Vyhráli se 3 značkami motocyklů
- Publikovno: 25.4.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Různí piloti se pokusili vyhrát s různými výrobci v «premier class»: 500 ccm / MotoGP. Ale komu se to podařilo? Zde jsou jména těch, kteří to dokázali.
Vítězství s různými výrobci motocyklů v «premier class» (500 ccm / MotoGP) je něco opravdu obtížného a výsledky to dokazují. Podíváme-li se na stále aktivní piloty, tak málokdo uspěl. Stále se hovoří o Marcu Márquezovi, zda by dokázal vyhrát i s jiným motocyklem, nebo ne, což by byl způsob, jak ještě více prokázat jeho obrovský talent a nesporné mistrovství. Jisté je, že vzhledem k tomu, jak je s Hondou doslova «srostlý», tak nemá důvod uskutečnit nějakou změnu.
Pouze pět pilotů v historii dokázalo získat 500 ccm / MotoGP vítězství v mistrovství světa s dvěma různými výrobci: Geoff Duke (Norton / Gilera), Giacomo Agostini (MV Agusta / Yamaha), Eddie Lawson (Yamaha / Honda), Valentino Rossi (Honda / Yamaha) a Casey Stoner (Ducati / Honda). Pozoruhodný úspěch, kterého jiné legendy jako královské kubatury Doohan, Rainey, Schwantz nebo Roberts nedosáhly. Ve skutečnosti nikdo z jmenovaných nikdy nezměnil značku, to samé platí pro současného šampiona MotoGP Marca Márqueze.
Úspěch se třemi výrobci, kdo to vyzkoušel?
Viděli jsme, že je možné zvítězit v závodě se dvěma různými značkami motocyklu, ale se třemi? V posledním desetiletí jsme byli svědky přechodu Valentina Rossiho na Ducati, aby napodobil úspěšnou změnu z Hondy na Yamahu. Bohužel se mu však nikdy nepodařilo vyhrát, získal tři pódia ve dvou opravdu těžkých sezónách. A pak se hrozně rád vrátil k Yamaze.
V loňském roce to byl Jorge Lorenzo, který hledal úspěch se třemi různými značkami. Odešel od Yamahy a v Ducati musel hodně trpět, než získal v roce 2018 tři vítězství. Bohužel, když konečně dosáhl dobrého pocitu s tímto motocyklem, tak ho zranění ochromila a další očekávané úspěchy se nedostavily. A nedařilo se mu lépe ani u Hondy: Nejenže nebyl schopen vyhrát, ale ani se přiblížit k pódiovým umístěním.
Je opravdu tak těžké vyhrát v MotoGP s různými motocykly? Moc. Andrea Dovizioso je dalším aktivním pilotem, který závodil v průběhu své kariéry s Hondou, Yamahou a Ducati, kde dosahuje svých nejlepších výsledků. S Hondou dosáhl úspěchu v Donington Parku v roce 2009. V týmu Yamaha Tech3 se sice občas dostal na pódium, ale nikdy nevyhrál.
Pouze čtyři jezdci v historii dokázali vyhrát závody se třemi různými výrobci v 500cc / MotoGP. Zde jsou jejich jména.
Mike Hailwood (1 Norton - 28 MV Agusta - 8 Honda)
Britský jezdec je známý jako jeden z největších v historii, nazývaný «Mike The Bike» pro jeho schopnost přizpůsobit se jakémukoli motocyklu. Dokázal vyhrát s Nortonem, než byl osloven tím nejlepším, co bylo tehdy k dispozici, MV Agustou. Díky italské továrně získal čtyři tituly 500 ccm a vyhrál 28 závodů kubatury 500 ccm. Nakonec přišlo jeho dobrodružství s Hondou, se kterým se ve dvouletém období 1966-1967 dotkl titulu v královské kubatuře, a získal 8 vítězství v závodech Grand Prix.
Randy Mamola (5 Suzuki - 4 Honda - 4 Yamaha)
Američan s největším počtem titulů vícemistr světa 500 ccm (4x), aniž by získal královskou korunu. Nejprve to byla Suzuki, s níž vyhrál 5 závodů a dvakrát skončil v mistrovství světa jako druhý, následovaly Honda a Yamaha, s každou značkou vyhrál čtyři závody Grand Prix. Nepodařilo se mu sice vyhrát, ale v roce 1988 si vyjel své první pódium na Cagivě.
Eddie Lawson (26 Yamaha - 4 Honda - 1 Cagiva)
Čtyřnásobný šampión 500 ccm byl po mnoho let «mužem Yamahy». V MS debutoval v roce 1983, na konci roku 1988 překvapivě odešel k Hondě , kde získal třetí světový titul. Tím se natrvalo zapsal do historie šampionátu silničních motocyklů v královské kubatuře. «Třešničkou na dortu» ale bylo v jeho posledních letech závodění závodění s motocyklem Cagiva. V roce 1991 s ní získal první pódium a na Hungaroringu 1992, kde vybojoval vůbec první vítězství této legendární italské značky.
Loris Capirossi (1 Yamaha - 1 Honda - 7 Ducati)
Malý Ital, v současné době člověk zodpovědný za bezpečnost jezdců v «Race Direction», s «65» ukončil své závodění, ačkoliv nikdy nevyhrál titul MotoGP. Capirossi byl jedním z jezdců, kteří nejdéle závodili v šampionátu Grand Prix. Stal se také hodně kontraverzním šampionem - 250 ccm 1998. Svou vítěznou v kubatuře 500 ccm začal vítězstvím na Eastern Creek v roce 1996, krátce před svým návratem do kubatury 250 ccm. Vyhrál tehdy s Yamahou z týmu Rainey. V roce 2000 se vrátil na 500 ccm s Hondou Pons a vyhrál nezapomenutelný závod v Mugellu proti Rossimu a Biaggimu. Jeho nejlepší chvíle závodění přišly ale bezpochyby u Ducati: V letech 2003 až 2007 dosáhl devíti úspěchů a v roce 2006 bojoval o titul mistra světa. A 2008 získal se čtvrtou značkou Suzuki pódium za třetí místo u nás v Brně.
Zdroj: Motosan.es
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 25.4.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus
- dnes - Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu
- včera - Na čele YART Yamaha
- včera - Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu
- včera - Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu.
- 17.4. - MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném
Další z rubriky
- dnes - Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu
- včera - Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu
- 14.4. - Ódu na motocyklové závody vyhrál Viňales
- 14.4. - Wild card pro Pedrosu a Pola Espargara
- 14.4. - Lin Jarvis opustí po sezóně Yamahu a paddock MotoGP
- 13.4. - Maverick Viňales vyhrál suverénně Sprint v Austinu