Reklama

Králův návrat! S čím se dá počítat?

Marc Márquez se nejen vrací nazpět, ale otázka zní; může se stát 2021 ještě mistrem světa? Ano je to určitě možné, statistika hovoří pro něho kladně, i kdyby se jeho počet získaných bodů snižil o 40% proti sezóně 2019.

MotoGP byla devět měsíců jako boxerský ring bez Muhammada Aliho, fotbalový trávník bez Pelého nebo formule 1 bez Ayrtona Senny. Nebo závody MotoGP v letech 2002-2015 bez Valentina Rossiho. Do té doby padaly traťové rekordy každou sezónu, ale vloni ne, neboť chyběl ten nejrychlejší, aby posunul rychlostní hranice.

Nyní se Marc Márquez konečně vrací zpět, po třech operacích horní části paže a několika momentech, které by se v jeho kariéře vůbec nemusely stát.

Zatímco normální člověk se chce uzdravit proto, aby mohl zase bezproblémově fungovat a žít normální život, tak profesionální sportovec má jedinou touhu, vrátit se a znovu vítězit.

U Marca Márqueze jsme už toho zažili hodně! Co bude tentokrát?

Devět měsíců bez závodů je hodně dlouhá doba. Ale právě Marquez už jednou v tomto bodě byl! Možná to tehdy bylo ještě horší...Koncem sezóny 2011 měl Marquez v Sepangu ošklivý pád - nezaviněný. Tak těžký crash to byl, že Marquez viděl vše dvojitě a to po několik měsíců. Podrobil se operaci a samotní lékaři si nebyli jisti, jestli bude Marquez vidět stejně dobře, jako před osudným crashem.

Taková zranění jsou po psychické stránce hodně strašidelná, neboť mohou úplně změnit dosavadní život úspěšného sportovce.

Naštěstí u Marqueze proběhly operace úspěšně a Marquez se už neohlíží nazpět a pouze dopředu.

Během osmi let vyhrál sedm titulů mistra světa a také mnohokrát havaroval - během závodních víkendů více než 130x. ¨¨

Podívejme se na jiné příklady: Kevin Schwantz havaroval rozhodně častěji než jeho velký rival Wayne Rainey, přesto sedí Rainey nyní na vozíku...

Při těžkém crashi ale všechno závisí na štěstí...Především na tom, zda vlastní motocykl netrefí při takovém momentu závodníka.

Vloni v červenci měl v Jerezu Marc Márquez velkou smůlu: Zasáhlo ho totiž přední kolo jeho RC213V, jinak by to dopadlo úplně jinak a mohl se klidně vydat vstříc svému sedmému titulu mistra světa MotoGP během osmi let.

Vrchní část paže nebývá tak často zraněna jako ta spodní nebo zápěstí. Ovšem třeba u čtyřnásobného mistra světa Superbike Carl Fogartyho znamenalo podobné zranění konec kariéry, když havaroval 2000 na Phillipu Islandu.

Horní část Márquezovy paže je nyní v dobrém stavu, ale bude schopen ještě v tomto roce bojovat o sedmý titul mistra světa? Bude schopna jeho paže extrémní 40 minutové zátěže?

Portimao by mělo na tuto otázku dát odpověď. Tento okruh není pro motocykl MotoGP žádnou jednoduchou tratí, T1 «Autódromo Internacional do Algarve» je extrémní, po rovince s rychlostí 350-km/h se pilot řítí do sjezdu, kde je vyžadována enormní síla.

Márquez na této trati před měsícem testoval, s motocyklem RC213V-S – ovšem bez karbonových brzd, takže ví, co ho čeká, i když na této trati on sám ještě nezávodil.

Márquez se tedy vydá do plného rizika s vědomím, že nemusí hned vyhrát a přesto se může stát ještě letos světovým šampionem.

Mistrovskou korunu MotoGP 2019 si tovární pilot Repsol-Honda zajistil celkovým ziskem 420 bodů, což byla nejlepší sezóna v historii «premier class»: Dvanáct vítězství a šest druhých míst v 19 závodech Grand Prix.

Pokud spočítáme matematicky cestu Joana Mira k titulu mistra světa při absolvování 19 závodů, tak dojdeme k hodnotě 232 bodů, tedy o 188 méně, než získal Márquez v sezóně 2019.

Počet získaných bodů Mirem byl nižší, ale příliš se nelišil od bodového zisku Andrea Doviziosa, který se 2017, 2018 a 2019 stal za Márquezem vždy vicemistrem světa.

To jsou samozřejmě pouhé spekulace, ale je jisté, že Márquez má k dispozici ještě hodně velké pole působnosti. Jistě, 2021 není rok 2019, ale jinak se toho od doby, kdy získal svůj poslední titul, nezměnilo. Rychleji se nejezdí - počítají se pouze časy kol, zajetých v závodech. Ačkoliv se konaly dvoj závody a jezdci mohli použít nastavení z minulého závodního víkendu. A i v případě, když snížíme počet jeho získaných bodů v sezóně 2019 o 40%, tak by to i nadále stačilo k zisku mistrovského titulu.

Základní otázkou tedy zůstává: vydrží jeho pravé rameno plnou zátěž?

„S Marcem je všechno na úplně jiné planetě“, říká týmový manažer Repsol-Honda Alberto Puig a dodává: „Když si on nasadí helmu a vyjede na trať, tak víš, že se bude konat něco zvláštního“.

Tovární pilot Ducati Jack Miller ale odporuje: „Je to velký rozdíl, jet sám na okruhu s normálním silničním motocyklem, nebo závodit na nože dlouhých 20 kol s 22 muži na ostří nože“.

A co tedy může Marc Márquez tento závodní víkend dokázat?

Musíme vzít v úvahu tři faktory: Márquez v březnu v Portimao testoval, takže trať zná. Stefan Bradl zajel s RC213V od Márqueze při sezonním finále v Portugalsku na P7, 15 sekund za vítězem, tedy nejlepší výsledek za celou sezónu. A Bradl jasně řekl, že by ho nepřekvapilo, kdyby Márquez v neděli dojel na pódiovém umístění.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama