Reklama

Fakta a zajímavosti: 25 let WorldSBK v Assenu

25 let je Assen v kalendáři WorldSBK a stane se tento víkend teprve druhým okruhem v historii, kde viděli fanoušci 50 jízd MS-Superbike. Tím prvním je Phillip Island, kde se už konalo 51 závodních jízd tohoto šampionátu. Podívejme se společně na highlighty 25leté historie závodění Superbike v Assenu.

Mezi Nizozemím a Velkou Británií leží jen něco málo mořské vody a proto je možná důvod, že Britové zde vyhráli přesně polovinu odjetých závodů - 24 ze 48. Celou čtvrtinu pak Carl Fogarty, což je absolutní rekord výher na jednom okruhu na celém světě v historii MS-Superbike.

Jonathan Rea se může stát tento víkend teprve druhým jezdcem v historii, který by na jakémkoliv okruhu dokázal vyhrát víc než sedm závodů. V této statistice vede Fogarty s 12 prvními místy v Assenu, druhý je Rea se 7 vítězstvími na stejném okruhu a následuje Troy Corser rovněž se 7 prvními místy, ale na Phillip Island. Žádnému jinému jezdci se nepodařilo vyhrát víc než šest závodů na jednom okruhu, z aktivních pilotů stál na nejvyšším stupni ještě Tom Sykes a sice šestkrát v Donington Parku.

19 různých pilotů už dokázalo vyhrát v Assenu závod WorldSBK. Tři z nich se stali mistry světa a jsou aktivní i v sezóně 2016: Rea, Sykes a Sylvain Guintoli. K těmto 19 vítězům ale nepatří dvojnásobný ex-mistr světa Troy Corser, ačkoliv zde startoval 30x a celkem 7x stál na stupních vítězů.

Své první pódium (z 5 celkem během svého závodění v WorldSBK) zde vybojoval v dubnu 2009 Jakub Smrž, který zde startoval celkem 12x! Nejvíce startů v Assenu má ale z českých jezdců Jiří Mrkývka - neuvěřitelných 15.

Před deseti lety zde vyhrál Chris Walker svůj jediný závod v kariéře, a bylo to první vítězství Kawasaki na tomto okruhu. Walker a Guintoli (2012) jsou také jedinými jezdci, kteří dokázali své první vítězství v WorldSBK získat právě na tomto okruhu.

Důležité milníky v 25leté historii okruhu TT Dutch:

Assen je v kalendáři WorldSBK od roku 1992 a konal se tehdy 13. září, ale oba dva závody se konaly na zkráceném okruhu a ne tedy na legendárním okruhu TT. Vůbec první závod v historii zde vyhrál Američan Doug Polen o 0,04 sekundy před Raymondem Rochem.

1993 se už závodilo na delší trati, a Fogarty jasně dominoval. 1994 se Fogartymu podařilo získat další double, navíc s náskokem 0,95 sekundy získal i Pole Position. Následovaly další dva double 1995 a 1996, až v první jízdě 1997 ho porazil John Kocinski (Honda), a přerušil tak Britovu vítěznou sérii. Zde ale zahrál roli pomocníka pro Ducati ve druhé jízdě Frankie Chili a nechal se od Fogartyho porazit. A poprvé zde startoval také Čech, Mrkývka sice první jízdu s motocyklem Honda RC45 nedojel, ale ve druhé se umístil na P20.

O rok později - 1998 - to už bylo úplně jinak, Fogarty a Chili bojovali spolu v obou jízdách, první vyhrál Chili, ve druhé rozhodovala závěrečná šikana a zatímco Fogarty zvolil vnitřní stopu a vyhrál, tak Chili havaroval a ještě na TK byl hodně naštvaný.

2006 hrálo rozhodující roli počasí: Corser, Kagayama, Bayliss a Haga havarovali ze špice závodu, a toho využil Chris Walker a vyhrál svůj jediný závod WorldSBK. Ve druhé jízdě se hned v první zatáčce srazili Corser a Haga. takže Troy Bayliss měl cestu vymetenou a vyhrál s obrovským náskokem, druhý dojel Andrew Pitt.

Bayliss se 2007 rozhodl pro špatné pneumatiky a propadl se až na konec celého pole, když předtím bojoval s Jamesem Toselandem o vítězství. Brit vyhrál úplně lehce, mimochodem hned v prvním kole spadlo v boji na špici celkem šest jezdců.

Druhá jízda WorldSBK byl opravdu Racing „at its best“: Haga, Bayliss a Toseland spolu bojovali o vítězství, ovšem Haga po technickém problému havaroval, Bayliss sice dokázal poodjet, ale Toseland v posledních kolech ztrátu snížil. V posledních 2 kolech se Toseland a Bayliss vystřídali na špici 4x, a teprve v poslední šikaně dokázal Bayliss Brita porazit, když zvolil lepší stopu a vyhrál o 9/1000 sekundy.

2010 otevřel Jonathan Rea své Pole Position konto v Assenu a vyhrál pro tým Ten Kate hned dvakrát. Ve druhé jízdě bojovalo o vítězství celkem 7 jezdců a předjížděli se v každé zatáčce. Teprve v 16. kole se podařilo Reovi získat rozhodující náskok proti Leonu Haslamovi v T1 a rozhodl závod pro sebe.

První jízda 2012 byla snad nejchaotičtějším závodem všech dob: Start se uskutečnil pod temnými mraky a za velkého větru. Sykes využil Pole Position a za ním následovali Rea, Checa a duo BMW Melandri a Haslam.

Ve 12. kole začala ze Sykesovi motorky kapat voda a to vše začalo obrovský chaos. Sykes to zaregistroval a zpomalil. Haslam ale gestikuloval rukama a snažil se ho zastavit. Mezitím ale začalo pršet a závod byl přerušen. Jezdci se seřadili na startovním roštu ke druhému závodu na pouhých 9 kol v pořadí: Melandri, Guintoli, ovšem třetí startovní místo zůstalo prázdné, neboť Smrž startoval z boxové uličky.

Rea spadl po několika zatáčkách, Haslam zůstal ve vedení. Po dvou kolech měl náskok 8 sekund, a potom sám spadl. Do čela se dostal Checa, za ním jeli Badovini a Biaggi, kterého pak předjel Guintoli z P8 na startovním roštu. Guintoli získal své první vítězství vůbec, druhý dojel Giugliano, pro kterého to bylo první pódium vůbec. Checa byl odmávnut třetí a postaral se o čisté pódium pro Ducati.

Ve druhém závodě sice svítilo slunce, ale trať byla na některých místech ještě mokrá, takže závod byl odstartován jako ´wet race´. Takže hodně rozhodovala volba pneumatik, vyhrál Rea před Guintolim.

Michael van der Mark oslavil 2015 jako Rookie a úřadující mistr světa WorldSSP své první dvě pódia, Rea pak slavil double.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama