Reklama

Kde a odkud získá Petronas Yamaha 2 místa na gridu? Hlavní obrázek k článku: Kde a odkud získá Petronas Yamaha 2 místa na gridu?

Ještě předtím, než nový tým Petronas-SIC-Yamaha angažuje své dva jezdce, musí se pro něj zajistit dvě místa na startovním roštu! A od koho, od Marc VDS nebo od Martineze?

Situace se od podepsání smlouvy Jorge Lorenza s Repsol-Hondou hodně změnila. Za prvé nový satelitní tým Yamahy rozhodně nedostane třetí tovární motocykl této značky, to je jasné.

Jak píše seriozní italský web Corsedimoto.com, má Jorge «Aspar» Martinez nyní hodně velké starosti s probíhajícím soudním vyšetřováním, kdy jeho okruh Circuit Ricardo Tormo v Cheste u Valencie dluží na daních hodně velké peníze.

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta by nejraději viděl následující situaci: Každá ze šesti zúčastněných továren by měla mít i MS-MotoGP ještě jeden satelitní tým!

Ovšem po odchodu cigaretových firem jako Marlboro, Camel, Ducados, Fortuna, Chesterfield, HB, Lucky Strike nebo Gauloises to nemají satelitní týmy vůbec jednoduché.

Jistě, snažily se je nahradit firmy s energetickými nápoji, ale jak rychle přišly, tak také zmizely: Dark Dog, Power Horse, Red Devil, Grizzly, Drive M7, Go & Fun, Phantom - jen tak namátkou.

To vedlo k tomu, že třeba v MotoGP jezdilo 2010 a 2011 pouze 17 stabilních pilotů.

Dorna se sice pokoušela naplnit startovní rošt motocykly Claiming Rule-Bikes 2012 a 2013, stejně jako zavedením Open Class (od 2012) pro nové týmy královské kubatury, ale ty většinou stály na hodně vratkých nohou, když pocházely buď z MS-Superbike nebo z MS-Moto2.

Stáje jako IodaRacing, Forward, Paul Bird Motorsport a třeba i «AB Motoracing» byly promotérem šampionátu Dorna absorbovány a získaná startovní místa na gridu přenechána továrním týmům Suzuki nebo KTM.

A tak Gresini, Tech3, Avintia, Martinez, LCR, Pramac a Marc VDS obdržely zákaznické smlouvy na období 2017 až 2021.

Nyní se Marc VDS po čtyřech letech předčasně z MS-MotoGP stáhne: Dorna nemá proti tomu námitky, ušetří 5 až 5,8 milionu Euro, které těmto satelitním týmům v královské kubatuře přispívá a místo toho pojede 22 pilotů v 11 týmech, místo 24 ve 12 závodních stájích.

V okamžiku, kdy CEO okruhu Sepang-Circuit Razlan Razali projevil v květnu zájem o satelitní tým Yamaha-Petronas a o 2 místa na startovním roštu MotoGP, tak se nabízely dvě možnosti: Buď budou novému potenciálnímu týmu přenechána dvě místa od Marc VDS na sezóny 2019 až 2021, nebo jako druhá varianta bude jako «Joint Venture» uskutečněno převzetí finančně slabého týmu Pull & Bear-Ducati (Angel Nieto Racing) od Jorge «Aspar» Martineze.

Ovšem Martinez prohlásil v Mugellu jasně: „Já nic neprodám“.

Malajsijec Razlan Razali naopak kontroval: „Musíme mít absolutní finanční kontrolu. Nesmí vzniknout problémy nebo komplikace, když státní malajské podniky jako Sepang Circuit nebo Petronas investují peníze“.

Proto nyní Dorna, IRTA, Yamaha, Petronas a SIC zkoumají, zda finančně v současné době těžce zkoušený Martinez se přece jen nevzdá svých dvou míst na startovním roštu MotoGP.

Do konce června musí SIC a Petronas objednat u továrny Yamaha motocykly na rok 2019.

Jelikož Jorge Lorenzo odešel k týmu Repsol-Honda a Iannone k Gresini-Aprilia, musí nyní Petronas-SIC-Yamaha najít nového týmového kolegu k Franco Morbidellimu.

Mimochodem: Dani Pedrosa rozhodně nebude závodit a už vůbec ne za jinou značku, než je Honda. Bude pracovat u firmy Dorna ve funkci «skauta».

Čas ale neúprosně utíká: Marc VDS ovšem oficiálně své dvě místa na 2019 zatím neuvolnil.

Jelikož nový důvěrník týmu Marc VDS Emilio Alzamora by chtěl dále v závodění s motocykly Honda, Marc VDS a Estrella Galicia 0,0 pokračovat, aby umožnil svým jezdcům v Estrella Galicia následující program: Od Moto3 přes Moto2 až k «premier class». Ale peníze zatím nestačí ani pro závodění v MotoGP pro Alexe Márqueze, který má platnou smlouvu pro MotoGP s týmem Marc VDS na sezónu 2019. Ovšem Marc van der Straten nechce investovat ročně více než 4 miliony Euro!

Proto se bude do konce června ještě hodně diskutovat a horečně jednat!

Šéf Dorny Ezpeleta má ještě jeden závažný důvod, proč startovní pole na přechodnou dobu zredukovat na pouhých 22 jezdců: Potřebuje dva «slots» do rezervy, aby měl pro Valentina Rossiho 2021 (nebo ještě dříve) a pro jeho tým SKY VR46 (s motocykly Yamaha) dvě místa na startovním roštu, tedy pro Bagnaiu a pro Morbidelliho.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama