Reklama

Historie šampionátu WorldSBK v Asii

Světový šampionát WorldSBK má letos odjety pouhé 3 závodní jízdy, v asijském Kataru se z důvodů viru Covid-19 letos nezávodilo a zda se tedy pojede letos na nějakém asijském okruhu, to se opravdu neví. Přičemž zúčastněné továrny by závody v Asii jen přivítaly.

Od prvního ročníku WorldSBK, tedy od roku 1988, se závodilo v Asii. Pouze v sezónách 2004 a potom 2010-2012 se v Asii nekonal žádný závod.

Superbike mají svou historii na asijských okruzích hned od prvního ročníku tohoto šampionátu, tedy v roce 1988. Hostitelem byl japonský okruh Sugo a vítězem tehdejší druhé jízdy se stal pozdější multišampion Grand Prix Mick Doohan, ovšem s motocyklem Marlboro Yamaha. O rok později se opět závodilo v japonském Sugo, stejně i v sezóně následující, tedy 1990. To se přidal i další závod v Asii, v malajském Shah Alamu, kde se vítězným doublem zaskvěl Fabrizio Pirovano (Yamaha).

1991 se konečně uskutečnil asijský dvojzávod (Sugo / Shah Alam) během 8 dnů, dvojnásobnými vítězi byli Doug Polen a Raymond Roche (oba Ducati). Tito dva skvělí piloti se také v MS umístili na prvních dvou místech. O rok později vystřídal trať Shah Alam další malajský okruh Johor. A tam vyhráli vždy pouze piloti s motocykly Ducati: Doug Polen a Carl Fogarty. Jelo se zde ale pouze dvakrát...

1994 navštívil šampionát motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým také Indonésii, když se závodilo v Sentulu. Zde to ale bylo pouze hostování, které skončilo v Indonésii v roce 1997. Prvními vítězi se stali Jamie Whitham a Carl Fogarty. V těchto letech (až do 2003) měl šampionát pravidelnou zastávku v japonském Sugo. Tam v roce 1996 vyhrál dosud nejmladší vítěz některého závodu WorldSBK, domácí teenager Yuichi Takeda (HRC Honda) ve věku pouhých 18 let, 8 měsíců a 27 dní.

1997 vyhrála v Sugo poprvé pozdější ikona MS-Superbike, Noriyuki Haga se strojem Yamaha. V japonském Sugo se závodilo každoročně, mezi vítězi se zapsali vítěznými doubly třeba Japonci Hitoyasu Izutsu (2000) nebo Makoto Tamada (2001), posledním vítězem se stal 2003 a to hned dvojnásobným Neil Hodgson (Ducati).

2015 a 2016 byl vytvořen nový rekord: V Asii se závodilo dokonce v 6 jízdách - v Buriramu, Sepangu a v Losailu.

Nejvíce závodu WorldSBK má na svém kontě japonské Sugo - celkem 32, následují Losail (16) a Sentul (8).

Nejúspěšnějším jezdcem na asijském povrchu je Jonathan Rea, který vyhrál v Asii celkem 12x. Následuje Carl Fogarty, který byl odmávnut celkem 7x jako první (2x Johor, 2x Sugo, 3x Sentul), a dále následují Doug Polen (6) a Raymond Roche.

Ducati vyhrála v Asii celkem 28x, druhá je Kawasaki (22) a třetí pak Honda (11).

Italská Ducati dokázala vyhrát celkem na 7 asijských okruzích z celkového počtu 8: Okruhy Johor, Losail, Sentul, Sepang, Shah Alam, Sugo a Buriram viděly vítězství červených barev. Pouze v Istanbulu se ji to nepodařilo.

Ducati vyhrála v Asii celkem 11 závodů v řadě - Sugo/1 1991 až Sugo/1 1993. Tehdy to byly motocykly Ducati 888 a o vítězství se postarali Doug Polen, Raymond Roche a Carl Fogarty. Vítěznou sérii ukončil v Sugu/2 1993 Scott Russell s motocyklem Kawasaki ZXR 750.

Celkem 14 závodů v Asii vyhráli domácí jezdci z Asie, byli to Japonci. 13 vítězství se odehrálo na domácí trati v Sugu, to další přidal 2005/2 Yukio Kagayama v Losailu.

Nejúspěšnější zemí na asfaltových površích v Asii je Velká Británie - 30 vítězství, následují USA (17) a Japonsko (14).

2015 a 2016 vyhráli Britové 5/6 asijských jízd, pouze Losail 1 2015 se stal kořistí Španělska - Jordi Torres a potom Sepang 2 2016 trumfem Američana Nickyho Haydena. 2017 vyhrál Jonathan Rea všechny 4 závody na asijské půdě, Britové to zopakovali ještě 2018, kdy se k Reovi (3 vítězství) připojil ještě Chaz Davies.

V posledních 15 letech (2005-2019) vyhráli ale s Ducati pouze tři jezdci: Troy Bayliss (Losail/1 2008) a Chaz Davies (Sepang/2 2015, stejně jako double v Losailu 2016, Buriram 2018/2). Ovšem Bautista slavil vloni v Thajsku vítězný hattrick!

2015 a 2016 slavily vítězství v Asii tři různé značky: Kawasaki 3x, Aprilia 2x a Ducati 1x.

2016 vyhrála Kawasaki stejné tři závody jako 2015 (double v Buriramu, Sepang 1), Ducati získala double v Losailu a Honda v Sepangu 2. 2017 pak Kawasaki v Asii neprohrála (4x vyhrál Rea), 2019 pak slavily vítězný hattrick Ducati (Bautista) a Kawasaki (Rea) - to byly ale přidány závody pod názvem «SprintRace».



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama