Reklama

Moto2: Z 18 značek zůstaly letos pouze tři

V roce 2010 se o titul mistra světa nově zavedené kubatury seriálu Grand Prix Moto2 zajímalo celkem 18 různých značek motocyklů, nyní jsou to ale pouze tři: Kalex (26 strojů na gridu), MV Agusta (2) a Boscoscuro (2).

Prvním historickým vítězem Grand Prix této kubatury se stal Japonec Shoya Tomizawa 13. dubna 2010 v katarském Doha, bohužel ve stejné sezoně tragicky zahynul v Misanu. Prvním mistrem světa se stal španělský ex-pilot MotoGP Toni Elias.

Z českého pohledu jsme měli v šampionátu pouhé tři stabilní jezdce, Karla Abrahama (RSV a FTR), Lukáše Peška (Moriwaki) a Filipa Salače (Kalex). A právě Salače čeká druhá kompletní sezóna v prostřední kubatuře Grand Prix za tým Gresini Racing Moto2.

Jako náhradník za zraněného Leonova startoval v Brně 2010 Patrik Vostárek (Suter). Dva starty v sezóně 2014 má na svém kontě rovněž Miroslav Popov za tým Montáže Brož rovněž se Suterem. S wild card se 2017 objevil v této kubatuře také Karel Hanika (Kalex).

Důvodem zavedení nové kubatury v prostřední třídě závodění Grand Prix byly především ekonomické záležitosti. V tu dobu stál leasing továrního motocyklu Aprilia 1,3 milionu Euro, zatímco Carmelo Ezpeleta stanovil maximální cenu šasí v Moto2 na 150.000 Euro.

To se ovšem u špičkových motocyklů jako Kalex, Suter a Moriwaki nepodařilo dosáhnout, ty bez motoru stály na začátku závodění této kubatury 160.000 Euro. Motocyklový balíček stál tehdy 56.000 Euro, k tomu bylo nutno připočítat stejnou cenu za pneumatiky. Současná cena za jednotné motory je 20.000 Euro.

Na některé továrničky a dílny Moto2 z roku 2010 se už málokdo vzpomene, zúčastnilo se tehdy 18 různých značek motocyklů, 15 z nich v MS sezóny 2010 dokázalo bodovat.

O vítězství se pak podělily Moriwaki, Suter, Speed-Up, MotoBi, FTR, Tech3, I.C.P. a Pons-Kalex!

A těch 15 značek, které bodovaly v sezóně 2010; už také některé neznáme: Suter, Moriwaki, Speed Up, MotoBi, FTR, Tech3, Pons, Kalex, ICP, BQR, Bimota, MZ, Promo Harris, Scot, RSV a TSR.

2020 jsme potom na startovním roštu zaznamenaly tyto čtyři: Kalex, Speed-Up, MV Agusta a NTS; o tři roky později jsou už jen tři: Kalex zůstal, Speed-Up se přejmenoval na Boscoscuro, MV Agusta se «zuby nehty» drží nad vodou...

Tým Mapfre-Aspar (a také Cardion AB) se 2010 spojily s bezejmennou italskou továrničkou RSV. Motocykl byl hodně těžký se železným rámem a po několik závodech se týmový šéf Martinez a sportovní ředitel Gino Borsoi přeorientovali na motocykly Suter; Julián Simón skončil v MS-Moto2 jako více-mistr světa.

Karel Abraham s týmem svého otce Cardion AB chtěl původně japonskou Moriwaki, ovšem to byla časová prodleva a tak přestoupil na anglickou FTR a získal dvě pódia včetně závěrečného vítězství ve Valencii. Vloni se k českým úspěchům před 12 lety přihlásil Filip Salač, který byl odmávnut jako druhý v cíli při chaotickém závodě «Thailand Grand Prix».

Italskému konstruktérovi firmy Speed-Up Lucovi Boscoscurovi bylo vyčítáno, že převzal Know-how od Aprilie. továrna z Noale si totiž v posledních minutách rozmyslela své závodění v Moto2...(Aprilii chtěl tehdy jezdit i tým Cardion AB).

Šéf FTR Steve Bones objevil na motocyklech Speed-Up rovněž několik částí, které později použil pro své motocykly: Boscoscuro nechal závodit Andreu Iannoneho 2011 právě na FTR.

Moriwaki vyhrála 2010 první titul mistra světa Moto2 zásluhou Toniho Eliase, tehdy s tímto japonským motocyklem závodil tým Gresini a také Tom Lüthi. Brzy ale Moriwaki stáhla plachty; 2013 se naposled objevil v MS-Moto2 tým Idemitsu a motocykl pilotoval Yuki Takahashi.

Alex Baldolini řídil 2010 stroj I.C.P. v týmu Caretta Technology; a v Portugalsku byl odmávnut za Stefanem Bradlem (Suter), stupně vítězů doplnil Alex De Angelis (MotoBi).

Kuriózně se představila firma «Rapid Inside» se strojem «Force 210»: Byla to totiž kopie rámu Honda CBR600RR.

Toni Elias dominoval MS 2010 na Moriwaki, když vyhrál sedm závodů Grand Prix a stal se mistrem světa s náskokem 70 bodů před Juliánem Simónem (nejdříve na RSV - 2 Grand Prix, pak od Le Mans na Suteru).

Alex De Angelis vyměnil Force GP210 za MotoBi (šasí ovšem bylo TSR) a hned se zapojil do bojů o špici: Čtvrtý v Motegi, druhý v Sepangu, vítězství v Austrálii a třetí v Portugalsku.

Zajímavost: Thájec Ratthapark Wilairot získal 2010 se strojem Bimota velmi pěkné čtvrté místo v Assenu.

Suter vyhrál v první sezóně Moto2 celkem čtyři závody: Tomizawa v Doha, Cluzel na Silverstone, Rolfo v Sepangu a Bradl v Estorilu. Iannone s motocyklem Speed Up vyhrál třikrát (Mugello, Assen a Aragón). Zbývající tři závody Grand Prix nové prostřední kubatury vyhráli Takahashi (Tech3/Barcelona), De Angelis (MotoBi/Austrálie) a Abraham (FTR/Valencia). Karel Abraham tehdy na začátku sezóny 2010 přestoupil z RSV na FTR, když původně chtěl jezdit na Aprilii, ta se ale k závodění v Moto2 vůbec neodhodlala.

Mezitím začala od roku 2013 dominovat továrna Kalex dle libosti. Kalex Engineering z Bobingenu vyhrál od sezóny 2013 všechny tituly mistra světa jezdců a také konstruktérů, přičemž to obsahuje celkem 161 vítězných závodů Grand Prix.

Jednotné motory Honda - CBR-600RR - byly používány od roku 2010 až do konce 2018, 2023 se popáté pojede s tříválci o objemu 765-ccm od Triumphu.  

Mistři světa konstruktérů Moto2:

2010: 1. Suter 322. 2. Moriwaki 309.
2011: 1. Suter 384. 2. Kalex 281.
2012: 1. Suter 382. 2. Kalex 320.
2013: 1. Kalex 392. 2. Suter 297.
2014: 1. Kalex 430. 2. Suter 284.
2015: 1. Kalex 445. 2. Speed Up 209.
2016: 1. Kalex 450. 2. Speed Up 136.
2017: 1. Kalex 427. 2. KTM 266.
2018: 1. Kalex 407. 2. KTM 345.
2019: 1. Kalex 442. 2. KTM 281.
2020: 1. Kalex 375. 2. Speed Up 118.
2021: 1. Kalex 450. 2. Boscoscuro 199
2022: 1. Kalex 477,5. 2. Boscoscuro 200,5

Všichni mistři světa v Moto2

2010: Toni Elias, Moriwaki (10. Abraham - FTR; 34. Pešek - Moriwaki); Vostarek - Suter.
2011: Stefan Bradl, Kalex
2012: Marc Márquez, Suter
2013: Pol Espargaró, Kalex
2014: Tito Rabat, Kalex
2015: Johann Zarco, Kalex
2016: Johann Zarco, Kalex
2017: Franco Morbidelli, Kalex (42. Hanika - Kalex)
2018: Pecco Bagnaia, Kalex
2019: Alex Márquez, Kalex
2020: Enea Bastianini, Kalex
2021: Remy Gardner, Kalex
2022: Augusto Fernandez, Kalex; ( 20. Filip Salač - Kalex)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama