Reklama

Jablko nepadá daleko od stromu Hlavní obrázek k článku: Jablko nepadá daleko od stromu

Jablko nepadá daleko od stromu – to sice neplatí pro všechny syny úspěšných závodníků, ale určitý talent všichni «do vínku» získali.

Je jich více než si myslíte. I když v různých závodních sériích, přesto otcové a synové vyhrávali tituly a získávali vítězství a jiné úspěchy.

Nello a Alberto Pagani

Nello Pagani se stal mistrem světa v kubatuře 125 ccm v roce 1949, tedy prvním mistrem světa v historii Grand Prix; vyhrál v kubatuře 125-ccm závod GP Švýcarska v Bernu a v Assenu - s motocyklem Mondial. K tomu vyhrál ve stejném roce ještě GP kubatury 500 ccm v Assenu a na Monze - vždy s motocyklem Gilera a mistrovství světa královské kubatury kubatury ukončil na pozici vícemistra světa. V MS ještě skončil celkově s motocyklem Gilera 1950 jako čtvrtý, 1951 jako pátý a 1952 na 8. místě.

Jeho syn Alberto Pagani se zaskvěl u továrního týmu MV Agusta jako týmový kolega Giacomo Agostiniho a 1972 se stal vícemistrem světa kubatury 500 ccm, přičemž 3 závody Grand Prix dokázal vyhrát: 1969 v Monze, 1971 na stejném okruhu a 1972 v jugoslávské Opatiji.

Leslie Graham a Stuart Graham

Les Graham dokázal s britským motocyklem AJS vyhrát závody Grand Prix ve dvou kubaturách (2x 350 ccm a 5 x 500 ccm) a s MV Agusta 1x 125 ccm. Syn Stuart vyhrál jeden závod kubatury 50-ccm a jeden v 125 ccm.

Les Graham se stal historicky prvním mistrem světa královské kubatury - 1949. Později tragicky zahynul při TT 1953. Stuart Graham získal obě vítězství v roce 1967, s továrním motocyklem Suzuki o objemu 50 ccm vyhrál Tourist Trophy, na silnějším motocyklu stejné značky se stal vítězem kubatury 125 ccm ve finské Imatře.

Helmut a Stefan Bradl

Otec Helmut Bradl absolvoval v letech 1986 až 1993 celkem 84 závodů MS a celkem pětkrát vyhrál závod Grand Prix v kubatuře 250-ccm, 1991 se stal vícemistrem světa v prostřední kubatuře o 17 bodů zpět za Lucou Cadalorou. Syn Stefan Bradl přišel do Grand Prix v sezóně 2006 jako tovární pilot Red Bull-KTM v kubatuře 125 ccm. Vyhrál 2008 v Brně a v Motegi na Kiefer-Aprilia a stal se mistrem světa Moto2 v sezóně 2011 na Kalexu, když 2010 v Estorilu vyhrál svůj první závod (se Suterem) v prostřední kubatuře. 2012 začal Bradl závodit na LCR-Honda v MS-MotoGP a třikrát skončil celkově v Top-ten.

Potom se strojem Forward-Yamaha (první polovina sezóny 2015) a v továrním týmu Aprilia (srpen 2015 až listopad 2016) - celkově získal v Grand Prix 1 pódiových umístění.

Splnil tak svůj cíl, který si dal při svém debutu v Grand Prix 2005 v Barceloně a sice být úspěšnější než otec. Počet vítězství je v poměru 7:5, rovněž v celkovém pořadí je syn lepší. Jen v počtu pódiových umístění vede otec; 21:19.

Graziano a Valentino Rossi

Nejúspěšnější rodina co se týká vítězství v závodech Grand Prix pochází z italské Tavullie: Valentino Rossi vyhrál dosud 115 závodů GP napříč všemi kubaturami, Graziano Rossi 1979 tři (v kubatuře 250-ccm na továrním motocyklu Morbidelli). Valentino má na svém kontě 12 vítězství v 125-kách, 14 v 250-kách a 89 v «premier class» (500 ccm/MotoGP). «The Doctor» zatím absolvoval 369 závodů Grand Prix, 228x stál «na bedně», a získal celkem devět titulů mistra světa ve čtyřech různých kubaturách: 1x 125 ccm, 1 x 250 ccm, 1x 500 ccm a 6x MotoGP (2002, 2003, 2004, 2005, 2008 a 2009). Mimochodem: Rovněž Graziano Rossi má na svém kontě pódia z královské kubatury: 1980 v Assenu třetí, ve stejném roce v Itálii (Monza a Imola) vždy na Suzuki 500 rovněž třetí.

Kenny Roberts sen. a Kenny Roberts jun.

Hodně úspěšná je ale i americká sestava otec a syn Kenny Robertsových, ale stačí to pouze na třetí místo. «King Kenny» se stal mistrem světa 500 ccm 1978, 1979 a 1980 s motocyklem Yamaha, jeho syn «Little Kenny» pak 2000 na Suzuki, tedy přesně po 20 letech napodobil svého otce. Se čtyřmi tituly je sice kalifornské duo hodně za Nietovými a Rossiovými, ale Roberts-Family je jediná, která se může pochlubit tituly mistra světa otce a syna v «premier class». A je také jediná v Road-Racing-Family, kdy se otec a syn mohou pochlubit tituly mistra světa. «King Kenny» vyhrál dva závody GP v kubatuře 250-ccm-GP 1978 a celkem 22 závodů půllitrů v GP. Navíc se jako majitel týmu Yamaha podílel na následujících titulech mistrů světa: John Kocinski (250 ccm 1990), Eddie Lawson a Wayne Rainey (celkem tři tituly v kubatuře 500-ccm). A «King Kenny» byl zároveň prvním Američanem, který vyhrál titul mistra světa v kubatuře 500-tek. Teprve za ním následovali Lawson, Rainey, Schwantz a Hayden. «Little Kenny» vyhrál celkem 8 závodů v «premier class».

Ángel Nieto a Pablo Nieto

Také španělská dynastie Nietových se může pochlubit hodně úspěšnou bilancí otec-syn. v srpnu 2017 tragicky zesnulý Ángel Nieto senior vyhrál společně se svým synem Pablem celkem 91 závodů Grand Prix, když otec Ángel neuvěřitelných 90!, Pablo jeden a synovec Fonsi pět, tedy celkem 96. Pouze syn Angel «Gelete» nevyhrál v MS ani jednou. Papa Ángel Nieto má na svém kontě celkem 13 titulů mistra světa (50, 80 a 125 ccm), k tomu 139 pódiových umístění. 27x vyhrál v 50-kách, 1 x s motocyklem o objemu 80 ccm a 62x v kubatuře 125 ccm. Pablo Nieto vyhrál jednou (2002 v Portugalsku) a celkem 8x stál na pódiu. Zemřelý Ángel je druhým nejlepším pilotem GP v historii, co se týká počtu titulů mistra světa - předním je pouze Agostini s 15 tituly.

Robert, Joey a Michael Dunlop

Jméno Dunlop je ikonou v motocyklovém sport. Joey a Robert Dunlop byli dva bratři, oba dva si na mezinárodní scéně udělali velké jméno. Zemřelý «Joey» Dunlop je legendou TT, když vyhrál celkem 26 závodů na Isle of Man; k tomu se stal mistrem světa TT-Formel-1. Slavil také 13 vítězství při legendárním závodě North West 200. 2. července 2000 tragicky havaroval «The King of the Roads» při silničním závodě v Tallinu (Estonsko). Mezitím je na nejlepší cestě prosadit se mezi legendy TT jeho synovec Michael. Ten dokázal zajet v roce 2016 při Senior-TT na 60 km dlouhém okruhu Mountain Course čas 16:53,929 min (průměr 133,962 mph nebo 215,591 km/h).

Peter a Philipp Öttl

Němec Peter Öttl bojoval 1989 s motocyklem Krauser v kubatuře 80-ccm o titul mistra světa proti Manuelu Herrerosovi u nás v Brně a havaroval v předposlední zatáčce. Peter Öttl vyhrál tři závody MS-80 ccm a dva v kubatuře 125, naposled 1996 v Mugellu. Syn Philipp jezdí už šestou sezónu Moto3. 2014 obsadil v Indy místo 3., 2017 na Spielbergu druhý - a vyhrál 5. května 2018 suverénně závod Moto3 GP v Jerezu - v týmu Südmetall Schedl Team, který vede Papa Peter.

I v Česku bychom ale našli příklady, kdy otec a syn závodili ve světových šampionátech: Určitě musíme zdůraznit Bohumila Stašu (napříč všemi kubaturami v MS a dvě pódia z Grand Prix) se synem (ten závodil v MS-250 ccm), či dokonce tři generace rodiny Mrkývkových: Děda Jura (MS-250 ccm), otec Jirka (133 startů v MS-WSBK) a vnuk Jiřík (CEV-Moto2).



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama