Reklama

MS-side: Historie a statistika šampionátu tříkolových artistů

Na přání některých čtenářů Motoforum.cz jsme pro vás připravili článek o historii MS sidecarů. Nebylo to zas tak jednoduché, z historie tohoto šampionátu se toho moc nezachovalo, navíc se šampionát mistrovství světa několikrát přejmenoval na World Cup, v roce 1979 se dokonce rozdělovaly tituly dva.

Zároveň se sólo kubaturami začalo v roce 1949 i mistrovství světa tříkolových motocyklů, tedy sidecarů. Prvními mistry svět se stali Britové Eric Oliver se spolujezdcem Denisem Jenkinsonem, bylo to na motiocyklu Norton Manx o objemu 600 ccm. Ovšem se «šestikily» se závodilo pouhé dvě sezóny, pak se přešlo na «půllitry», což vydrželo neuvěřitelných 45 sezón. Po anglické nadvládě v úvodních ročnících šampionátu začali dominovat po dlouho dobu Němci a místo Nortonu se začali prosazovat jezdci s motocykly BMW.

MS - 600 ccm

1949 Eric Oliver (GBR) - Denis Jenkinson (GBR) - Norton Manx
1950 Eric Oliver (GBR) - Lorenzo Dobelli (ITA) - Norton Manx MS - 500 ccm
1951 Eric Oliver (GBR) - Lorenzo Dobelli (ITA) - Norton Manx
1952 Cyril Smith (GBR) - Bob Clements (GBR), resp. Les Nutt (GBR) - Norton Manx
1953 Eric Oliver (GBR) - Stanley Dibben (GBR) - Norton Manx
1954 Wilhelm Noll (GER) - Fritz Cron (GER) - BMW RS54
1955 Willi Faust (GER) - Karl Remmert (GER) - BMW RS54
1956 Wilhelm Noll (GER) - Fritz Cron (GER) - BMW RS54
1957 Fritz Hillebrand (GER) - Manfred Grunwal (GER) - BMW RS54
1958 Walter Schneider (GER) - Hans Strauß (GER) - BMW RS54
1959 Walter Schneider (GER) - Hans Strauß (GER) - BMW RS54
1960 Helmut Fath (GER) - Alfred Wohlgemuth (GER) - BMW RS54
1961 Max Deubel (GER) - Emil Hörner (GER) - BMW RS54
1962 Max Deubel (GER) - Emil Hörner (GER) - BMW RS54
1963 Max Deubel (GER) - Emil Hörner (GER); resp. Barry Dungsworth při závodě TT - BMW RS54
1964 Max Deubel (GER) - Emil Hörner (GER) - BMW RS54
1965 Fritz Scheidegger (SUI) - John Robinson (GBR) - BMW RS54
1966 Fritz Scheidegger (SUI) - John Robinson (GBR) - BMW RS54
1967 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER) - BMW RS54
1968 Helmut Fath (GER) - Wolfgang Kalauch (GER) - URS
1969 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER) - BMW RS54
1970 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER), resp. Wolfgang Kalauch - BMW RS54
1971 Horst Owesle (GER) - Julius Kremer (GER), resp. Peter Rutterford (GBR) Münch-URS
1972 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER) - BMW RS54
1973 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER) - BMW RS54
1974 Klaus Enders (GER) - Ralf Engelhardt (GER) - Busch-BMW RS54
1975 Rolf Steinhausen (GER) - Josef Huber (GER) - Busch-König
1976 Rolf Steinhausen (GER) - Josef Huber (GER) - Busch-König
1977 George O'Dell (GBR) - Kenny Arthur (GBR), resp. Cliff Holland (GBR) - Windle-Yamaha TZ500, resp. Seymaz-Yamaha TZ500 Yamaha
1978 Rolf Biland (SUI) - Kenneth Williams (GBR) - TTM-Yamaha TZ500, resp. BEO-Yamaha TZ500
1979 - (B2A) Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - Schmid-Yamaha TZ500
1979 - (B2B) Bruno Holzer (SUI) - Charlie Maierhans (SUI) - LCR-Yamaha TZ500
1980 Jock Taylor (GBR) - Benga Johansson (SWE) - Windle-Yamaha TZ500
1981 Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - LCR-Yamaha TZ500
1982 Werner Schwärzel (GER) - Andreas Huber (GER) - Seymaz-Yamaha TZ500
1983 Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - LCR-Yamaha TZ500
1984 Egbert Streuer (NED) - Bernard Schnieders (NED) - LCR-Yamaha TZ500
1985 Egbert Streuer (NED) - Bernard Schnieders (NED) - LCR-Yamaha TZ500
1986 Egbert Streuer (NED) - Bernard Schnieders (NED) - LCR-Yamaha TZ500
1987 Steve Webster (GBR) - Tony Hewitt (GBR) - LCR-Yamaha TZ500
1988 Steve Webster (GBR) - Tony Hewitt (GBR), resp. Gavin Simmons (GBR) - LCR-Yamaha
1989 Steve Webster (GBR) - Tony Hewitt (GBR) - LCR-Krauser
1990 Alain Michel (FRA) - Simon Birchall (GBR) - LCR-Krauser
1991 Steve Webster (GBR)- Gavin Simmons (GBR) - LCR-Krauser
1992 Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - LCR-Krauser
1993 Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - LCR-Krauser
1994 Rolf Biland (SUI) - Kurt Waltisperg (SUI) - LCR-Swissauto V4
1995 Darren Dixon (GBR) - Andy Hetherington (GBR) - Windle-ADM
1996 Darren Dixon (GBR) - Andy Hetherington (GBR) - Windle-ADM

Po období 1949 až 1996 se MS-sidecarů přestalo jezdit a nahradil ho jiný závodní seriál, tedy nejdříve Sidecar World Cup.

Sidecar World Cup

1997 Steve Webster (GBR) - David James (GBR) - LCR-ADM 500 ccm dvoutakty nebo 1000 ccm čtyřtakty
1998 Steve Webster (GBR) - David James (GBR) - LCR-Honda
1999 Steve Webster (GBR) - David James (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000
2000 Steve Webster (GBR) - Paul Woodhead (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000 Superside 1000 ccm čtyřtakty
2001 Klaus Klaffenböck (AUT) - Christian Parzer (AUT) - LCR-Suzuki GSX-R 1000
2002 Steve Abbott (GBR) - Jamie Biggs (GBR) - Windle-Yamaha EXUP
2003 Steve Webster (GBR) - Paul Woodhead (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000

Superside World Cup

2004 Steve Webster (GBR) - Paul Woodhead (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000 Superside
2005 Tim Reeves (GBR) - Tristan Reeves (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000
2006 Tim Reeves (GBR) - Tristan Reeves (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000R 1000
2007 Tim Reeves (GBR) - Patrick Farrance (GBR); ale Farrance jel pouze tréninky na první závod ve Schleizu, pak ho v závodě a na celou sezónu nahradil Stuart Graham - LCR-Suzuki GSX-R 1000
2008 Pekka Päivärinta (FIN) - Timo Karttiala (FIN) - LCR-Suzuki GSX-R 1000
2009 Ben Birchall (GBR) - Tom Birchall (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R 1000

Od sezóny se jezdí MS superside, ve třech sezónách přibyl ještě seriál F2 World Trophy. V sezóně 2016 se poprvé mistrem světa (jako spolujezdkyně) stala žena, Finka Kirsi Kainulainen.

Superside Sidecar World Championship

2010 Pekka Päivärinta (FIN) - Adolf Hänni (SUI) - LCR-Suzuki GSX-R1000
2011 Pekka Päivärinta (FIN) - Adolf Hänni (SUI) - LCR-Suzuki GSX-R1000
2012 Tim Reeves (GBR) - Ashley Hawes (GBR) - LCR-Suzuki GSX-R1000
2013 Pekka Päivärinta (FIN) - Adolf Hänni (SUI) - LCR-Suzuki GSX-R1000
2014 Tim Reeves (GBR) - Gregory Cluze (FRA) - LCR-Kawasaki ZX-10
2015 Bennie Streuer (NED) - Geert Koerts (NED) - LCR Suzuki GSX-R1000
2016 Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen (FIN) - LCR BMW

Sidecar F2 World Trophy

2014 Tim Reeves (GBR) - Gregory Cluze (FRA) - DMR
2015 Tim Reeves (GBR) - Patrick Farrance (GBR) - DMR Honda
2016 Ben Birchall/Tom Birchall (GB) - LCR Honda

Od sezóny 2017 se jezdí se čtyřtaktními stroji o objemu 600 ccm a nastala absolutní nadvláda britských párů.

600 cc 4-stroke

2017 Ben Birchall/Tom Birchall (GB) - LCR Yamaha YZF-R6
2018 Ben Birchall/Tom Birchall (GB) - LCR Yamaha YZF-R6
2019 Tim Reeves (GBR)/Mark Wilkes - Adolf RS-Yamaha YZF-R6

Po skončení sezóny 2019 ukončili svou aktivní kariéru bratři Ben a Tom Birchallové a začali se plně věnovat stavbě tříkolových motocyklů, když 2018 odkoupili značku LCR od švýcarského sidecarového guru Louise Christena v Rheinecku ve švýcarském Kantonu St. Gallen.

Jen na doplnění: Z historického českého pohledu je nutné vzpomenout na dvojici Tomáš Foukal - Jiří Pertlíček, ta závodila v letech 2004 - 2006 s motocyklem Yamaha a v šampionátu postupně obsadila celkově P18, P16 a P19, když nejlépe dojela ve Schleizu 2005 při závodě Gold Race v Top-9.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama