Jaké je tajemství úspěchu MotoGP? Hlavní obrázek k článku: Jaké je tajemství úspěchu MotoGP?

Většina expertů má jasno: Mistrovství světa MotoGP prezentuje už řadu let nejlepší motocyklové závody na světě. A proč tomu tak je?

Hodně to má společného s osobou jménem Carmelo Ezpeleta, který od roku 1993 vede firmu Dorna a ta 1991 odkoupila od světové federace komerční práva pro pořádání Grand Prix.

Na této změně se hodně podílel tehdejší boss Formule 1 Bernie Ecclestone. Jeho speciálně vytvořená firma «Two Wheel Promotions» se základním kapitálem 25.000 liber byla prodána Carmelo Ezpeletovi a Dorně za 50 milionu dolarů.

Týmy motocyklového mistrovství světa byly hodně chudé a neprofesionální, a vedli je převážně náruživí motocykloví fanoušci bez jakýchkoliv znalostí ekonomie nebo manažerství. V řadě případů to zůstalo bohužel i dodnes.

Ovšem Carmelo Ezpeleta se velmi rychle učil a od svého kolegy toho hodně odkoukal. Taková závodní série musí být sice vedena diktátorsky, ale partneři musí mít prostor pro vlastní život: Týmy, pořadatelé závodů, sponzoři, jezdci a fanoušci.

Tak byl sice zredukován počet kubatur GP z pěti na tři (vypadly motocykly o objemu 80-ccm a sidecary), ale vznikl atraktivní rámcový program.

Byly zavedeny minimální ceny vstupného, zkvalitnily se televizní přenosy, díky právům TV se zvýšily příjmy, rovněž byly zavedeny bannery «signage» okolo tratí.

Krok po kroku bylo možno týmům vyplácet více peněz, ačkoliv tabáková reklama skončila a firmy jako Repsol, Red Bull nebo Movistar je nebyly schopny nahradit v poměru 1:1.

Ezpeleta také správně předpokládal, že dvoutaktní motocykly jsou sice cenově dostupnější, ale v normálním silničním provozu díky vysokým emisím nebudou hrát brzy žádnou významnou roli. Takže byla kubatura 500 ccm nahrazena od roku 2002 čtyřtaktní kubaturou MotoGP, 250-ky zmizely po sezóně 2009 a dvoutaktní 125-ky po roce 2011.

Zavedení jednotných pneumatik pro jednotlivé kubatury (MotoGP poprvé od sezóny 2009) se ukázalo prospěšné a i ty týmy a jezdci na zadních pozicích tak dostávaly identické pneumatiky. Rovněž byla zavedena od sezóny 2016 jednotná elektronika Magneti Marelli.

Zároveň se snížily výdaje týmů, neboť Dorna platí pro všechny týmy pneumatiky, a leasing motocyklů pro privátní týmy byl ohraničen na 2,2 milionu Euro pro jednoho jezdce na jednu sezónu.

Dříve - třeba v sezóně 1980, hrály relevantní roli pouze Yamaha a Suzuki, nyní závodí v královské kubatuře celkem šest značek motocyklů (Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati, KTM a Aprilia), pouze Aprilia nestála v sezóně 2018 na stupních vítězů, naopak 2016 vyhrály čtyři různé značky.

Dorna hrála při nočních závodech první roli, 2008 se konal poprvé závod za umělého osvětlení.

Agentura Dorna ovlivnila pozitivně kromě «premier class» také kubatury Moto3 (jednoválcové čtyřtakty 250-ccm) a Moto2. V Moto3 může být použito pro jednoho jezdce na sezónu pouze 6 motorů a maximální počet otáček byl ohraničen na 13.5000/min. Technické updaty musí každá zúčastněná továrna nabídnout všem svým týmům, aby byly šance pro všechny účastníky shodné.

V kubatuře Moto2 byly dokonce zavedeny jednotné motory, od sezóny 2019 to budou tříválce 765-ccm od Triumphu s výkonem 140 HP. A týmy zaplatí pouhých 20.000 Euro pro jednoho jezdce za celou sezónu, po každém třetím závodě Grand Prix jsou vyměněny za nové.

Samozřejmě jsme v MS-MotoGP od roku 2002 zažily i špatné časy. Důvodem byl jednak zákaz cigaretových reklam, na straně druhé pak vysoké finanční nároky továren na týmy a v neposlední řadě také hospodářská krize v září 2008. Tehdy se z MS stáhla Kawasaki (a už se nikdy nevrátila nazpět). BMW naopak svůj proklamovaný vstup do MS-MotoGP nikdy neuskutečnila.

Když 2010 a 2011 startovalo pouhých 17 stabilních pilotů, místo 22 nebo 24, tak Dorna udělala «premier class» atraktivní i pro malé privátní týmy, dovolila závodit v Grand Prix se superbikovými motory a 2012 jsme zažili opět plné startovní pole - díky novým týmům «Claiming Rule».

Když nebyly továrny jako Ducati více konkurenceschopné, tak obdržely na přechodnou dobu technická privilegia - měkčí zadní pneumatiky, více motorů na sezónu, více testovacích dní, větší množství pohonných hmot pro závod.

Když potom zaujalo šest továren svá stabilní místa na startovním roštu, tak malé soukromé týmy jako Paul Bird, Iodaracing, Forward nebo AB Motoracing ze šampionátu postupně zmizely, naposled týmy Jorge Martineze a Marc VDS.

Ovšem i Carmelo Ezpeleta se stále učí: Silverstone 2018 mělo být kvůli špatnému počasí posunuto na pondělí, kdy byl v Anglii svátek, ale tovární byly proti. O několik dní později ale Dorna jasně prohlásila: „V budoucnu se v takovém případě bude závodit v pondělí nebo dokonce až v úterý“.

Toto demokratické rozhodnutí týmů se ukázalo jako chyba, hlavní slovo v odřeknutí měla Honda, neboť šampionát vedl její pilot Márquez a tímto rozhodnutím se přiblížil dalšímu titulu mistra světa.

A prosadila při GP Malajsie posunout start o dvě hodiny dopředu na 14 hodin, neboť od 16 hodin se zde pravidelně spouštěl déšť a začínaly bouřky a Dorna se chtěla vyhnout dalšímu prodlužování programu.

Dorna má sice pouze komerční práva, ale diktuje i kalendář, takže (Brazílie, Mexiko, Finsko a Indonésie jsou v aktuálním kalendáři 19 závodů Grand Prix pouze na čekací listině) a v zásadě ovlivňuje také technické a sportovní předpisy.

Carmelo Ezpeleta (71) je ovšem natolik zkušený diplomat, že komplikované změny technických předpisů přenechává továrnám a MSMA.

Teprve v případě, kdy jde opravdu do tuhého, tak zasáhne Ezpeleta sám. Jen jeden případ jako názorný příklad: Když Ezpeleta oznámil zavedení jednotné elektroniky na sezónu 2016 pro MS-MotoGP - pohrozila Honda odstoupením ze šampionátu - tak se španělský CEO Dorny nenechal ovlivnit a svůj názor tvrdě obhájil. A výsledek? Honda v šampionátu zůstala a od té doby vyhrála tři mistrovské tituly.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama