Reklama

Ohlédnutí za kariérou Karla Abrahama Hlavní obrázek k článku: Ohlédnutí za kariérou Karla Abrahama

Včera odpoledne při setkání s fanoušky v útrobách brněnského Automotodromu oznámil účastník 214 závodů Grand Prix napříč kubaturami - 125 ccm; 250 ccm; Moto2 a MotoGP - Karel Abraham (29 let), že končí svou obdivuhodnou závodní kariéru v MS, která trvala od 2005 až do 2019.

Nebudu určitě přehánět, když při zhodnocení kariéry Karla Abrahama ocituji nejdříve Lukáše Peška: „Gratuluji Karlovi k pěkné a dlouhé kariéře a vítej mezi sportovními důchodci. No a to znamená jedno, že bohužel teď delší dobu nebudeme mít českého zástupce v kategorii MotoGP (jestli vůbec ještě někdy)“.

Rovněž Abrahamův velký český rival - určitou dobu dokonce i týmový kolega - Jakub Smrž se k ukončení Abajovy kariéry vyjádřil následovně: „Z Karla se stal skvělej pilot a je jedno, že to bylo za podmínek, které většina lidí nemá. Udělal pro českou silnici kus práce a zanechal velkou stopu. Díky!!!“

Ukončením kariéry Karla Abrahama skončil se závoděním poslední ze tří skvělých českých jezdců, kteří psali v začátku tohoto tisíciletí skvělou historii našeho silničního motocyklového sportu. Po Lukáši Peškovi (2013) a Jakubu Smržovi (2018) ukončil včera oficiálně kariéru také Karel Abraham.

Vzpomínám na první setkání s Karlem Abrahamem sr. v jednom brněnském hotelu (2005), kde jsme si dali kávičku a zákusek. On mně tehdy řekl, že se s Kájou rozhodl jít jinou cestou, než bylo dosud «v domácích luzích a hájích» zvykem a sice doslova «hodit» tehdy 15-letého Káju rovnou do závodů Grand Prix!

Kariéra Karla Abrahama v sezónách 2005 / 2019 v Grand Prix a WSBK (2016)

2005 - Karel Abraham začal závodit v Grand Prix, bylo to nejdříve v týmu Semprucci Cardion Blauer a později během sezóny už v rodinné stáji AB Cardion - pochopitelně v kubatuře 125 ccm a se strojem Aprilia.

2006 - První body v MS (125), za tým Cardion AB Motoracing, s motocyklem Aprilia.

2007 - přechod do vyšší kubatury, tedy do 250-tek. A k dispozici stroj Aprilia RS 250.

2008 - Abraham sice zůstal v prostřední třídě, ale motocykl Aprilia měl označení RS-LE, tedy se už skoro podobal těm továrním strojům

2009 - V této sezóně závodil brněnský jezdec s motocyklem přímo z továrny v Noale (Aprilia RSW) a pravidelně v MS 250 ccm také získával body.

2010 - skončila kubatura 250ccm, vznikla třída nová, tedy Moto2. Jelikož se Aprilia závodění s jednotnými motory Honda o objemu 600 ccm vzdala, tak se musel hledat nový motocykl. Tým Cardion bohužel vsadil na začátku sezóny 2010 na špatnou kartu, když zakoupil «těžkotonážní» itaslké motocykly RSV (ostatně stejné jako tým Jorge «Aspara» Martineze. Teprve po jejich výměně během sezóny - od francouzského Le Mans - za britské FTR se dostavily úspěchy. Třetí místo v Motegi bylo sice fantastické, ale vše brzy přebilo vítězství ve Valencii. Po Šťastném a Peškovi se stal Karel Abraham teprve třetím Čechem v historii, který dokázal vyhrát závod Grand Prix.

abaja ducati 1 abaja ducati 2 abaja ducati 3

A během této sezóny došlo k jedné podstatné záležitosti, brněnský jezdec dostal příležitost testovat při soukromém privátním testu motocykl Ducati kubatury MotoGP a protože test dopadl výborně, tak bylo rozhodnuto o další Abrahamově motocyklové kariéře.

2011 - první sezóna závodění v královské kubatuře MotoGP, samozřejmě v rodinném týmu Cardion AB Motoracing a s motocyklem Ducati. A teprve v posledním závodě se rozhodlo, že Abaja prohraje těsně souboj o vítězství v prestižní soutěži «Rookie of the Year» s Calem Crutchlowem. Během sezóny dojel Abraham při GP Velké Británie v Top-7 a toto umístění v královské kubatuře už nikdy nepřekonal, nýbrž pouze vyrovnal.

2012 - I ve své druhé sezóně v královské kubatuře jezdil Abraham s Ducati.

2013 - Do Grand Prix byla zavedena nová kubatura «CRT», a to znamenalo i pro Abrahama změnu motocyklu. Místo Ducati nyní pilotoval stroj ART - tedy upravenou superbikovou Aprilii. A přišla i první vážná zranění, takže brněnský jezdec v této sezóně absolvoval pouze 9 závodů Grand Prix.

2014 - Podkubatura «CRT» je minulostí, vznikla třída «Open» a Abraham mění motocykl ART za Hondu. Ale zůstává stále domácí rodinný tým Cardion AB.

2015 - Nejhorší sezóna brněnského jezdce, pouhých 10 závodů Grand Prix - pak opět zranění - a bez jediného bodu.

2016 - Nebylo tedy divu, že následoval odchod do šampionátu WSBK, konkrétně do týmu Milwaukee BMW.

2017 - Po roce závodění v šampionátu motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým následoval návrat do MotoGP, tentokrát poprvé v Grand Prix mimo tým svého otce. Bylo to závodění za tým Pull&Bear Aspar Team, tedy majitele Jorge Martineze. A Karel Abraham si při Grand Prix Argentiny vyjel neuvěřitelnou druhou pozici na gridu královské kubatury, tedy první řadu!

2018 - Tým zůstal, tedy stáj Angel Nieta od Jorge Martineze, zůstala rovněž i značka motocyklu, Ducati.

2019 - Přestup do dalšího španělského týmu, Reale Avintia Ducati. Ukázalo se během sezóny, že slibovaná GP18 je zřejmě GP17 a tedy konkurence neschopná.

Z uvedeného přehledu je jasné, že závodní kariéra dnes 29-letého Karla Abrahama nebyla rozhodně «procházkou růžovým sadem», nýbrž cestou hodně trnitou a je potřeba za ní Abrahamovi a všem, kteří se pod ní podepsali, poděkovat. Jak už jsem na začátku citoval Lukáše Peška, bůhví, kdy budeme mít v královské kubatuře opět nějakého Čecha.

abaja brno 4 abaja brno 5 abaja brno 6

Foto: Archiv autora, Josef Fait



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama