GP Misano: Italové mohou vyhrát ve všech kubaturách Hlavní obrázek k článku: GP Misano: Italové mohou vyhrát ve všech kubaturách

Po několika hubených letech nastaly v Itálii opět v Grand Prix úspěšné časy. Morbidelli a Bagnaia vyhráli dva tituly mistrů světa, Lorenzo Dalla Porta by se mohl stát první šampionem z Itálie v Moto3.

Není to tak zase dávno, co v Top-10 nejslabší objemové kubatury nebyl žádný Ital. A co víc, od roku 2004 (Dovizioso s motocyklem Honda) nevyhrál žádný Ital titul mistra světa v «Lightweight» (125 ccm/Moto3), tedy dlouhých 15 let. Ani Marco «Bezz» Bezzecchi nedokázal tuto neúspěšnou šňůru přerušit, ačkoliv v roce 2018 vyhrál za Prüstel-KTM tři závody Grand Prix, ovšem MS ukončil až na třetím místě.

Jezdci ze Švýcarska, Francie, Jižní Afriky, Německa, Maďarska, Anglie a především ze Španělska získali tituly v nejslabší objemové kubatuře, ale žádný Ital.

V současné době existuje v Moto3 hodně italských týmů a rovněž špičkových jezdců, což před 5 nebo 6 roky nebylo možné.

V Moto3 2019 patří jezdci jako Dalla Porta, Fenati, Antonelli, Migno, Foggia a Vietti k Top-pilotů. Od roku 2004 se sice nestal žádný Ital mistrem světa v «Lightweight» (125 ccm/Moto3), ale Arbolino (2 vítězství), Antonelli, Dalla Porta a Fenati (po 1 vítězství) vyhráli letos pro Itálii už 5 závodů Grand Prix.

Mimochodem: 2004 byl pro jezdce kubatury 125-ccm později velmi úspěšný ročník: «Dovi» vyhrál MS, za ním se umístili Barberá, Roberto Locatelli, Lorenzo a Stoner. Z tehdejšího Top-5 se později stali tři mistry světa v MotoGP!

V kubatuře Moto2 vyhrála Itálie zásluhou Morbidelliho (2017) a díky Bagnaiovi (2018) titul mistra světa, Lorenzo Baldassarri a Luca Marini byli před sezónou považováni za kandidáty na uvolněný královský trůn prostřední kubatury. Skvěle si vedou oba Rookies Di Giannantonio a Bastianini. Navíc zde závodí ještě Pasini, Manzi, Bulega, Bezzecchi a Corsi.

V královské kubatuře MotoGP je dokonce sexteto Italů: Rossi, Dovizioso, Petrucci, Iannone, Bagnaia a Morbidelli a «Dovi» je úřadujícím vicemistrem světa (aktuálně v MS na stejné pozici) a třeba letos patří jeho týmový kolega Petrucci před Misanem do Top-4.

Vzpomínáte si ještě, že 2010 a 2011 v kubatuře 125-ccm se žádný Ital neumístil v Top-10; nejlepší z Italů Simone Grotzkyi ukončil obě sezóny na P15, resp. P16.

Faktem je, že třeba 2013 vypadala bilance Italů hodně mizerně: Sám velký Valentino Rossi nevyhrál od října 2010 (říjen s Yamahou) do konce června 2013 (Assen a opět s Yamahou) ani jeden závod MotoGP. Ostatně jeho poslední titul - zároveň pro Italy - je už hodně archivní - 2009.

V Moto3 zůstala Itálie v roce 2012 po vítězství v Jerezu Romana Fenati bez vítězství - vyhrávali jezdci jako Cortese, Vinales, Salom, Kent – a dokonce Louis Rossi.

2013 nevyhrál v Moto3 žádný Ital; teprve Fenati zvítězil 2014 v Argentině a potom začal nástup Italů - Fenati (KTM) pak vyhrál ještě v Jerezu, Mugellu a Aragónu.

Italské týmy jako Gresini, Sky VR46, Ongetta Rivacold, San Carlo Team Italia, Platinum Bay Real Estate, Leopard Racing a SIC58 Squadra získávaly talenty z Itálie, také Mahindra Racing nebo Peugeot podporovali jezdce v šampionátu CIV, Rossi svůj tým poslal dokonce do španělského šampionátu CEV Repsol.

Hubená léta v Moto3 jsou ale naštěstí pryč: V MS 2016 skončili Bastianini, Bagnaia, Di Giannantonio, Bulega, Locatelli a Fenati na místech 2, 4, 6, 7, 9 a 10. Tedy šest Italů v Top-10! Bagnaia vyhrál dva závody MS, Bastianini a Fenati po jednom. Ale titul mistra světa Moto3 je pro «Azzurri» jakoby stále zakletý.

V MS-Moto2 se to pro Itálii také neodbývalo hodně dlouho vůbec příznivě. Andrea «The Maniac» Iannone sice vyhrál v sezónách 2010 až 2012 osm závodů prostřední kubatury, ale celkově se Italům zvítězit nepodařilo. V MS-MotoGP s výjimkou Rossiho a Doviziosa toho také nebylo moc k vidění.

Piloti MotoGP-Stars naopak mnohokrát přiváděli italské «Tifosi» do extáze, když Rossi vyhrál třeba v Mugellu 2002 až 2008 sedmkrát v řadě; 2003 skončili Biaggi a Capirossi za «The Doctorem» jako druhý a třetí, 2005 rovněž a to ještě dojel Melandri na čtvrtém místě!

Byly ale také hubené roky, když třeba Rossi závodil 2011 a 2012 na Ducati. Za «červené» získal 2012 pouhá tři pódia, naopak po návratu k Yamaze jich ukořistil hned šest!

Problémy Italů byly především v kubaturách Moto3 a Moto2. Mladíci Fenati, Antonelli, Tonucci a Co. stáli se svými Hondami v sezóně 2013 už předem proti KTM na prohraných pozicích: Ostatně stav MS to jen potvrzoval: 10. Fenati. 16. Antonelli. 26. Tonucci.

«Lightweight» 125 ccm/Moto3: 15 let bez titulu

Dříve vyhrávali Italové (včetně jezdců ze San Marina) jeden titul v kubatuře 125-ccm za druhým: Gresini (1985 a 1987), Cadalora (1986), Capirossi (1990 a 1991), Gramigni (1992), Rossi (1979), Locatelli (2000), Poggiali (2001), Dovizioso (2004) – od té doby ale nic. To se může v dalších měsících změnit - pokud bude Lorenzo Dalla Porta pokračovat v dosavadních výkonech.

«Prostřední kubatura» Moto2: 8 roků se bez úspěchu

Rovněž v Moto2 to nevypadalo 2013 o mnoho lépe. Simone Corsi skončil 2. na Sachsenringu a to byl nejlepší italský výsledek celé sezóny. Žádný Ital se neobjevil celkově v Top-Ten, za to ale čtyři Španělé a dva Švýcaři! Tristní bilance Azzurri-Moto2 v této sezóně: 11. Corsi. 14. De Angelis. 16. Pasini.

Těžko dnes uvěřitelné: V Moto2 startovali tehdy pouze dva rodilí Italové (tedy bez De Angelise)! A v této kubatuře Moto2 se v Mugellu a v Misanu neobjevil ani jeden Ital s wild-card.

V prostřední kubatuře ovšem získávali předtím Italové jeden mistrovský titul za druhým: Cadalora (1991 a 1992), Biaggi (1994, 1995, 1996 a 1997), Capirossi (1998), Rossi (1999), Melandri (2002), Poggiali (2003) a Simoncelli (2008).

Od té doby, po 2008, ale italští jezdci vycházeli dlouho naprázdno: Až 2017 získal titul mistra světa Franco Morbidelli a 2018 Pecco Bagnaia.

Itálie dlouho profitovala z továrny Aprilia

Jedno je jisté: Italové ve své nejlepší době v dobách dvoutaktů (125 a 250 ccm) profitovali z dominance Aprilie. Mnoho týmů a jezdců z Itálie mělo výhody a přednost před ostatními, později Piaggio Group vytvořila s Gilerou vítězný tým v 250-ccm, z čehož profitovali italští piloti - jako třeba Marco Simoncelli. A Piaggio převzalo ještě značku Derbi.

Tak se dostali mladí italští jezdci k prvotřídnímu materiálu: Roberto Locatelli při svém debutu jako wild card jezdec získal Pole-Position. Opačný příklad: Marcellino Lucchi jako testovací pilot Aprilie vyhrál ve 42 letech svůj první závod Grand Prix (250 ccm).

Stav šampionátu Grand Prix před Misanem

Stav MS kubatury MotoGP po 12 odjetých závodech z 19 Grand Prix celkově: 1. Márquez 250. 2. Dovizioso 172. 3. Rins 149. 4. Petrucci 145. 5. Vinales 118. 6. Rossi 116. 7. Miller 94. 8. Quartararo 92. 9. Crutchlow 88. 10. Morbidelli 69. 11. Pol Espargaró 68. 12. Nakagami 62. 13. Mir 39. 14. Aleix Espargaró 33. 15. Bagnaia 29. 16. Iannone 27. 17. Oliveira 26. 18. Zarco 22. 19. Lorenzo 21. 20. Bradl 16. 21. Rabat 14. 22. Pirro 9. 23. Guintoli 7. 24. Syahrin 6. 25. Abraham 5.

Stav MS kubatury Moto2 po 12 odjetých závodech z 19 Grand Prix celkově: 1. Márquez 181. 2. Fernandez 146. 3. Lüthi 146. 4. Navarro 146. 5. Binder 125. 6. Baldassarri 124. 7. Schrötter 116. 8. Marini 108. 9. Bastianini 74. 10. Di Giannantonio 69.

Stav MS kubatury Moto3 po 12 odjetých závodech z 19 Grand Prix celkově: 1. Dalla Porta 171. 2. Canet 157. 3. Arbolino 133. 4. Antonelli 118. 5. Ramirez 114. 6. McPhee 93. 7. Vietti 88. 8. Masia 83. 9. Fenati 67. 10. Kornfeil 67.11. Ogura 66. 12. Foggia 54. 13. Toba 51. 14. Suzuki. 15. Rodrigo 50. 16. Migno 49. 17. Sasaki 47. 18. Fernandez 45. 19. D. Binder 44. 20. Arenas 35. 21. Lopez 34. 22. Yurchenko 16. 23. Masaki 14. 24. Garcia 9. 25. Yamanaka 7. 26. Salač 6. 27. Tatay 4. 28. C. Öncü 4. 29. Booth-Amos 2. 30. Alcoba 2.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama