Reklama

Peugeot & Mahindra jdou na barikády

Situace u Mahindry, respektive u jejich soukromých týmů v MS-Moto3, není vůbec „růžová“, ale manažeři týmů a majitelé závodních stájí už toho mají „plné zuby“ a tak nadávají hodně nahlas na šéftechnika Davide Borghesiho, který není schopen pomoci a situaci řešit.

Nespokojenost narůstá a někteří šéfové už nyní jednají s KTM. Závodní materiál od Mahindry je stejně jako vloni neschopný konkurovat.

Přesně před týdnem byl jeden z bossů závodních týmů Mahindry spatřen v paddocku v Jerezu, jak vychází z trucku závodního týmu KTM Factory, proč asi?

„Davide Borghesi, nový Technical Director od Mahindry, nemá čas k nějakému dalšímu vyvíjení Peugeotu MGP30, velkou část své pracovní doby spotřebuje k tomu, aby obhájil svůj vlastní zadek před ředitelem závodního oddělení Mahindry Mufaddalem Chooniou“, řekl na aktuální situaci hodně ironicky jeden z týmových šéfů týmů Moto3, které používají motocykly Mahindra.

A další, hodně renomovaný týmový majitel jedné stáje Mahindra v Moto3, vše lakonicky zhodnotil: „To, co Mahindra provozuje v Moto3, je sebevražda!“

„Situace je v každém případě hodně obtížná, máme velké problémy. V Texasu byly potíže s převodovkou hodně prekérní. Můžeme jen doufat, že nám Mahindra podá co nejdříve pomocnou ruku a motocykly budou konkurenceschopné“, potvrdil jeden z šéfů soukromých týmů Mahindra, který si ale vymínil, že nebude jmenován.

Jedno je jisté, týmy Mahindra už na sezónu 2016 na základě neúspěšných výsledků ze sezóny 2015 nedokázaly angažovat výborné jezdce a musely se spokojit s těmi, co zbyli na přestupovém trhu, nebo s těmi, kteří nedokázali přinést do týmu potřebné sponzorské peníze.

Minimálně tovární tým Mahindra-Aspar od Jorge Martineze má v podobě Francesca Bagnaii a Jorge Martina ve svých řadách pod smlouvou dva špičkové jezdce.

Ovšem není žádným tajemstvím, že ani u továrního týmu, ačkoliv v Jerezu skončil Bagnaia už podruhé letos na pódiu, nepanuje spokojenost. Týmový šéf Jorge „Asparů Martinez si dokáže docela jasně představit, že na rychlých tratích jako jsou Mugello nebo Barcelona, bude Bagnaia opět ve velké nevýhodě. A nesmíme opomenout, že Jorge Martin, tedy velmi rychlá #2 v tomto týmu, získal zatím pouze osm bodů.

“Pokud to tak bude pokračovat i nadále, tak na rok 2017 nenajdu ani jednoho jezdce a ani jednoho sponzora„, chce zůstat v anonymitě týmový manažer jedné ze stájí Mahindry.

A další jeho kolega říká s hodně černým humorem: “Pokud ti ale budu něco říkat, tak pouze při zachování tajné svědecké výpovědi.„

Faktem je, že nový motor 2016 s vrtáním 81 mm místo dosavadních 78 mm není dostatečně výkonný, nebyl kvalitní ani “na brzdě„ a před sezónou se málo testovalo. A když se k tomu připočítají problémy s převodovkou, tak je toho najednou prostě přes hlavu...

“Nerozumím jedné věci, Mahindra je koncern se 190.000 zaměstnanci, takže je zde hodně peněz. Ale jsou investovány úplně na falešných místech„, doplňuje další z týmových šéfů.

Absolutním výsměchem je potom neexistující “Track Assistance„ od Mahindry. “Kde je Technical Support? Vidíš někoho? Kde je Assistance?„, ptá se a ohlíží ve svém boxu po nepřítomných osobách týmový šéf.

Za tuto “Track Assistance„ platí jednotlivé týmy 27.500 Euro za sezónu - pro jednoho jezdce! Opravdu příjemné “kapesné„ pro Mahindru.

Jinak “balíček„ dvou motocyklů stojí 350.000 Euro. Čtyři týmy - tedy s osmi jezdci - už tyto peníze zaplatily, tým Aspar obdrží závodní materiál zadarmo. Privátní týmy Mahindry včetně Peugeot MC Saxoprint ovšem platit musí. Za německý tým zaplatila továrna Peugeot 350.000 Euro za materiál, k tomu obdrží ještě motory a je zde také smlouva s Öhlinsem. Ostatní operativní výdaje musí platit tým Terrella Thiena zvlášť.

Týmy s motocykly Mahindra si stěžují na nízký Top-Speed. V Texasu se dostal Guevara s RBA-KTM na 237,1 km/h, nejrychlejší Mahindra dosáhla pouhých 232,8 km/h (Bagnaia). Karel Hanika pak tabulku Top-Speedu uzavíral - 229,5 km/h. Na okruhu, jakým je Jerez, nehrál Top-Speed tak rozhodující roli.

Český jezdec Karel Hanika, v letech 2014 a 2015 závodící za tovární tým Red Bull-KTM, který stál několikrát v první řadě startovního roštu a byl také několikrát odmávnut v Top-Ten, musí být u Mahindry na velkých pochybách - ani jeden mistrovský bod ve čtyřech úvodních závodech Grand Prix.

“S KTM mohl Karel z „háku“ předjet každého soupeře, s Mahindrou má problém udržet se za nejlepším bikem„, říká jeden z členů týmu Planinum-Bay-Real-Estate na téma bez jakýchkoliv pochybností talentovaného celkového vítěze Red Bull Rookies-Cupu 2013.

K tomu je nutno připočíst ještě komedii s kapotáží. Bagnaia vyrazil na trať v Kataru s kapotáží ze sezóny 2014, ostatní týmy od Mahindry k tomu musely dát písemný souhlas.

Týmový majitel CIP-Mahindra Alain Bronec: “U mě jezdí Spiranelli s kapotáží z roku 2015, Suzuki s modelem 2016. V pátek ale zkoušel v Jerezu také Suzuki model 2015„.

Faktem je, že skoro každý týmový majitel z privátních stájí Mahindra navázal během závodního víkendu v Jerezu kontakty s KTM. Ale nikdo se k těmto evidentním problémům nechce otevřeně vyjádřit, což je absolutně pochopitelné, vždyť zbývá ještě absolvovat 14 závodů s motocykly Mahindra.

Týmoví manažeři Mahindry Caponera, Bronec a Mastropasqua už dávno označili u Mahindra Racing Technical Directora Davide Borghesiho jako “přestárlé dítě„ a “obětního beránka„. Ostatně tento Ital pracoval dříve u Aprilia Reparto Corse, pak byl přesunut do oddělení Offroad - Enduro a Supermoto - a dle jejich mínění vůbec závodním motorům nerozumí.

S úspěšnými projekty GP-Aprilia v MS-125 a MS-250 ale nemá vůbec nic společného.

“Poslali jsme ho raději pryč„ (myšleno oddělení Offroad), vzpomíná na něho Carlo Pernat, který tehdy vedl společně s Janem Witteveenem závodní oddělení u Aprilie.

V Jerezu se ukázala půda pro Borghesiho brzy hodně horká a tak raději ještě před závody - tedy v sobotu - odcestoval z jihu Španělska domů do Itálie.

“Borghesi nedokázal v Jerezu dodržet slovo. Proto nebyl raději v sobotu večer k dostižení. Předtím si prosadil několik technických rozhodnutí a Mufaddal Choonia nám slíbil, že dostaneme nově vyvinutý výfuk. Ale Davide Borghesi ho dal raději jezdci s wild card Albertu Arenasovi z juniorského týmu Aspar. A nás zůstal nechat stát na místě. Mezitím se o tento problém začal zajímat Peugeot, neboť naše stáj by měla být u Mahindry považována za tovární tým...!„, říká týmový manažer Peugeotu Terrell Thien.

Jak už bylo řečeno: S těmito metodami připomínajícími špatnou grotesku ztratí na rok 2017 i zbylé zákaznické týmy, neboť kdo by chtěl za takovou mizérii zaplatit pro dva jezdce 350.000 Euro a k tomu ještě platit 27.500 za neexistující “Track Assistance„ a samozřejmě všechny vedlejší výdaje.

“Vše by mohlo samozřejmě dopadnout ještě jinak, pokud by vyhrála Mahindra posledních 6 závodů Grand Prix v sezóně", je názoru Thien.

Že má tímto také velké problémy tým Peugeot MC Saxoprint a jeho budoucnost je hodně nejistá, je snad každému jasné, ačkoliv existuje tříletou smlouva mezi ex-týmem RTG a Peugeotem.

A jen na samý závěr: Žádný z minimálně aspoň napůl probuzených jezdců Moto3 určitě nepodepíše smlouvu s některým zákaznickým týmem od Mahindry (pokud ještě 2017 nějaké zbydou) po zkušenostech z letošní sezóny, kdyby měl možnost závodit jinde s Hondou nebo s KTM!!!.

Aktuální umístění/bilance jezdců Mahindry/Peugeot v sezóně 2016

05- Francesco Bagnaia – Aspar Mahindra Moto3 – Mahindra MGP3O – 34 bodů
18- John McPhee – Peugeot MC SaxoPrint – Peugeot MGP3O – 9 (na mokru)
20- Jorge Martin – Aspar Mahindra Moto3 – Mahindra MGP3O – 8 (na mokru)
26- Tatsuki Suzuki – CIP Unicom Starker – Mahindra MGP3O – 1
27- Alexis Masbou – Peugeot MC SaxoPrint – Peugeot MGP3O – 0
29- Darryn Binder – Platinum Bay Real Estate – Mahindra MGP3O – 0
30- Karel Hanika – Platinum Bay Real Estate – Mahindra MGP3O – 0
31- Lorenzo Petrarca – 3570 Team Italia – Mahindra MGP3O – 0
32- Fabio Spiranelli – CIP Unicom Starker – Mahindra MGP3O - 0
33- Stefano Valtulini – 3570 Team Italia – Mahindra MGP3O – 0
34 -Albert Arenas – Junior Aspar Mahindra Moto3 – Mahindra MGP3O – 0 (wild card)

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama