Privátní týmy MotoGP: Dorna jim dá částku 7 milionů Euro ročně
- Publikovno: 23.12.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Mnohokrát se v diskuzích pod články píše o jakési «nenažranosti» Dorny, kolik peněz vybírá od okruhů, které chtějí a pořádají závody mistrovství světa Grand Prix. Ale už hodně málo se píše o penězích, které Dorna vyplácí jednotlivým týmům, aby mohly závodit.
Pět ze šesti aktuálních soukromých týmů MotoGP podepsalo s Dornou pětiletou smlouvu: Gresini, Tech3, LCR, Pramac a Petronas SRT. Pouze budoucnost týmu Esponsorama Avintia Ducati je nejistá. Z 99% tuto stáj MotoGP převezme po roce 2021 Valentino Rossi.
V nových smlouvách je pro týmy zajištěna technická stabilita, Dorna také převezme cenu za jednotné pneumatiky a také za jednotnou elektroniku ECU. Ovšem poprvé budou muset týmy akceptovat 22 místo dosavadních 20 závodů Grand Prix. Bylo ale omezeno zimní testování, neboť nepřinese žádné peníze a navíc neexistuje ani přímý přenos z těchto testů.
Mezitím se ve smlouvách s jednotlivými týmy objevilo navýšení za 21. a 22. závod Grand Prix.
V minulosti dostávaly privátní týmy MotoGP se dvěma jezdci od Dorny ročně (do konce sezóny 2021) částku 6,5 milionu Euro. V těchto penězích byly samozřejmě zahrnuty sumy od týmového sdružení IRTA (startovné, výdaje, letecká doprava materiálu, bonusy za umístění).
Pokud továrna v MotoGP dodá privátnímu týmu za pronájem závodního materiálu ve výši 2,2 milionu Euro, tak Dorna navíc zaplatí továrně 1 milion za každý motocykl. Tyto peníze ale dostanou pouze zákaznické týmy. Ducati měla dříve tři, nyní pouze dva zákaznické týmy. Ovšem tyto peníze dostane pouze jeden privátní tým - Pramac.
Ze šesti zúčastněných značek ale peníze od Dorny dostane pouze pět továren, neboť Aprilia nemá žádné právo na vlastní startovní místo, smlouva s majitelem týmu Faustem Gresinim platí do konce roku 2021. Gresini převádí 6,5 milionu dále na Aprilii, která platí materiál, vývoj motocyklu, provoz hospitality, jezdecké smlouvy a také mechaniky.
Teprve po uplynutí smlouvy v roce 2021 obdrží Aprilia Racing dvě vlastní startovní místa.
Po sezóně 2021 se tedy pojede 22 místo dosavadních 20 závodů Grand Prix, takže příspěvek Dorny se zvedne na ca. 7 milionu Euro.
Jelikož Suzuki na rozdíl od továren Honda, Yamaha, Ducati a KTM neprovozuje žádný privátní zákaznický tým - tak obdrží od Dorny o dva miliony méně, než čtyři výše uvedené týmy.
Továrna MotoGP, která neprovozuje žádný zákaznický tým, dostávala dosud 500.000 Euro – tedy Suzuki a Aprilia. To znamená, KTM obdržela 2017 a 2018 přesně tento půlmilion. Od roku 2019, kdy dodává závodní materiál týmu Tech3, tak může KTM počítat s ročním příspěvkem 2 miliony.
Celkově tak Dorna přispívá do tří kubatur Grand Prix celkově 70 milionu Euro!
CEO Dorny Ezpeleta chce ale v období 2022 až 2026 zvýšit finanční příspěvky pro týmy Moto3 a Moto2, které se už dlouho nezvyšovaly. Aktuálně činí 180.000 až 230.000 Euro ročně - je to samozřejmě závislé na úspěších. Ovšem Dorna platí za týmy podstatnou část za jednotné motory v Moto2, neboť týmy za ně platí pouhých 20.000 Euro ročně. Sdružení týmů IRTA a Dorna přebírají také cenu za «motorový balíček» pro Moto3, když je zde zaveden maximální cenový limit 60.000 Euro (je povoleno maximálně 6 motorů pro jezdce za jednu sezónu).
- Přidat komentář 6
- Publikováno: 23.12.2020
- Zařazeno v:
- Autor: