MotoGP vs. WSBK: Bautistovy úspěchy postavily superbikery do špatného světla Hlavní obrázek k článku: MotoGP vs. WSBK: Bautistovy úspěchy postavily superbikery do špatného světla

11 vítězstvími v řadě postavil Rookie šampionátu WorldSBK Alvaro Bautista na začátku sezóny 2019 hierarchii kompletně na hlavu. S neuvěřitelnou lehkostí se prosadil suverénně proti Jonathanu Reovi a kompletní startovní pole postavil do špatného světla.

A tak zatímco Bautista potvrdil Ceasarovo rčení „Veni, vidi, vici“, tak Jonathan Rea - král tohoto šampionátu motocyklů, co nejvíce podobných těm sériovým, svou šanci v roce 2012 nevyužil.

Připomínám: Jonathan Rea tehdy nahradil při závodech v Misanu - obsadil 8. místo, a v Aragónu - byl odmávnut jako sedmý, Caseyeho Stonera na továrním motocyklu Repsol-Honda a předtím absolvoval dvoudenní testy v Brně. Kromě toho Rea také vždy prohrál s Alvaro Bautistou na satelitním stroji Gresini Honda.

Ovšem Rea a jeho dlouhodový rival Chaz Davies jsou názoru, že Bautistovy úspěchy nezobrazují opravdovou jezdeckou úroveň MS-Superbike.

Jonathan Rea před sezónou WSBK 2019 vůbec nevěděl, jak silným protivníkem mu Bautista bude. Navíc nikdo nedokázal přesně zhodnotit opravdový level nového motocyklu Ducati Panigale V4R: „Přišel z MotoGP a byl schopen okamžitě s motocyklem harmonicky komunikovat. Našel hodně rychle to správné nastavení“, hodnotí zpětně tovární pilot Kawasaki Rea.

Jistě, můžete namítnout, že nový superbikový motocykl Ducati byl vlastně pouze překapotovaný stroj této značky z kubatury MotoGP.

To může být sice pravda, ale stejný motocykl měl k dispozici i Bautistův týmový kolega Chaz Davies a zatímco Španěl 11x v řadě vyhrál, tak britský dvojnásobný vícemistr světa byl za stejné období odmávnut pouze dvakrát v Top-3.

A tak se nabízí otázka, jsou piloti WSBK opravdu druhá liga? Že tomu tak není a WorldSBK neleží výkonnostně pod MotoGP vysvětluje Rea hodně názorně: „Měli jsme zde několik opravdu velmi dobrých jezdců z MotoGP - Stefan Bradl, Nicky Hayden, Karel Abraham a Hiroshi Aoyama - a ani jednomu se ten skok nepodařil“, vzpomíná Jonathan Rea.

„Všechno záleží na tom, jak se podaří dotyčnému celou situaci zvládnout. U Alvara všechno vycházelo. Jak by to dopadlo, kdyby jezdil třeba na Hondě? Určitě né tak stejně“, prognostikuje Rea.

To ostatně letos uvidíme, i když letošní motocykl Honda bude mít zřejmě s tím loňským pouze stejné jméno značky.

„Nevím, zda v budoucnosti uvidíme v našem šampionátu více jezdců z MotoGP. V každém případě Bautistův přestup nás superbikery neukázal v dobrém světle. Vyhrál s neuvěřitelnou lehkostí, což ale rozhodně neodpovídalo skutečnosti“, je skálopevně přesvědčen Rea.

Ještě větší rozdíl byl mezi Chazem Daviesem, který byl bez šancí oproti Alvaro Bautistovi. Týmový kolega Španěla Chaz Davies byl největší obětí Bautistových úspěchů. Dlouholetý špičkový pilot Ducati se dlouho nebyl schopen vypořádat s novým motocyklem V4 a závodil pouze se středem jezdeckého pole, zatímco Bautista s lehkostí vyhrával závod za závodem.

„Přišel s velkou dávkou sebevědomí do šampionátu MS-Superbike. Po 15 nebo 16 letech v jednom paddocku, kde se neustále opakuje, jak špatní jsou jezdci WSBK, byl najednou členem tohoto šampionátu. A když to posloucháš po celých 15 let, tak tomu i uvěříš“, okomentoval vše Davies.

„Nachází se na vrcholu své kariéry, navíc první okruhy sezóny vyhovovaly jeho jezdeckému stylu“, říká dále tovární pilot Ducati. A je názoru, že díky sériovým úspěchům Bautisty, se rozhodně nebudou manažeři z MotoGP vzít do tohoto šampionátu talentované jezdce z WSBK.

„S určitostí se situace hodně zhoršila. Ale nesmíme zapomínat na to, že pro něho hrálo několik faktorů, které mu ty úspěchy zjednodušily. Měl motocykl, který dobře znal už předtím, než na něho sedl. Znal přesnou charakteristiku motocyklu z časů jeho závodění v MotoGP.“, uzavřel vše Chaz Davies.

Ostatně uvidíme už za několik dní, jaké je aktuální rozložení sil: Nejen Alvaro Bautista s novým motocyklem Honda, ale také šampion BSB Scott Redding s tovární Ducati. Máme se hodně co těšit.



Login Přihlásit Registrace ›