Reklama

Několik otázek pro Matěje Smrže Hlavní obrázek k článku: Několik otázek pro Matěje Smrže

Už od léta je ve funkci předsedy komise silničních závodních motocyklů bývalý vynikající závodník Matěj Smrž. A tak jsme mu položili po skončení letošního výběrového závodu ve španělském Guadixu pro Red Bull Rookies Cup několik otázek.

Matěji, jsi už několik měsíců v nové funkci a tak máš určitě přehled o aktuální situaci!

Ta není rozhodně růžová, viz výsledky právě skončeného „Red Bull Rookies Selection Event“. Předtím jsi do toho neměl co mluvit, nyní ale společně s Michalem Salačem sr. je to tvoje parketa.

Ani letos nepostoupil z tohoto výběrového campu žádný český jezdec do hlavní soutěže, tedy do Red Bull Rookies Cupu na příští sezónu, ostatně se tato situace opakuje už několik let, naposled postoupil Filip Salač v roce 2015! Od té doby vůbec nikdo!
Matěj Smrž: „Je to škoda a mrzí mě to. Přál jsem si, aby se to alespoň jednomu českému jezdci povedlo, ale bohužel. Výběr do RBRC není jen o rychlosti na jedno kolo, ale i o dalších věcech jako je jízdní projev, vytrvalost, soustředěnost, fyzická kondice, jazykové dovednosti, domácí zázemí, historie a třeba samostatnost jezdce. Naposledy, jak si sám napsal, obstál Filip Salač a další český zástupce nikoliv. Kde je chyba a nebo proč tomu tak je budou vědět nejlépe rodiče samotných jezdců. Každopádně jisté je jedno, level RBRC už není to, co to bývalo v roce 2014-2015, kvalita šla nahoru a nároky jsou vyšší!“

Oliver König dostal šanci už druhý rok a opět nic. Proč? Tušíš důvod?
Matěj Smrž: „König zkusil již potřetí. Sám jsem jeho taťkovi na Alpe Adria na RedBull Ringu a i telefonicky naznačil, že to není jeho cesta a ať účast zváží. Oliver je na Moto3 těžký a i když je to rychlej jezdec, není to motorka pro něj. Autoklub mu pomohl finančně alespoň pro závody Alpe Adria, protože si to skutečně zaslouží. Pokud budu vědět jak mu pomoct a nebo poradit, udělám to.“

Nemáš strach, že se König vytratí podobně jako Tomáš Vavrouš (mimochodem 4. v Red Bull Rookies Cupu 2011 celkově) nebo třeba Martin Gbelec.
Matěj Smrž: „Nemám strach. Oliver je na Supersportu resp. Stocku 600 rychlej. Na jeho úroveň se Gbelec a Vavrouš nedostali.“

Oni sice jezdí někteří (Vostatek – ETC, Kubáň – ADAC, předtím právě König - ADAC Northern Europe Cup Moto3, tedy NEC) na předních místech, ale není to málo?…V CEV-Repsol se neprosadil nějaký mladý Čech už hodně dlouho! Ostatně ani výsledky Salače v tomto šampionátu nejsou nijak oslňující (nejlépe zatím 2x osmý).
Matěj Smrž: „Všichni dělají co můžou a na co mají! V první řadě finančně a posléze jezdecky. První bod má veliký vliv na ten druhý. Bylo by dobré se na CEV Repsol jet někdy osbně podívat, ono v reálu to vypadá jinak než za stolem u počítače. Je to opravdu “malé„ MS! Filip Salač jede na modelu motorky 2016 oproti továrním motorkám 2017/18 a nyní v Jerezu dojel na 8. místě cca 6 sec. za prvním. To byl hodně dobrý výkon. Ostatní kluci tam také předvádí slušné výkony a kdyby jejich rodiče měli neomezeně mnoho peněz, byly by to zase všechno jinak. Veliké rozdíly dělá technika, ale jak jsem už napsal, je potřeba to vidět na vlastní oči a pak už by jsi nikdy nenapsal, že 8. místo není oslnivé.“

Bude vůbec pokračovat teprve na letošní sezónu odstartovaný projekt „Czech Talent Team Cuna de Campeones“?
Matěj Smrž: „Ano, byla to novinka roku 2018 a není důvod, proč by projekt nepokračoval. Michal Salač již všem aktivně jezdícím Čechům CEV nabídl pomoc a podporu pro plánování další sezóny. Pro rok 2019 je Autoklub připraven podpořit opět i finančně, stejně jako tomu bylo letos. Ještě ale neskončila sezóna 2018, takže prozatím předčasné psát cokoliv víc. “

A jaká je koncepce silniční motocyklové komise tímto směrem?, tedy abychom po roce přestávky (2019) měli v Red Bull Rookies Cupu v sezóně 2020 opět na startovním roštu českého teenagera?
Matěj Smrž: „Zaprvé chceme pomoct díky kontaktům Michala Salače ve Španělsku. Kdokoliv si nebude vědět rady, může se na Michala jakožto manažera repre. junior obrátit. Všichni jezdící ve Španělsku jeho rady v minulosti využili a on jim dal základní směr. Každý si rád dělá věci po svém a v paddocku a mezi jezdci jedné národnosti panuje přirozeně autorita, ale to je v pořádku. Jen to nesmí taťkové někdy přehánět, škodí to jejich dětem a na to je třeba myslet! Dále pracujeme na konceptu akademíí, stejných jako je Smrz Academy. Nyní jednám s Lukášem Peškem a Petrem Klugem. Dělají svojí práci velmi dobře a umí najít talent. Úkolem Autoklubu je finančně tyto akademie podporovat a je to pro budoucnost našeho sportu velmi důležitá věc.“

Děkuji Matěji za rozhovor a přeji ti, aby jsi všechny své nápady a praktické zkušenosti byl schopen přenést do praxe ve prospěch mladých českých talentů.

Závěrem bych chtěl připomenout, že právě minulý víkend se Matěj Smrž s Miloslavem Hřavou zúčastnil závodu Alpe Adria v Oscherslebenu a nyní je se Salačem a s dalšími chlapci na dalším závodě CEV-Repsol v Albacete.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama