Reklama

GP-Sport: Potřebují jezdci vlastní sdružení?

V posledních letech se množí v paddocku GP případy, kdy je jezdec bezdůvodně vyměněn během sezóny za jiného. A piloti se nemohou nijak bránit.

V paddocku GP mají skoro všichni nějaké zastoupení, tedy sdružení. Týmy International Road Racing Teams Association (IRTA), zúčastněné továrny Motorcycle Sport Manufacturers Association (MSMA).

Jezdce sice zastupuje světová motocyklová federace FIM, a dále Safety Officer či Safety Commission.

Ale nějaké opravdové zastoupení pilotů neexistuje, něco jako v F1 Grand Prix Drivers Association (GPDA), která se v případě potřeby vydá na barikády proti týmům, továrnám či FIA.

V posledních letech došlo k několika nepříliš srdečným vyhazovům, a tato situace vyvolala u jezdců pobouření. Například Bradley Smith volá hodně hlasitě k vytvoření sdružení na jezdeckou obranu.

Nenašel se ale nikdo, kdo by se této iniciativy přímo chopil.

Takže určitě se koncem září spravedlivě čílil Dominique Aegerter, když ho jeho tým CarXpert Interwetten bezdůvodně na poslední čtyři závody sezóny suspendoval a nahradil ho bezejmenným Španělem Ikerem Lecuonou.

Čím se Aegerter vlastně provinil? Na příští sezónu se překvapivě rozhodl pro tým Kiefer Racing.

Při sezení IRTA vykládal zástupce týmu CarXpert, Aegerter nechal přes ústní domluvu tým ve štychu. Samotný Aegerter ale slovo nedostal.

Ale Aegerter nebyl jediným případem.

V létě 2015 byl Isaac Vinales vyhozen z týmu LaGlisse-KTM, neboť finančně slabý tým potřeboval jezdce, který si své místo pořádně zaplatí. A tak se dostal na palubu lodě zvané Grand Prix Lorenzo Dalla Porta.

Vinales byl bez příčiny okamžitě vyhozen. To stejné ale potkalo o nějakou dobu později Niklase Aja, který musel v týmu RBA-KTM právě tomuto Španělovi uvolnit místo - a potom musel svou závodní kariéru dokonce ukončit.

Anthony West byl rovněž bezdůvodně v září 2015 vyhozen z týmu QMMF.

Náš Karel Hanika musel na jaře 2016 uvolnit své místo v týmu Platinum Bay Real Estate-Mahindra pro Španěla Marcose Ramireze, také zkušený harcovník kubatury «Lightweight» Alexis Masbou ztratil své místo v týmu Saxoprint Peugeot. A při Grand Prix ve Spielbergu musel pilot KTM Romano Fenati - v tu dobu třetí v MS-Moto3 - opustit tým SKY VR46.

„To mě naštvalo opravdu hodně. Romanu Fenatimu se přece nedalo nic vytknout, byl v MS třetí. A k rozdílnému názoru na závodění dochází v každém týmu během sezóny úplně normálně. Fenati neobjel ve druhé polovině sezóny ani jeden závod...“, říká na toto téma Bradley Smith. Faktem je, že dle info našeho webu přímo z paddocku GP, se o ukončení sezóny Fenatiho a nemožnosti jeho dalšího závodění v sezóně 2016 v jiném týmu přičinil velkou měrou svým neuvěřitelným vlivem na italské a španělské týmy Moto2 a Moto3 jistý italský ex-šampion.

Týmový majitel Aki Ajo, který letos získal v kubaturách Moto3 a Moto2 s Bradem Binderem a Johannem Zarcem tituly mistrů světa pak dodal: „Během 20 let, co pracuji v tomto jobu, jsem ještě během sezóny žádného jezdce nevyhodil. Pokud od jezdců vyžadujeme respektování jejich smluv, tak jim jako týmoví šéfové musíme jít příkladem“.

Foto: Václav Duška



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama