Reklama

Pouze nafouklá mýdlová bublina? Finský KymiRing!

Zdá se, že je na světě další hodně nafouklá mýdlová bublina. Bude snad finský KymiRing britským Circuitem of Wales, nebo maďarským BalatonRingem, či se snad jedná o ukrajinský Crimea Circuit.

Zdá se, že na dokončení Kymiringu ve Finsku chybí to podstatné, tedy peníze! Je tedy Grand Prix motocyklů ve Skandinávii 2019 nebo 2020 pouze utopií?

Více než 50 zástupců různých médií bylo přítomno, když Dorna Sports-CEO Carmelo Ezpeleta, Dorna Sporting-Manager Carlos Ezpeleta, evropský ministr Sampo Terho, předseda představenstva KymiRingu Kari O. Sohlberg a prezident Finnish Motorcycling Federation Tapio Nevala, stejně jako KymiRing-Project Manager Timo Pohjola v minulém srpnu představili plány na nový permanentní okruh ve Finsku - ostatně jediný ve Skandinávii.

Dorna zároveň potvrdila, že se pokusí zařadit do kalendáře Grand Prix 2019 tento finský závod.

Ale už několik dní později se ukázalo, že tento časový plán kvůli hodně napjatému budgetu nebude možné uskutečnit a Grand Prix Finska se může konat nejdříve v roce 2020.

Finská média nyní hodně hlasitě uvažují, zda projekt Kymiring a závody MotoGP nejsou pouze nafouklou mýdlovou bublinou.

Faktem je: Finové šli do celého projektu s částkou pouhých 8 milionů Euro, celkem se mělo investovat do 4,6-km dlouhého okruhu ležícího 110 km severovýchodně od Helsinek pouhých 30 až 40 milionu Euro.

Jen pro porovnání: Pouhá přestavba Red Bull-Ringu stála více než 100 milionu, přičemž už layout okruhu existoval.

Provozovatel Kymiringu počítal, že hodně nákladů zaplatí diváci z Ruska.

Finský deník «Iltasanomat» nyní informoval, že jeden finský miliardář už neinvestuje do tohoto závodního okruhu ani jedno Euro.

Řeč je o muži jménem Antti Aarnio Wihuri, jehož firma Wihuri je k vidění na voze Mercedes F1 pilota Valtteriho Bottase. Antti Aarnio Wihuri se na téma Kymiring vyjádřil následovně: „MotoGP je v současné době hodně nereálný sen“.

Zažije tak Dorna po maďarském BalatonRingu (2010) nebo britském okruhu Circuit of Wales (2015) ve Finsku další blamáž?

Jeden finský novinář nyní zveřejnil článek o tom, že na Kymiringu už několik týdnů neuslyšel žádný stavební hluk...!

„Máme vždy v pátek volný den“, zněla odpověď stavitele okruhu.

Každému návštěvníkovi této stavby musí hned padnout do oka na první pohled: Nějaké půdní práce se zde už dlouho nekonaly, vše zůstalo při starém a ačkoliv už se dle plánu měly pokládat první metry asfaltu, tak se vůbec nic neděje.

Původně se měl asfaltový koberec začít pokládat v létě, pak byl termín posunut na podzim. Ten ale pomalu končí a vůbec nic se nezměnilo...!

Koncem září byla vydána zpráva, že větrná bouře vyvrátila a poškodila 400 stromů na pozemku, kde se staví Kymiring. Z tohoto důvodu nemohly stavební stroje vyjet na stavbu, neboť byly zablokované.

Když se ale kterýkoliv z náhodných návštěvníků nebo novinářů jen letmým pohledem zadívá na pozemek této sportovní arény, tak oněch 400 poškozených stromů není vůbec vidět. Takže se jedná pouze o další pohádku?

Domácí lidé ale znají pozadí celého projektu. Peníze došly, takže se prostě ve stavebních pracích - tedy úpravy půdy - nepokračuje. Firmy už před delším časem své stroje z Kymiringu odvezly na jiné stavby.

Tisková konference Dorny v srpnu měla pouze přilákat eventuální nové investory.

Což se ale nepodařilo, zdá se!

Škoda, Kymiring zatím dělal velmi dobrý dojem solidního projektu.

Ovšem nesmíme zapomenout, zda by se v krajině, kde je 5 - 6 měsíců tvrdá zima, vyplatita a hospodářsky uživila permanentní závodní dráha, použitelná defacto pouze pro polovinu kalendářního roku...?

Pokud se tedy nestane zázrak, tak GP Finska na silničním okruhu v Imatře 1992 zůstane stále posledním závodem Grand Prix ve Skandinávii vůbec.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama