Reklama

Moto2: Z 18 značek zůstaly čtyři Hlavní obrázek k článku: Moto2: Z 18 značek zůstaly čtyři

V roce 2010 se o titul mistra světa nově zavedené kubatury seriálu Grand Prix Moto2 zajímalo celkem 18 různých značek motocyklů, nyní jsou to ale pouze čtyři.

Prvním historickým vítězem Grand Prix této kubatury se stal Japonec Shoya Tomizawa 13. dubna 2010 v katarském Doha, bohužel ve stejné sezoně tragicky zahynul v Misanu. Prvním mistrem světa se stal španělský ex-pilot MotoGP Toni Elias.

Z českého pohledu jsme měli v šampionátu pouhé dva stabilní jezdce, Karla Abrahama (RSV a FTR) a Lukáše Peška (Moriwaki). Jako náhradník za zraněného Leonova startoval v Brně 2010 Patrik Vostárek (Suter). Dva starty v sezóně 2014 má na svém kontě rovněž Miroslav Popov za tým Montáže Brož rovněž se Suterem. S wild card se 2017 objevil v této kubatuře také Karel Hanika (Kalex).

Důvodem zavedení nové kubatury v prostřední třídě závodění Grand Prix byly především ekonomické záležitosti. V tu dobu stál leasing továrního motocyklu Aprilia 1,3 milionu Euro, zatímco Carmelo Ezpeleta stanovil maximální cenu šasí v Moto2 na 150.000 Euro.

To se ovšem u špičkových motocyklů jako Kalex, Suter a Moriwaki nepodařilo dosáhnout, ty bez motoru stály na začátku závodění této kubatury 160.000 Euro. Motocyklový balíček stál tehdy 56.000 Euro, k tomu bylo nutno připočítat stejnou cenu za pneumatiky. Současná cena za jednotné motory je 20.000 Euro.

Na některé továrničky a dílny Moto2 z roku 2010 se už málokdo vzpomene, zůsčastnilo se tehdy 18 různých značek motocyklů, 15 z nich v MS sezóny 2010 dokázalo bodovat.

O vítězství se pak podělily Moriwaki, Suter, Speed-Up, MotoB, FTR, Tech3, I.C.P. a Pons-Kalex!

A těch 15 značek, které bodovaly v sezóně 2010; už také některé neznáme: Suter, Moriwaki, Speed Up, MotoBi, FTR, Tech3, Pons, Kalex, ICP, BQR, Bimota, MZ, Promo Harris, Scot, RSV a TSR.

2020 jsme potom na startovním roštu zaznamenaly tyto čtyři: Kalex, Speed-Up, MV Agusta a NTS.

Tým Mapfre-Aspar (a také Cardion AB) se 2010 spojily s bezejmennou italskou továrničkou RSV. Motocykl byl hodně těžký se železným rámem a po několik závodech se týmový šéf Martinez a sportovní ředitel Gino Borsoi přeorientovali na motocykly Suter; Julián Simón skončil v MS-Moto2 jako více-mistr světa.

Karel Abraham s týmem svého otce Cardion AB chtěl původně japonskou Moriwaki, ovšem to byla časová prodleva a tak přestoupil na anglickou FTR a získal dvě pódia včetně závěrečného vítězství ve Valencii.

Italskému konstruktérovi firmy Speed-Up Lucovi Boscoscurovi bylo vyčítáno, že převzal Know-how od Aprilie. továrna z Noale si totiž v posledních minutách rozmyslela své závodění v Moto2...(Aprilii chtěl jezdit i tým Cardion AB).

Šéf FTR Steve Bones objevil na motocyklech Speed-Up rovněž několik částí, které později použil pro své motocykly: Boscoscuro nechal závodit Andreu Iannoneho 2011 právě na FTR.

Moriwaki vyhrála 2010 první titul mistra světa Moto2 zásluhou Toniho Eliase, tehdy s tímto japonským motocyklem závodil tým Gresini a také Tom Lüthi. Brzy ale Moriwaki stáhla plachty; 2013 se naposled objevil v MS-Moto2 tým Idemitsu a motocykl pilotoval Yuki Takahashi.

Alex Baldolini řídil 2010 stroj I.C.P. v týmu Caretta Technology; a v Portugalsku byl odmávnut za Stefanem Bradlem (Suter), stupně vítězů doplnil Alex De Angelis (MotoBi).

Kuriózně se představila firma «Rapid Inside» se strojem «Force 210»: Byla to totiž kopie rámu Honda CBR600RR.

Toni Elias dominoval MS 2010 na Moriwaki, když vyhrál sedm závodů Grand Prix a stal se náskokem 70 bodů před Juliánem Simónem (nejdříve na RSV - 2 Grand Prix, pak od Le Mans na Suteru) mistrem světa.

Alex De Angelis vyměnil Force GP210 za MotoBi (šasí ovšem bylo TSR) a hned se zapojil do bojů o špici: Čtvrtý v Motegi, druhý v Sepangu, vítězství v Austrálii a třetí v Portugalsku.

Zajímavost: Thájec Ratthapark Wilairot získal 2010 se strojem Bimota velmi pěkné čtvrté místo v Assenu.

Suter vyhrál v první sezóně Moto2 celkem čtyři závody: Tomizawa v Doha, Cluzel na Silverstone, Rolfo v Sepangu a Bradl v Estorilu. Iannone s motocyklem Speed Up vyhrál třikrát (Mugello, Assen a Aragón). Zbývající tři závody Grand Prix nové prostřední kubatury vyhráli Takahashi (Tech3/Barcelona), De Angelis (MotoB/Australien) a Abraham (FTR/Valencia). Karel Abraham tehdy na začátku sezóny 2010 přestoupil z RSV na FTR, když původně chtěl jezdit na Aprilii, ta se ale k závodění v Moto2 vůbec neodhodlala.

Mezitím začala od roku 2013 dominovat továrna Kalex dle libosti. Kalex Engineering z Bobingenu vyhrál od sezóny 2013 všechny tituly mistra světa jezdců a také konstruktérů, přičemž to obsahuje celkem 125 vítězných závodů Grand Prix.

Jednotné motory Honda - CBR-600RR - byly používány od roku 2010 až do konce 2018, 2021 se potřetí pojede s tříválci o objemu 765-ccm od Triumphu.  

Mistři světa konstruktérů Moto2:

2010: 1. Suter 322. 2. Moriwaki 309.
2011: 1. Suter 384. 2. Kalex 281.
2012: 1. Suter 382. 2. Kalex 320.
2013: 1. Kalex 392. 2. Suter 297.
2014: 1. Kalex 430. 2. Suter 284.
2015: 1. Kalex 445. 2. Speed Up 209.
2016: 1. Kalex 450. 2. Speed Up 136.
2017: 1. Kalex 427. 2. KTM 266.
2018: 1. Kalex 407. 2. KTM 345.
2019: 1. Kalex 442. 2. KTM 281.
2020: 1. Kalex 375. 2. Speed Up 118.

Všichni mistři světa v Moto2

2010: Toni Elias, Moriwaki (10. Abraham - FTR; 34. Pešek - Moriwaki); Vostarek - Suter.
2011: Stefan Bradl, Kalex
2012: Marc Márquez, Suter
2013: Pol Espargaró, Kalex
2014: Tito Rabat, Kalex
2015: Johann Zarco, Kalex
2016: Johann Zarco, Kalex
2017: Franco Morbidelli, Kalex (42. Hanika) - Kalex
2018: Pecco Bagnaia, Kalex
2019: Alex Márquez, Kalex
2020: Enea Bastianini, Kalex



Login Přihlásit Registrace ›