Logistika: Až 360 tun nákladu při jednom závodě Grand Prix
- Publikovno: 3.9.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Dorna zveřejnila zajímavá fakta o problematice logistiky na evropských závodech Grand Prix. Kolik km absolvují týmové trucky po evropských silnicích a kolik tun nákladu je nutno přepravit?
Když se paddock Grand Prix během dvou až třech dní přestěhuje z jednoho jeviště na druhé, jako například po 6. srpnu z Brna do Spielbergu, nabízí se otázka, kolik tun nákladu se v této souvislosti vlastně přepravuje po místních silnicích.
O problematice tří zámořských říjnových závodů v Motegi, Phillip Islandu a Sepangu v třech po sobě jdoucích víkendech jsme už něco napsali v loňském říjnu.
V současné době je vše tvrdě organizačně pevně stanoveno, sdružení týmů IRTA už dopředu jasně stanoví, který box je který tým rezervovaný, kdo si s kým musí rozdělit místo v boxu, kdo musí společně sdílet společný stan (to platí především pro bezbodové týmy a ty, které uzavírají výsledkové listiny Moto2- Moto3, kde se má postavit Hospitality jednotlivých týmů a kde mají být zaparkovány «traktory» pro týmové přívěsy.
Pro zámořské závody organizuje Dorna a IRTA společnou dopravu od Circuitu k Airportu v trucích, v celkem čtyřech nákladních letadlech 747-Jumbo do nových destinací, potom znovu v trucích k závodnímu okruhu. Vše je normálně připraveno a «zabaleno» během 10 minut po skončení závodu, transportní trucky jsou s nastartovanými motory připravené pro jízdu k letišti...
Do roku 1992, než převzala režii do svých rukou Dorna, byl každý tým samostatně zodpovědný za svou dopravu.
A v Evropě to probíhalo následovně: Kdo se po sobotním závodě v Assenu/NL dostal do Spa-Francorchamps/B nejrychleji, tak si zajistil ten nejlepší box a nejlepší místo v paddocku pro příští závodní víkend. Nějaká organizace, která by vše plánovitě připravovala, prostě neexistovala.
Tehdy ještě spalo mnoho mechaniků na podlaze malých transportérů, jezdci v malých obytných vozech. A také závodní materiál třeba továrního pilota Rodneyho Goulda (Yamaha 250 a 350 ccm) byl na začátku 70. let transportován v malém nákladním Ford Transitu. Pro obě kubatury existoval pouze jeden mechanik, ten přespával v transitu a také ho šoféroval.
A nyní pár číselných faktů ze současnosti:
Od závodu k závodu je nutno přepravit 350.000 až 360.000 kg nákladu.
Jen Dorna přepravuje materiál o váze 115.000 až 120.000 kg; k tomu přibude 230.000 kg od týmů, dodavatelských firem a partnerů jako výrobců helem nebo kožených závodních kombinéz.
Při zámořských závodech se vše musí vejít do 700 transportních kontejnerů týmů a 200 beden od Dorny a to vše letí ve čtyřech nákladních letadlech 747 Boeing. Na letištích jsou potom přeloženy do 45 až 50 nákladních aut.
V Evropě je materiál transportován během sezóny na silnici o celkové délce 15.000 km pro jeden truck, na letecké cestě do Kataru, Argentiny, Texasu, Japonsku, Austrálie a Malajsie se nalétá zhruba 70.000 kilometrů.
Foto: Friedrich Weisse
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 3.9.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek
- včera - Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista
- včera - FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou
- včera - Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda
- včera - V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu
- včera - Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus
Další z rubriky
- včera - Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu
- 18.4. - Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu
- 14.4. - Ódu na motocyklové závody vyhrál Viňales
- 14.4. - Wild card pro Pedrosu a Pola Espargara
- 14.4. - Lin Jarvis opustí po sezóně Yamahu a paddock MotoGP
- 13.4. - Maverick Viňales vyhrál suverénně Sprint v Austinu