Reklama

Co možná nevíte o MS-Moto3? Hlavní obrázek k článku: Co možná nevíte o MS-Moto3?

Od roku 2012 je Moto3 nejmenší objemovou kubaturou v mistrovství světa silničních motocyklů. A díky Husqvarně budou 2020 opět na startovním roštu tři značky. Shrňme si v následujícím článku některé základní principy této kubatury.

Moto3 vystřídala 2012 tehdejší kubaturu 125 ccm, která byla součástí cirkusu Grand Prix od roku 1949. Kdo zde chce závodit, musí mít maximálně 28 let (pro jezdce s wild card a Rookies pak platí maximální věkový limit 25 let), ovšem dotyčný musí mít za sebou minimálně 16. narozeniny. Výjimku mají juniorští mistři světa nebo celkoví vítězové Red Bull-Rookies-Cupu.

Seriál Rookies-Cup vyhrál 2018 teprve 15-letý Turek Can Öncü. Red Bull a KTM ho nechali při sezonním finále ve Valencii závodit s wild card a on vyhrál za tým Ajo suverénním způsobem deštivý závod. Nejmladším vítězem 125-tek pak byl při debutu v Grand Prix v historii Nobby Ueda (125 ccm) - GP Japonska 1993 v Suzuce.

V kubatuře MS-Moto3 je povolen pouze jeden motocykl, náhradní stroje jsou zakázány. Při těžkém crashi musí být postaven náhradní motocykl z náhradních dílů a musí být opět oficiálně převzat technickými komisaři.

Je také omezen počet motorů, které smí jezdec během jedné sezóny použít, jejich počet je šest. Továrny dodávají týmům po vypršení limitu odjetých kilometrů čerstvé motory, které jsou zaplombovány. Továrny se mohou sami rozhodnout, zda se bude jednat o šest zbrusu nových motorů, nebo třeba tři nové a tři po tovární revizi. Maximální počet kilometrů pro jeden motor je u těchto motorů o objemu 250 ccm kolem 2.000 km, což odpovídá přibližně čtyřem závodům Grand Prix. V praxi se pro Qualifying a pro závod používají nové motory, ty revidované pak pro tréninky.

Do konce sezóny Moto3 2016 stál «balíček» šesti motorů 60.000 Euro pro jednu sezónu a týmy si mohly tyto motory po sezóně prodat (třeba pro zájemce z MSJ).

Od 2017 se jedná o pronájem, z celkové sumy 60.000 Euro převezme částku 40.000 Euro sdružení IRTA. Takže tým zaplatí za motory maximálně 20.000 Euro za jednoho jezdce pro jednu sezónu.

U KTM stojí závodní materiál pro jezdce Grand Prix asi 205.000 Euro pro jednu sezónu Grand Prix: € 85.000.- stojí podvozek; dva motory na testování € 20.000.-; je nutné započítat € 80.000 na náhradní díly, motory pro závody pak € 20.000.-.

„Měníme motory mezi 1500 a 2000 km. Takže potřebujeme šest motorů pro sezónu Grand Prix a další dva na testy“, vypočítává spolumajitel týmu Husqvarna Peter Öttl. Jezdec musí absolvovat oficiální testy IRTA a dále se může zúčastnit maximálně na 5 dnech privátních testů - vše je ohraničeno z důvodu ekonomické nákladnosti.

Dle reglementu musí továrny už čtyři roky všechny technické updaty nabídnout všem svým zákazníkům ke stejnému datu, pokud si je ale mohou týmy ekonomicky dovolit.

U pohonných jednotek se jedná o vodou chlazené jednoválcové čtyřtaktní motory o maximálním objemu 250 ccm; se šesti rychlostmi. Maximální počet otáček při vrtání 81 mm je 13.500 ot./min. Váha pro jezdce včetně kompletního motocyklu je limitována minimálně 152 kg.

Privátní testování je omezeno na 5 dní, další vývoj motoru je od začátku sezóny zmrazen, je povolen jeden update podvozku během sezóny, ale musí být nabídnut všem týmům a jezdcům současně. Tím se zamezila výroba drahých prototypů.

Samozřejmě platí i omezení pro počet jednotných pneumatik Dunlop. Každý jezdec může během jednoho závodního víkendu použít pouze 17 neprofilových pneumatik typu slick: Maximálně 8 předních a 9 zadních; co se týká profilových pneumatik do deště - jejich počet je neomezen.

Dunlop musí v normálním případě poskytnout každému jezdci tři sady pneumatik do deště, pokud se ale jedna tréninková část koná v dešti, tak jsou to sady čtyři.

Od roku 2019 rozhoduje o pořadí na startovním roštu v MS-Moto3 Qualifying 1 a Qualifying 2. Tak se mělo zabránit pomalé jízdě v ideální stopě, což se ale moc nezdařilo.

Startovní listina Moto3 obsahuje na sezónu 2020 celkem 31 jezdců s motocykly tří značek: Vedle značek Honda a KTM se vrací Husqvarna (naposled závodila 2014 a 2015) s továrním týmem (Sterilgarda Max Racing Team), když jezdci jsou Fenati a Lopez.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama