodlo o titulu mistra světa v kubatuře MotoGP: 2007 (Casey Stoner - Ducati), 2008 (Valentino Rossi - Yamaha), 2014 (Marc Marquez - Honda) a 2016 rovněž (Marc Marquez - Honda).

V jiných kubaturách to bylo rovněž třikrát: Roberto Locatelli v kubatuře 125 ccm v sezóně 2000, Pol Espargaro v Moto2™ 2013, a Johann Zarco ve stejné kubatuře v sezóně 2015.

Domácí jezdci zde vyhráli celkem osmkrát: Masao Azuma – 125 ccm/1999, Shinya Nakano – 250 ccm/1999, Daijiro Kato – 250 ccm/2000, Tetsuya Harada – 250 ccm/2001, Youichi Ui – 125 ccm/2001, Makoto Tamada – MotoGP/2004 a Hiroshi Aoyama – 250 ccm 2005 a 2006.

V nejslabší objemové kubatuře bude mít v Motegi Joan Mir (Leopard Racing – Honda NSF250RW) svůj první mečbol. Na druhého Romana Fenatiho (Marinelli Rivacold Snipers – Honda NSF250RW) má náskok 80 bodů a potřebuje tak dojet v Japonsku buď před ním, nebo těsně za Fenatim, tak se stane už 3 závody před koncem šampionátu mistrem světa Moto3. Třetí v šampionátu Aron Canet (Estrella Galicia 0,0 – Honda NSF250RW) má už bodový zásek 18 na Fenatiho a 98 na svého krajana Mira. Český jezdec Jakub Kornfeil letos s motocyklem Peugeot/Mahindra bodoval celkem dvakrát a jistě by rád zopakoval loňské umístění, kdy byl odmávnut na P13. Jinak zde s výjimkou 2014 vždy v Moto3 bodoval, má na svém kontě ještě body z roku 2012 (15.), 2013 (11.), 2015 (12.) a 2016 (13.).

Naopak v prostřední kubatuře GP není vůbec nic rozhodnuto, lídr šampionátu Franco Morbidelli ( EG 0,0 Marc VDS – KALEX Moto2) přijíždí do Japonska s náskokem 21 bodů před loňským vice-mistrem světa Thomasem Lüthim (carXpert Interwetten – KALEX Moto2), třetí Miguel Oliveira (Red Bull KTM Ajo – KTM Moto2) už je ze hry venku, neboť na Lüthiho ztrácí 70 bodů, ovšem o ouhé 2 body za ním je Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS – KALEX Moto2) na místě čtvrtém.

V královské kubatuře je jasným favoritem tovární pilot týmu Repsol Honda, když trojnásobný mistr světa z let 2013, 2014 a 2016 Marc Marquez spěchá za čtvrtým titulem v královské kubatuře a celkově už svým šestým. Španěl se před vstupem do královské kubatury stal mistrem světa 125 ccm (2010) a Moto2 (2012). Marquez (Repsol Honda Team – Honda RC213V) má náskok 16 bodů na Doviho (Ducati Team – Ducati Desmosedici GP) a 28 bodů na Mavericka Vinalese (Movistar Yamaha MotoGP – Yamaha YZR M1). Ve hře o titul - tedy teoretické - jsou ale i Dani Pedrosa (Repsol Honda Team – Honda RC213V) + 54 bodů a Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP – Yamaha YZR M1) + 56 bodů.

Náš Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team – Ducati Desmosedici GP15) je aktuálně na 18. místě se ziskem 28 bodů, ovšem těsně za ním je v tabulce Tito Rabat (EG 0,0 Marc VDS – Honda RC213V) se stejným počtem bodů, Alex Rins (Team Suzuki Ecstar – Suzuki GSX-RR) pak ztrácí 1 bod. Brněnský jezdec v posledních dvou závodech Grand Prix (Misano a Aragon nebodoval) a tuto sérii by jistě rád v Japonsku ukončil. Jinak zde v Motegi nejlépe zajel v sezóně 2012, kdy byl odmávnut na 11. místě v cíli.

Časový plán pro «Motul Grand Prix of Japan» + TV přenosy (v SEČ)

Pátek 13. října

02:00-02:40 Moto3 FP1
02:55-03:40 MotoGP FP1
03:55-04:40 Moto2 FP1
06:10-06:50 Moto3 FP2
07:05-07:50 MotoGP FP2
08:05-08:50 Moto2 FP2

Sobota 14. října

02:00-02:40 Moto3 FP3
02:55-03:40 MotoGP FP3
03:55-04:40 Moto2 FP3
05:35-06:15 Moto3 Qualifying (přímý přenos TV Nova Sport)
06:30-07:00 MotoGP FP4 (přímý přenos TV Nova Sport)
07:10-07:25 MotoGP Qualifying 1 (přímý přenos TV Nova Sport)
07:35-07:50 MotoGP Qualifying 2 (přímý přenos TV Nova Sport)
08:05-08:50 Moto2 Qualifying (přímý přenos TV Nova Sport)

Neděle 15. října

01:40-02:00 Moto3 Warm-up
02:10-02:30 Moto2 Warm-up
02:40-03:00 MotoGP Warm-up
04:00 Moto3 závod 20 kol = 96 km (přímý přenos TV Nova Sport)
05:20 Moto2 závod 23 kol = 110,4 km (přímý přenos TV Nova Sport)
07:00 MotoGP závod 24 kol = 115,2 km (přímý přenos TV Nova Sport)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama