Reklama

Normální závodní víkend šéfmechanika v MotoGP

Po návratu ze závodní dráhy do svého boxu se piloti nejdříve dají do hovoru se svým šéf mechanikem, který je jednou z nejdůležitějších osob v paddocku.

Ať se jmenují třeba Santi Hernández (Marc Marquez), Ramon Forcada (Jorge Lorenzo), Silvano Galbusera (Valentino Rossi), nebo třeba Tom O'Kane (Aleix Espargaro), s kterým je následující rozhovor o tom, jak takový normální závodní víkend vlastně vypadá.

Mnoho faktorů rozhoduje o tom, zda piloti MotoGP absolvují úspěšný závodní víkend, nebo se skončí zklamáním. Nejde jen o vlastní výkon, ale také o věci, které sami nemohou přímo ovlivnit. Jde třeba o počasí, nebo o chování svých konkurentů na závodní dráze. V oblasti nastavení motocyklu dělí každý pilot svou odpovědnost s jedním hlavním mužem na své straně - svým šéf mechanikem, tedy s Crewchiefem.

A tak se podívejme, co vlastně obsahuje práce takového muže: Podařilo se nám podrobněji podívat na závodní víkend dosavadního šéf mechanika Aleixe Espargara, tedy Toma O'Kaneho. Tento It je považován za jednoho z nejzkušenějších inženýrů v paddocku MotoGP a tak vypadá jeho závodní víkend:

Před závodem Grand Prix

„Závodní víkend pro nás začíná už daleko dopředu. Továrna nám dodává během sezóny neustále a průběžně nové díly a při přípravě na následující závod Grand Prix jsme o tom poprvé informováni. Musíme se s nimi seznámit ještě dříve, než se poprvé vyjede s nimi na trať.“

Čtvrtek

„Když poprvé přijedeme na trať, tak musí být postaven box a vyřídit se spousta organizačních věcí. Ta vlastní práce Crewchiefa začíná poradou, kdy je prodiskutován Setup (nastavení) motocyklu a jsou prodiskutovány technické změny. A je vypracován podrobný plán Settingu pro první volný trénink. Mechanici mají za úkol, připravené změny převést do praxe. Mezitím se také potkám s naším technikem od Michelinu, a společně vypracujeme plán, jaké a kdy použijeme pneumatiky na celý víkend. To záleží především na tom, jaké pneumatiky budou k dispozici: konstrukce a směsi. Samozřejmě, že důležitou roli může hrát také počasí. Tím je příprava na závodní víkend v podstatě dokončena.“

Pátek

„Den začíná prvním volným tréninkem. V normálním případě vyjede jezdec okamžitě na trať a když přijede nazpět, tak nám vysvětlí, co se vše musí na motocyklu změnit. Ten hlavní problém, který je od něho vysloven, nás většinou provází celý víkend. Po prvních několika kolech, zůstává jezdec pravidelně dlouho sedět v boxu, aby se všechny požadované změny daly uskutečnit. Jde hlavně o elektroniku, a musí se nastavit motorová brzda, kontrola trakce a kontrola Wheelie. A mechanici také trochu přenastaví podvozek. Pokud máme štěstí, tak jde pouze o několik maličkostí. Někdy ale musíme změnit vše od základu, nebo přenastavit kompletní geometrii podvozku“.

„Jakmile jezdec vyjede znovu na trať, tak se normálně cítí daleko lépe. Je dobré, když se volné tréninky nevyužívají k testování nových dílů. Jde totiž o přímý postup do Q2 a pokud se změní počasí na druhý a třetí trénink, tak dobrý čas v FP1 je hodně rozhodující. A změna strategie tréninku z nastavení motocyklu na boj o co nejlepší čas není vůbec jednoduchá. Celý trénink totiž trvá pouze 45 minut. Změna nastavení, které se nám nepodařila dokončit v první tréninku se přenese do tréninku druhého, tedy do FP2.“

Sobota

„Třetí trénink v sobotu dopoledne sice trvá časově stejně dlouho jako ty dva první, ale jeho průběh je úplně jiný. Nemůžeme si dovolit mnoho času v boxu, jde zde o definitivní rozdělení plánu, jak to bude probíhat v Qualifying. Motocykl musí být připraven tak, aby jezdec mohl co nejvíce jezdit na trati samotné. V Qualifying se díky pouze 15 minutové délce už moc na motocyklu nepracuje. V sobotu večer se musí definitivně vše rozhodnout: Musí být zvoleny všechna důležitá rozhodnutí a také definitivní Setup. Samozřejmě, že se také potvrdí definitivní volba pneumatik pro závod. V ideálním případě se už pak nic nemění.“

Neděle

„Ještě než začne samotný závod, tak je na programu Warm-Up. Pro závod jsme si během dosavadního závodního víkendu pošetřili ty nejlepší pneumatiky a na nich absolvovali řádově jednu závodní vzdálenost, abychom věděli, jak se budou chovat. Pokud nám něco na pneumatikách není jasné, tak to uděláme ve Warm-Upu. Pokud máme štěstí, tak dostaneme dobré sady, pokud ne, tak musí jezdec z toho vytěžit to nejlepší možné“.

„Když potom začne samotný závod, tak musíme doufat, že jsme jezdci připravili ten nejlepší možný motocykl, s kterým pak může pracovat. Pokud se to podařilo, tak v každém případě rozhodují o úspěchu piloti, kteří dělají ten podstatný rozdíl My technici samozřejmě vidíme daleko více, než diváci na okruhu nebo u televize. Můžeme prostudovat všechny data a mohu říci, že hoši v boxu odvedli na tomto motocyklu opravdu dobrou práci. Na konci chci jen říci, že MotoGP zůstává závodním sportem a není to souboj nějakých vědeckých pracovníků“.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama