Reklama

Nejdůležitější fakta a zajímavosti před GP na Masarykově okruhu

Letošní ročník Grand Prix se pojede v Brně už po 47. Podívejme se společně na krátký historický průřez pomocí faktů a zajímavostí na tomto tradičním místě kalendáře Grand Prix.

Jediné místo v aktuálním kalendáři má na svém kontě více závodů Grand-Prix než Brno, je to nizozemský Assen, kde se jelo už po 68. na okruhu DutchTT mistrovství světa silničních motocyklů.

První československá Grand Prix se konala v roce 1965. Závod 500ccm se jel na originálním silničním okruhu dlouhém 13,94 km na 13 kol a vyhrál ho Mike Hailwood (MV Agusta) celkovým časem 1 hodina, 11 minut a 23.2 sekund.

V roce 1975 byla trať zkrácena na 10,92 km z bezpečnostních důvodů. Tehdejší největší hvězda - britský jezdec - Barry Sheene nazval nový úsek od Myslivny dolů k paddocku „nejrychlejším motokrosem na světě“.

Poslední závod královské kubatury na starém Masarykově okruhu v Brně se konal 1977 a vyhrál ho Venezuelčan Johnny Cecotto (Yamaha). Trať byla potom označena pro «velké» motocykly jako příliš nebezpečná.

Motorky s menším objemem ale závodily na silničním okruhu v Brně až do roku 1982, pak byl definitivně z kalendáře MS vyškrtnut.

Aktuální okruh byl 1987 poprvé dějištěm Grand-Prix a do roku 1991 hostitelem československé Grand Prix.

1992 se konal pouze závod «GP Slovenska» tedy bez nároků na mistrovské body, 1993 se zrodila Grand Prix České republiky a koná se od té doby pravidelně každý rok.

Na této aktuální trati se pojede po 29. závod Grand-Prix.

Během této doby se trať prakticky nezměnila: Pouze v roce 1996 se z tehdejších 5,394 km prodloužila na aktuálních 5,403 km.

Od zavedení čtyřtaktní kubatury MotoGP™ v roce 2002 zde slavily Honda a Yamaha šest vítězství, Ducati dvě.

Na novém Masarykově okruhu získali domácí jezdci zatím pouze jedno pódiové umístění napříč všemi kubaturami: Byl to Lukáš Pešek, který byl odmávnut v kubatuře 125ccm s motocyklem Derbi v roce 2007 jako třetí.

Nejlepším umístěním českého jezdce v MotoGP™ je deváté místo Karla Abrahama v roce 2012.

Dva jezdci dokázali na novém Masarykově okruhu vyhrát sedmkrát: Max Biaggi (4 x 250ccm, 2 x 500ccm, 1 x MotoGP) a Valentino Rossi (1x 125ccm, 1 x 250ccm, 1 x 500ccm, 4 x MotoGP).

Posledním jezdcem, který dokázal vyhrát závod MotoGP™ v Brně z Pole Position byl loňský vítěz Jorge Lorenzo a před ním to byl Valentino Rossi v roce 2009.

Od 2010 až do 2015 vyhráli vždy jezdci, kteří stáli na startovním roštu na P3 a hůř (2014 Dani Pedrosa z P5). Dani Pedrosa vyhrál předloni závod MotoGP™ na Masarykově okruhu a ukončil tak sérii deseti vítězství v řadě pro Marca Marqueze.

Naopak Jorge Lorenzo se svým loňským vítězstvím poprvé dostal do čela tabulky MS-MotoGP - se stejným počtem bodů jako Rossi (211) - a později se stal i mistrem světa této kubatury, když dokázal vyhrát ještě v Aragónu a ve Valencii.

Z českých jezdců dojeli vloni Jakub Kornfeil v Top-10 (9.) v kubatuře Moto3, Karel Hanika na P26 ve stejné objemové třídě a Karel Abraham v MotoGP na P21.

Foto: Josef Fait



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama