Reklama

Jak funguje systém jednotných motorů Triumph?

Nové tříválcové motory Triumph 765-ccm se letos používají jako jednotné motory v MS-Moto2. Momentálně je v provozu mezi týmy 150 exemplářů, a po každých třech závodech Grand Prix jsou a budou vyměněny.

V letošním roce - tedy poprvé od zavedení nové kubatury Moto2 v roce 2010, nejsou povoleny v mistrovství světa žádné wild card a ani se to nepředpokládá v další části šampionátu.

Všeobecný názor týmů a veřejnosti je ten, že továrna Triumph a firma ExternPro (sídlící v areálu okruhu Motorland Aragón), která tento servis provozuje, nejsou schopni pro sporadické účastníky šampionátu dát dodatečné motory k dispozici.

Ale Trevor Morris, Technical Director firmy ExternPro, tento rozšířený názor vyvrací: „Jde o první linii o bezpečnost“, vysvětluje britský boss této firmy, která motory rozděluje dle losu na jednotlivé týmy a vždy po třech závodních víkendech znovu shromáždí a reviduje.

„Nové ECU od Magneti-Marelli tříválcových motorů Triumph je hodně komplexní vzhledem k dosavadním zvyklostem s jednotnými motory. Fungovalo to následovně: Prostě jsi motor zabudoval a vyjel. Nyní máme daleko více možností a eventuální tým Moto2 prostě nemůže jen jednou za sezónu vstoupit do paddocku...Potřebuje třeba specialistu na elektroniku, jinak je to nebezpečné i pro ostatní jezdce na trati“, říká dále Trevor Morris, Technical Director firmy ExternPro.

ExternPro a Triumph mají připraveno celkem 150 motorů pro Moto2. Jsou rozděleny do čtyř skupin («batches») po 32 kusech. To je dohromady 128 exemplářů. Zbytek jsou náhradní motory pro případ pádů, defektů nebo jiných problémů.

Ve čtyřech skupinách je důležité, aby v nich byly motory s identickým počtem HP: „Pokud nějaký motor nedosahuje určité spektrum HP, tak je odebrán a později v jiném časovém období zařazen do odpovídajícího «batchu».“, říká dále Morris.

Po každé třetí Grand Prix budou 32 jezdcům Grand Prix přiděleny nové, nebo revidované motory. První čtyři motory pro každého jezdce byly nové; ten pátý dostanou pro Assen a bude to první revidovaný.

150 existujících motorů Triumph Moto2 se tedy nachází v plánovaném oběhu. Budou použity pro dvanáct závodů Grand Prix a potom ještě třikrát revidovány. Potom bude tříválec 765-ccm stažen z MS a nahrazen novým motorem. Morris dále: „Normálně až příští rok“.

Každé nové přidělení motorů je vylosováno na další tři závody Grand Prix. Firma Extern-Pro to za závodní víkend vychází z toho, že se během tří závodů Grand Prix objede průměrně 1500 km.

„Marcel Schrötter ujel při GP v Mugello 472 km. Bez pádu a bez Q1. Průměrně to za závodní víkend vychází na 450 až 550 km“, říká týmový manažer Intactu Jürgen Lingg.

Při soukromých testech musí týmy Moto2 testovat s vlastními motory. Ty nabízí firma ExternPro za cenu € 7.425.

Za závodní motory Moto2 požaduje Dorna pouze 20.000 Euro za jednoho jezdce a jednu sezónu.

Zda 2020 budou v prostřední kubatuře startovat jezdci s wild card, zatím nebylo rozhodnuto, což potvrdil CEO Dorny Carmelo Ezpeleta.

Rozdělení 8 motorů pro tým:

#1 IRTA-Test Jerez únor (max. 850 km)
#2 Losail-IRTA Test & GP (max. 900 km během testu)
#3 Las Termas-, Texas- & Jerez-GP
#4 Le Mans-, Mugello- & Catalunya-GP
#5 Assen-, Sachsenring- & Brno-GP
#6 Spielberg-, Silverstone- & Misano-GP
#7 Aragón-, Buriram- & Motegi GP
#8 Phillip Island-, Sepang- & Valencia-GP



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama