Reklama

Kolik stojí tým jeden závod s wild card?

Při Grand Prix České republiky pojede s wild card domácí lokalmatador Karel Hanika za tým Freudenberg Racing patřící Carstenu a Michaelu Freudenbergovým, tedy synovi s otcem.

Na Grand Prix Německa startoval tento tým na Sachsenringu s Timem Georgim a tak se společně podívejme detailně, kolik takový start s wild card vlastně stojí, když nepočítáme, že může dojít ke crashi, jako na úvodním snímku a pak se vše samozřejmě prodraží. Nesmíme zapomenout, že jezdec samotný se musí a také podílí na této finanční sumě velkou měrou.

„Grand Prix von Deutschland“ se zúčastnili dva němečtí piloti Tim Georgi a Max Kappler s wild card v kubatuře Moto3, což dříve bývalo při GP České republiky na Masarykově okruhu v kubatuře „Lightweigh“ také celkem normální, že se prezentovali čeští piloti na domácím okruhu a snažili se minimálně kvalifikovat do závodu samotného. Bylo jich opravdu hodně, jen namátkou jmenuji: Tomáš Mikšovský, Matěj Smrž, Igor Kaláb a Václav Bittman (2001), Michal Březina a Igor Kaláb (2002), Markéta Janáková a Igor Kaláb (2003), Lukáš Pešek, Igor Kaláb a Matěj Smrž (2004), Patrik Vostárek a Lukáš Rážek (2005), Michal Šemebra a Michal Prášek (2006), Michal Prášek, Karel Májek a Karel Pešek (2007), Karel Pešek, Michal Prášek a Andrea Toušková (2008), Karel Pešek a Ladislav Chmelík (2009), Ladislav Chmelík a Andrea Toušková (2010), Ladislav Chmelík a Slovák Jakub Jantulík (2011) - všichni 125ccm. Posledním českým divočákem byl Miroslav Popov (2012) v Moto3, a ten si ze začátku závod vedl doslova fantasticky a zvedl české fanoušky doslova ze sedadel - až do L10 jezdil v Top-4!!!

Týmový majitel Hanikova týmu Michael Freudenberg vysvětluje, co vše je potřeba zaplatit a kolik.

Pronajmutí dvou homologovaných motorů, jak měl třeba vloni od Hondy Kevin Hanus, naštěstí Freudenberg Racing platit nemusí, neboť používají loňskou tovární motorku KTM, se kterou startují letos v MSJ: „Ano, za pronájem motorů nemusíme platit nic, neboť máme tovární motocykl. Je to materiál od KTM loňského stavu, nákupní cenu ale nemohu říci. Poplatek za start pro IRTA činí 3.500 Euro. V tom jsou započítány pneumatiky Dunlop - celkem 5 sad, benzín od eni, olej od Liqui Moly a také pronájem boxu. 442 Euro stojí čisté startovné za “One event„. A musíš si zaplatit u národní federace také licenci GP. Dále je nutno si pronajmout Dell’Orto-ECU, kterou používají všichni jezdci v Moto3. Ceny za eventuální úspěch na příslušném závody GP ale jezdci s wild card neobdrží. “

Šest týdnů před termínem závodu Grand Prix obdrží od FIM jezdec a tým zprávu, zda byla jejich žádost akceptována. Rozhoduje o tom komise složená z 12 členů různých států. FIM udělí pro závod jednu wild card, další „divočáci“ jsou nominování příslušnou národní federací, která závod pořádá.

Takže musíme započítat 3.500 Euro jako startovné, 442 Euro za licenci GP, gáži pro mechaniky, další pneumatiky, cestu týmového trucku na okruh a zase domů do sídla týmu (Bischofswerda), ubytování pro členy týmu, jídlo. Sečteno, podtrženo to vyjde mezi 15.000 až 20.000 Euro.

„Ano, jedná se o částku přibližně 15.000 Euro. Organizačně to zas není tak velká zátěž, jako při MSJ ve Španělsku. Ostatně Dorna je promotérem obou šampionátů. Samozřejmě je ale důležité všechny okolnosti okolo GP si předem zjistit. Pokud to ale potom funguje, ta je celá vynaložená námaha okay.“, říká Carsten Freudenberg

Tim Georgi ovšem hned první den na Sachsenringu havaroval a to udělalo pěknou díru do rozpočtu. Kolik takový crash stojí? „Samozřejmě, že to stálo několik tisíc navíc, v tomto případě minimálně 3.000 Euro. Naštěstí za námi stojí rovněž KTM“, říká skálopevně Freudenberg.

V této ceně 15.000 až 20.000 Euro za jeden start na wild card ale není započítáno testování, které by chtěl Karel Hanika před závodem na Masarykově okruhu také absolvovat, tedy aspoň jeden den.

Takže pro privátní tým je takové závodění aspoň při jednom startu GP opravdu hodně velkou položkou do rozpočtu.

„Úroveň v mistrovství světa juniorů je hodně podobná MS-Moto3. Top-10 z MSJ může okamžitě závodit v MS-Moto3. Nechci hovořit nijak špatně o seriálu Northern Europe Cup (zde jezdí třeba Oliver König - pozn. Bosso), ale niveau španělského šampionátu je o hodně výš“, dodává dále Freudenberg.

Ceny za závodění s wild card se v posledních letech hodně zvedly: „Je to daleko dražší, v kubatuře 125ccm byly starty s wild card lacinější. Nebyla používána jednotná elektronika. Toto sjednocení vyšplhalo ceny ještě výš, přibližně o 40%. Nyní nás to stojí 15.000 až 20.000 Euro, dříve to bylo 10.000 až 12.000 Euro. A to je už velký rozdíl“, říká týmový majitel Carsten Freudenberg, který stejnojmenný tým vede společně s otcem Michaelem.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama