Reklama

Poslední mohykán jménem Jakub Kornfeil

Po vyhazovu Karla Haniky z týmu Platinum Bay Real Estate zůstal „posledním mohykánem“ v šampionátu MotoGP Jakub Kornfeil, přitom jsme od doby vzniku České republiky měli v šampionátu některé roky pravidelně několik jezdců a dokonce 11 let i český tým.

To se ale nyní bohužel změnilo. Podívejme se společně na přehled českých jezdců, kteří v seriálu Grand Prix startovali jako stabilní piloti

Pravidelná účast v novodobé historii české motocyklové silnice se začala rokem 1996, kdy v kubatuře 125tek jezdil Jaroslav Huleš. Ten závodil v této kubatuře na bodech i v sezónách 1997, 1998, 2000 a 2001, když v roce 2002 rozdělil své síly do kubatur 125 ccm a 250 ccm. Svou poslední sezónu absolvoval Huleš v roce 2003, ve 250kách.

Ovšem v roce 2001 jsme už měli v seriálu Grand Prix dalšího stabilního Čecha, a sice Jakuba Smrže. Ten se ale v roce 2002 rozhodl pro kubaturu 250tek a i když začal sezónu 2002 v nejnižší objemové kubatuře, tak ji dokončil právě v té prostřední kubatuře seriálu GP. A v ní vydržel i v letech 2003, 2004 a 2005.

V těch posledních dvou sezónách - tedy 2004 a 2005 - startoval jako stabilní jezdec v Grand Prix i Radomil Rous.

A část sezóny 2004 odjela ve 125kách i Markéta Janáková.

A od roku 2004 se stal pravidelným účastníkem MS Grand Prix pozdější dvojnásobný vítěz kubatury 125 ccm Lukáš Pešek. Ten po velmi úspěšných čtyřech sezónách (2 vítězství a celkem 9 pódií) v Lightweight (2004-2007) přešel v roce 2008 do kubatury 250 ccm, kde jezdil i v sezóně 2009, aby potom ještě v roce 2010 závodil v nově vzniklé kubatuře Moto2. Svůj comeback pak prožil Pešek v sezóně 2013, kdy se stal teprve druhým Čechem v královské kubatuře MotoGP.

Jen o rok později než pražský jezdec Pešek vstoupil do seriálu MS jako stabilní jezdec brněnský Karel Abraham. Po dvou „zahřívacích“ sezónách 2005 a 2006 se jeho český tým Cardion rozhodl postoupil o level výš, a Abaja tedy závodil 3 sezóny (2007 - 2009) ve 250kách. Potom, stejně jako skoro všichni jeho tehdejší kolegové, absolvoval úvodní sezónu nové kubatury Moto2 (2010). Po vítězství ve Valencii a pódiu v Motegi přešel Karel „Abaja“ Abraham do královské kubatury MotoGP, jako první Čech v historii vůbec! Zde závodil na té nejvyšší úrovni v sezónách 2011 - 2015. A s jeho odchodem zmizel z paddocku Grand Prix i dosud jediný český tým Cardion AB Motoracing.

Od roku 2009 se začal objevovat ve startovní listině Grand Prix další český jezdec Jakub Kornfeil. Ten svých dosud 116 startů absolvoval převážně v Lightweight (125 ccm/Moto3) a získal v nich dvě pódiová umístění právě vloni v Silverstone a ve Valencii.

Posledním jezdcem z „českých luhů a hájů“ byl potom Karel Hanika. Ten závodil v Moto3 v sezónách 2014 a 2015 za tovární tým KTM, letos pak prvních 7 závodů sezóny 2016 s motocyklem Mahindra.

Přehled všech jezdců z ČR v seriálu Grand Prix

2016

Moto3 - Jakub Kornfeil (Honda) - 42 bodů (P9, 7 startů)
Moto3 - Karel Hanika (Mahindra) - 0 bodů (7 startů)

2015

Moto3 - Jakub Kornfeil (KTM) - 89 bodů (P12, 18 startů)
Moto3 - Karel Hanika (KTM) - 43 bodů (P18, 18 startů)
MotoGP - Karel Abraham (Honda) - 0 bodů (10 startů)

2014

Moto3 - Jakub Kornfeil (KTM) - 97 bodů (P12, 18 startů)
Moto3 - Karel Hanika (KTM) - 44 bodů (P18, 18 startů)
MotoGP - Karel Abraham (Honda) - 33 bodů (P17, 18 startů)

2013

Moto3 - Jakub Kornfeil (Kalex KTM) - 68 bodů (P11, 17 startů)
MotoGP - Karel Abraham (ART) - 5 bodů (P24, 9 startů)
MotoGP - Lukáš Pešek (Ioda-Suter) - 0 bodů (18 startů)

2012

Moto3 - Jakub Kornfeil (FTR Honda) - 71 bodů (P15, 17 startů)
MotoGP - Karel Abraham (Ducati) - 59 bodů (P14, 14 startů)

2011

125 ccm - Jakub Kornfeil (Aprilia) - 72 bodů (P12, 17 startů)
MotoGP - Karel Abraham (Ducati) - 64 bodů (P14, 16 startů)

2010

125 ccm - Jakub Kornfeil (Aprilia) - 28 bodů (P17, 17 startů)
Moto2 - Karel Abraham (RSV; FTR) - 96 bodů (P10, 14 startů)
Moto2 - Lukáš Pešek (Moriwaki) - 5 bodů (P34, 11 startů)

2009

125 ccm - Jakub Kornfeil (Loncin) - 0 bodů (5 startů)
250 ccm - Karel Abraham (Aprilia) - 74 bodů (P14, 16 startů)
250 ccm - Lukáš Pešek (Aprilia) - 74 bodů (P15, 16 startů)

2008

250 ccm - Karel Abraham (Aprilia) - 40 bodů (P16, 14 startů)
250 ccm - Lukáš Pešek (Aprilia) - 43 bodů (P15, 16 startů)

2007

125 ccm - Lukáš Pešek (Derbi) - 182 bodů (P4, 17 startů)
250 ccm - Karel Abraham (Aprilia) - 31 bodů (P16, 17 startů)

2006

125 ccm - Lukáš Pešek (Derbi) - 154 bodů (P6, 16 startů)
125 ccm - Karel Abraham (Aprilia) - 8 bodů (P24, 16 startů)
250 ccm - Jakub Smrž (Aprilia) - 58 bodů (P12, 16 startů)

2005

125 ccm - Lukáš Pešek (Derbi) - 25 bodů (P19, 16 startů)
125 ccm - Karel Abraham (Aprilia) - 0 bodů (15 startů)
250 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 19 bodů (P20, 16 startů)
250 ccm - Radomil Rous (Honda) - 11 bodů (P24, 11 startů)

2004

125 ccm - Lukáš Pešek (Honda) - 20 bodů (P21, 16 startů)
125 ccm - Markéta Janáková (Honda) - 0 bodů (6 startů)
250 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 20 bodů (P20, 16 startů)
250 ccm - Radomil Rous (Yamaha) - 0 bodů (10 startů)

2003

125 ccm - Lukáš Pešek (Yamaha) - 4 body (P30, 9 startů)
250 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 14 bodů (P24, 13 startů)
250 ccm - Jaroslav Huleš (Honda) - 10 bodů (P25, 9 startů)

2002

125 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 3 body (P32, 7 startů)
125 ccm - Jaroslav Huleš (Aprilia) - 0 bodů (7 startů)
250 ccm - Jaroslav Huleš (Yamaha) - 11 bodů (P24, 7startů)
250 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 1 bod (P36, 5 startů)

2001

125 ccm - Jaroslav Huleš (Honda) - 62 bodů (P15, 16 startů)
125 ccm - Jakub Smrž (Honda) - 50 bodů (P17, 13 startů)

2000

125 ccm - Jaroslav Huleš (Aprilia) - 26 bodů (P19, 14 startů)

1998

125 ccm - Jaroslav Huleš (Honda) - 25 bodů (P20, 14 startů)

1997

125 ccm - Jaroslav Huleš (Honda) - 17 bodů (P21, 13 startů)

1996

125 ccm - Jaroslav Huleš (Honda) - 12 bodů (P23, 15 startů)

V přehledu jsou uváděni pouze stabilní jezdci ČR v seriálu Grand Prix.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama