Reklama

Dorna a IRTA zavedly balíček pomoci

Týmy Grand Prix jsou ekonomicky závislé nejen na sponzorech, ale i na příjmech z odjetých závodů. Kdy ale sezóna opravdu začne, a jak bude dlouhá, si netroufá říci nikdo.

Dle prezidenta IRTA Hervého Poncharala by mělo stačit 8 až 10 závodů a CEO Dorny Carmelo Ezpeleta je názoru, že můžeme jezdit i přes Vánoce a dokonce ještě v lednu 2021.

První závody, které následovaly dle původního kalendáře po Kataru, byly už odřeknuty, nebo posunuty: Grand Prix Thajska v Buriramu, GP Argentiny nebo závod GP v texaském Austinu. A rovněž se nepojedou ani první evropské závody, tedy ve španělském Jerezu nebo ve francouzském Le Mans.

Realitou zahájení sezóny MotoGP 2020 je finský závod na KymiRingu plánovaný na 12. července.

Nikdo už nepočítá s tím, že by se odjelo ještě všech zbývajících 19 závodů. Jistě může se škrtnout z časových důvodů letní přestávka, ale ani to není všelék.

Francouz Hervé Poncharal, majitel týmů Red Bull KTM-Tech3 v kubaturách MotoGP a Moto3, a zároveň hodně vlivný prezident IRTA (sdružení týmů závodících v MotoGP napříč kubaturami – celkem 42 závodních stájí) jedná s Dornou a FIM o jednorázové dotaci, kterou by privátní týmy nyní obdržely jako zálohu k přežití. Současná situace nejvíce ovlivní týmy v Moto2- a v Moto3-, takže poskytnutí finanční pomoci týmům v těchto dvou kubaturách je prioritou.

Nikdo si totiž nepřeje, aby týmy zbankrotovaly a až sezóna 2020 opravdu někdy začne, aby opravdu existovaly, tedy i se svými mechaniky a dalšími členy závodních stájí.

Podívejme se blíže, jaké výdaje má normální tým v Moto3, nebo Moto2: Budget dvou týmů Red Bull KTM od Aki Aja se v minulé sezóně pohyboval dle firemního šéfa KTM Stefana Pierera okolo 10 milionu Euro. Top tým v Moto2 jako třeba Liqui Moly Intact GP se skládá ze 14 nebo 15 členů, ti všichni musí dostávat gáži, to je jasné.

A dále dostávají svůj měsíční plat i jezdci v Moto2, ne ale všichni, někteří musí dokonce sponzorské peníze přinést. Maximální roční gáže Top pilota v prostřední kubatuře Grand Prix, tedy v Moto2, je ve výši 150.000 až 200.000 Euro.

Mechanici a technici v Moto2 dostávají přibližně 40% toho, co jejich kolegové na stejných postech v MotoGP.

Budget týmu v Moto2 na jednu plnou sezónu je 2 až 2,5 milionu Euro, pouze stáj Marc VDS má budget vyšší. V nejslabší objemové kubatuře Moto3 se roční budget dvoučlenného týmu pohybuje mezi 1,2 až 1,5 miliony Euro.

Promotér šampionátu Dorna vyplácí týmům kubatur Moto2 a Moto3 domluvené peníze za TV práva, startovné, příplatky na cestovné a bonusy za pořadí v rankingu IRTA (počítá se mezi ně kromě umístění v závodech i Qualifiying) 15 až 25 % celkového budgetu.

Problémy jsou dle Poncharala momentálně dva: „Sponzoři nás platí za reklamu, ale současná hospodářská situace jim to momentálně nedovoluje. Dorna a IRTA nás odškodňuje pravidelně za každou Grand Prix, ale protože se nyní nezávodí, tak ani žádné peněžní příspěvky nedostáváme“.

V MotoGP je v soukromém týmu okolo 20 lidí, a takový tým potřebuje pro 2 piloty devět až deset milionu Euro, takže 4x více než tým Moto2. A Dorna je schopna týmům MotoGP zaplatit až 50%.

Částka přibližně 2,2 milionu Euro za jednoho jezdce je vyplácena průběžně, letos ale sezóna MotoGP ještě ani nezačala, ovšem tým musí stejně fungovat.

„Jednáme nyní s Dornou, abychom společně zjistili, kolik je minimálně třeba k přežití jednotlivých týmů, než bude sezóna odstartována. A Dorna nám musí říci, zda je v jejich silách tyto minimální nároky týmů splnit.“, vysvětluje prezident IRTA Hervé Poncharal.

Samozřejmě, nikdo nyní nedokáže dopředu říci, jak se celá situace s virem Cofid-19 vlastně vyvine, ale Dorna je připravena pomoci privátním týmům napříč všemi kubaturami i finančně, to je jisté. A tak by se «balíček pomoci» měl začít vyplácet co nejdříve.

Dle nejnovějších zpráv zaplatila IRTA privátním týmům Moto2- a Moto3- v první fázi finanční pomoc ve výši 25.000 Euro za jednoho jezdce.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama