MotoGP 2018: Kdo vlastně financuje celou show? Hlavní obrázek k článku: MotoGP 2018: Kdo vlastně financuje celou show?

Jak jsou vlastně financovány jednotlivé týmy MotoGP? Jak velké jsou rozdíly v peněžním budgetu a ve sponzorských penězích mezi továrními a satelitními týmy. Následující článek se pokouší na tyto otázky odpovědět.

Najít odpovědi na otázky, jak jsou financovány závodní týmy v paddocku Grand Prix je prakticky nemožné. V okamžiku, kdy padne slovo peníze, tak se okamžitě zavírají všechna ústa. Ale přece musí existovat někdo, kdo celou show zaplatí.

Na tomto světě existují chudí a bohatí, cirkus zvaný paddock MotoGP tak samozřejmě není výjimkou. Proto je rozdíl mezi velkými a malými týmy MotoGP hodně obrovský. Zatímco týmy z dolní poloviny výsledkové tabulky absolvují jednu sezónu s 19 závodními víkendy - sedm z nich se koná mimo Evropu - s budgetem 6 až 8 milionu Euro, tak tovární týmy mají v normálním případě přibližně okolo 30 milionu budgetu pro svou potřebu. Samozřejmě, 30 milionů a více. Myšleno ve skutečnosti «a více», že znamená tuto sumu vynásobit skoro třikrát.

Vezměme jako referenční bod gáži jednotlivých pilotů. Faktem je, že v MS-MotoGP neexistuje žádná hranice maximálního příjmu, jako je třeba předepsáno v severoamerické NBA, ale samozřejmě něco podobného interně existuje. Vezměme jako klasický případ Ducati.

Interně nastavená «vrchní hranice» leží v současném momentě na 15 milionech Euro, což továrnu v Bologni stáli v minulé sezóně oba jezdci. To by také měla být «plus minus» suma, kterou vyplatily svým dvěma jezdcům také Honda či Yamaha. Ovšem tato čísla platí pouze pro elitu kubatury MotoGP.

První peněžní prameny jsou rozdílné, pokud hovoříme o továrních a soukromých týmech. Zatímco tovární týmy peníze dostávají, tak soukromé týmy by je měly donést. Tovární týmy jsou jejich vlastními zákazníky, tok peněz přichází od továren samotných, neboť je vlastně prezentují: Honda, Yamaha, Suzuki, KTM…

Závodní oddělení určuje výši budgetu. Jsou to multi-milionářské investice, kromě sportovních úspěchů se jedná také o další technický rozvoj, výzkum a «trénink» v mimořádně náročném prostředí. Jde o tu nejlepší technologii a rozšiřování jména a známosti továrny po celém světě.

To odpovídá milionům Euro, které investuje šest továren závodících v MotoGP během jednoho roku. Náklady se samozřejmě snižují o sponzorské příspěvky. V případě velkých továren, tedy těch japonských, jsou sponzoři více než ekonomickou nutností. Hodně důležité ale je, aby se sponzoři nemíchali do pracovního procesu jednotlivých týmů.

Existují sponzoři, kteří přinesou přímo peníze, další jsou pak techničtí sponzoři, tedy takoví, kteří jsou spojování s motocyklovým světem a týmům dodávají materiál, nebo s jejich závoděním získávají potřebnou reklamu.

Dalším zdrojem příjmů je Dorna. Ta platí každé továrně za každý motocykl, který závodí v mistrovství světa.

Financování zákaznických týmů pak vypadá pochopitelně úplně jinak, neboť jejich existence má úplně jiný důvod. Nejde o další technický vývoj a výzkum, i když v některých případech je prezentace značky jedním z cílů. To je třeba případ Pramac-Ducati. Většina týmů jsou ale samostatnými firmami s cílem vydělat peníze. Výjimkou je tým od Marc van der Stratena, který je šťastný proto, že se mu podařilo vytvořit finančně privilegované okolí. Svou závodní stáj v MotoGP provozuje proto, že ho baví sledovat závody z první řady hlediště.

Financování privátních týmů je hodně komplikované. Výdaje jsou hodně vysoké, přičemž rozdíl v konkurenceschopnosti v porovnání s továrními týmy je hodně těžké najít hodně silných sponzorů, kteří by tuto «party» zaplatili. Protože řadu let se tento problém neustále prohluboval - především od doby zákazu cigaretových reklam, tak nyní Dorna platí soukromým týmům 2,5 milionů za jednoho jezdce na jednu sezónu. V praxi to znamená pokrytí nákladů za motocykly. A je to přibližně 50 procent potřebného budgetu.

Team Repsol Honda
• Honda motocyklová továrna (Japonsko)
• Repsol paliva (Španělsko)
• Red Bull Energy Drink (Rakousko)

Vzájemný vztah mezi španělským koncernem na paliva Repsol a továrnou Honda existuje od roku 1995. Vše začalo v okamžiku, kdy HRC nahradila dřívějšího sponzora ELF právě Španěly. Red Bull je na kapotážích motocyklů HRC od roku 2015.

Team MoviStar Yamaha
• Yamaha motocyklová továrna (Japonsko)
• Movistar telekomunikace (Španělsko)
• Monster Energy Drink (USA)

MoviStar spolupracoval s různými týmy Honda jako třeba Gresini, pak ale odešel zadními vrátky pryč. Vrátil se 2014 s Yamahou, aby dělal reklamu nově vzniklé Pay-per-View-TV. Monster, stejně jako Red Bull u Hondy, je k vidění na kombinézách Rossiho a Lorenza a také na kapotážích M1.

Team Suzuki Ecstar
• Suzuki motocyklová továrna (Japonsko)
• Ecstar maziva (Japonsko)

Dle modelu, hledat sponzory teprve v době, «až budeme konkurenceschopní», tedy z marketingového pohledu být atraktivní, platí továrna z Hamamatsu své účty v MotoGP sama. Na kapotáži je nápis Ecstar, tedy mazivová firma Suzuki. Pokud by se někdo divil, že dvě mazivové firmy jsou jako reklamy na stejném motocyklu, tak pro vysvětlení: Ecstar a Motul jsou dceřiné společnosti.

Team Ducati Corse
• Ducati motocyklová továrna (Itálie)
• Philip Morris tabákové výrobky (multinárodní)
• Shell minerální olej (Nizozemí)

Spojenectví Ducati s nizozemskou firmou Shell začalo už v začátcích této společnosti. Od roku 1999 se potom jedná o sponzoring a technickou kooperaci. Co se týká největší tabákové firmy Phillip Morris, tak ta začala při vzniku projektu MotoGP. V MS-Superbike pak bylo logo L&M k vidění už v dobách závodění Bena Bostroma.

Team Red Bull KTM
• KTM motocyklová továrna (Rakousko)
• Red Bull Energy Drink (Rakousko)
• Motorex maziva (Švýcarsko)

„KTM a Red Bull prostě patří k sobě.“, je jasná odpověď KTM k otázce spojení této továrny a největšího výrobce energetických nápojů na světě. Doplněni jsou tito dva sponzoři švýcarskou firmou Motorex.

Team Aprilia Racing Gresini
• Aprilia motocyklová továrna (Itálie)
• TV Sky TV-vysílání (Itálie)
• Tribul Mastercard bankovní institut (multinárodní)

Za projektem Aprilie stojí Piaggio Group. Obě místa na startovním roštu ale patří Fausto Gresinimu. Now TV, tedy alternativa Sky k Netflix, je už na palubě Gresiniho lodi několik let. Koncem roku 2017 přibyl Tribul Mastercard.

Team LCR Honda
• Givi příslušenství pro motocykly (Itálie)
• Castrol maziva (Velká Británie)
• Rizoma příslušenství pro motocykly (Itálie)
• Idemitsu maziva - pouze u Takaaki Nakagamiho (Japonsko)

Speciálním případem je tým Lucia Cecchinella. Kapotáž motocyklu má skoro na každý závod Grand Prix novou reklamu. Na sezónu 2018, kdy přibyl ještě druhý pilot Takaaki Nakagami, tak se objevila také firma Idemitsu, tedy věrný spojenec HRC.

Team EG 0,0 Marc VDS
• Marc VDS pivní firma (Belgie)
• Estrella Galicia pivovar (Španělsko)
• Total Oil maziva (Francie)

Ojedinělý projekt představuje týmový majitel Marc van der Straten. Pivní miliardář a belgický podnikatel platí závodění v MotoGP z vlastní peněženky. Shodou okolností je hlavním sponzorem také španělský pivovar, kterého díky Marcu Marquezovi přivedl do světa motocyklového závodění Emilio Alzamora.

Team Alma Pramac Ducati
• Pramac generátory (Itálie)
• Alma personální management (Itálie)
• FIAMM baterie (Itálie)

«Junior Team» Ducati je privátním týmem šéfa firmy Pramac Paola Campinotiho, a hlavním cílem je globální reklama pro vlastní produkty.

Team Reale Avintia
• Reale Seguros pojišťovací institut (Španělsko)
• Avintia stavební podnikatelství (Španělsko)
• Croisi Europe turistika (Belgien)

Potom, co částečný majitel týmu, zároveň také majitel stavební firmy Avintia, opustil závodní stáj, stala se Reale Seguros, dceřiná firma Generali, v roce 2017 hlavním sponzorem stáje Raúla Romera. V této sezóně přibyla ještě díky Xavieru Simeónovi belgická firma Croisi Europe. Tito Rabat přispívá hodně vysokou částkou k potřebnému budgetu, aby mohl pilotovat motocykl Ducati GP17.

Team Ángel Nieto
• Pull & Bear oblečení (Španělsko)
• Gaviota ochrana proti slunci (Španělsko)

Team Aspar-Martinez, jenž 2018 na počest Ángela Nieta nese jméno tohoto «12+1» násobného mistra světa, čeká ještě na definitivní uzavření smlouvy se třetím sponzorem, aby byl kompletně pokryt budget týmu na sezónu 2018.

Team Tech3 Yamaha
• Monster Energy Drink (USA)
• De Walt nářadí na elektřinu (USA)
• Motul maziva (Francie)

Jeden z nejsolidnějších zákaznických týmů v MS-MotoGP. Kvůli profesionalitě, s jakou vede svou závodní stáj Hervé Poncharal (prezident IRTA - tedy sdružení závodních stájí), je důvodem udržení stejných sponzorů na několik let.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›