Reklama

Co byste měli také vědět o kubatuře Moto3?

Aktuálně je sice v Kataru relativní klid, ale za 2 dny už budou hřmět motory na okruhu «Losail International Circuit» opravdu naplno, neboť už budou v plném proudu první volné tréninky pro «Barwa Grand Prix of Qatar».

A tak se společně podívejme na nejdůležitější záležitosti, které se týkají kubatury Moto3.

Ta je od roku 2012 nejnižší kubaturou Grand Prix, když nahradila kubaturu 125 ccm - ta byla v programu Grand Prix od samého prvopočátku, tedy od roku 1949.

Maximální věkový limit je 28 let (pro jezdce s wild card a Rookies platí limit 25 let), musí mít ale za sebou už 16. narozeniny. Výjimkou jsou v tomto věkovém limitu vítězové JMS (Repsol Moto3) nebo Red Bull-Rookies Cupu.

Rookies-Cup vyhrál 2018 teprve 15-letý Turek Can Öncü. Red Bull a KTM ho nechaly závodit při sezónním finále ve Valencii s wild card a on za tým Aki Aja v deštivém závodě vyhrál! Stal se tak nejmladším vítězem Grand Prix při svém závodním debutu - před tímto Turkem to byl Japonec Nobby Ueda (125 ccm) - ten trumfoval při Grand Prix Japonska 1993 v Suzuce.

Pro závodní víkend je dovolen pouze jeden motocykl, náhradní stroje jsou zakázány. Po těžkém pádu musí být postaven náhradní motocykl z rezervních dílů a znovu být převzat při technické přejímce.

Je celkem pochopitelně ohraničen počet motorů, které smí každý jezdec během sezóny použít. Je to šest kusů. Továrny dodávají týmům po najetí určitého počtu kilometrů nové nebo repasované motory, které jsou zaplombovány. Továrny mohou sami rozhodnout, zda týmy dostanou šest úplně nových motorů, nebo tři nové a tři po kompletní revizi. Maximální počet kilometrů u motorů o objemu 250-ccm je okolo 2000 km, tedy přibližně pro 4 Grand Prix. V praxi jsou nové motory používány pro Qualifying a pro Race, ta starší pak pro volné tréninky.

Do konce sezóny 2016 v Moto3 stál motorový balíček obsahující 6 motorů okolo 60.000 Euro za jednu sezónu.

Od roku 2017 platí částka 60.000 Euro jako leasingový poplatek, z toho ale sdružení týmů IRTA platí 40.000 Euro, takže jezdec (tým) musí zaplatit 20.000 Euro.

U KTM stojí materiál pro jezdce GP-Fahrer ca. 205.000 Euro pro jednu sezónu: € 85.000.- stojí podvozek, dva motory na testy € 20.000.-, budget pro náhradní díly ca. 80.000, závodní motory 20.000.-

„Měníme motory mezi 1500 a 2000 km. Potřebujeme šest motorů pro sezónu Grand Prix a jeden až dva pro testy“, říká spolumajitel týmu Sterilgarda Husqvarna a bývalý pilot GP Peter Öttl. Jezdci mohou kromě povinných testů IRTA a některých oficiálních testů IRTA v pondělí využít maximálně dalších 5 dní pro soukromé testy, tedy i ekonomických důvodů je to omezeno.

Dle Reglementu - platném už 5 roků - musí továrny svým týmům nabídnout všechny technické updaty, pokud jsou týmy schopny si tyto updaty finančně dovolit, aby byla zaručena stejná objektivita pro všechny.

Co se týká motorů, tak to jsou jednoválcové vodou chlazené čtyřtakty s maximálním objemem 250 ccm a vybavené šestistupňovou převodovkou. Maximální počet otáček je 13.500/min. Předepsaná minimální váha 152 kg včetně motocyklu a jezdce a dále (kombinéza, helma, jezdecké botdy, protektory etc.).

Počet privátních testovacích dnů je omezen na pět pro jednoho každého jezdce. Vývoj motorů je zmrazen od začátku sezóny, pro 2021 kvůli pandemii Corona už od loňského roku. Dokonce i u podvozku se mohou updaty uplatnit pouze jednou během sezóny - a musí být dostupné ve stejném času všem týmům a jezdcům stejné značky.

Co se týká pneumatik, tak v Moto3 existuje pochopitelně jednotný dodavatel, je to firma Dunlop: Každý jezdec má pro závodní víkend k dispozici maximálně 17 slicků (8 přednícj a 9 zadních). Počet pneumatik do mokra není omezen, mohou být ale použity pouze aktuální specifické pneumatiky.

V normálním případě má každý jezdec k dispozici tři páry pneumatik do deště, pokud by se ale jelo kompletně na mokru, tak by to byly čtyři sady pro jezdce.

Od roku 2019 se i v MS-Moto3 koná jak Qualifying 1, tak Qualifying 2, a v nich se rozhoduje o postavení na startovním roštu.

Startovní listina Moto3 na sezónu 2021 má po ukončení činnosti týmů Estrella Galicia 0,0 a Sky VR46 Racing pouhých 28 pilotů. Reale Avintia ale obdržela druhé startovní místo pro Rossiho svěřence Niccolo Antonelliho.

Na startu jsou celkem čtyři různé značky motocyklů. Vedle Hondy a KTM se vrátila po letech 2014 a 2015 nazpět Husqvarna s továrním týmem (Sterilgarda Max Racing Team). A 2021 přibyla na rošt další dcera od Pierer Mobility AG: Motocykly GasGas pojede stáj Jorge Martineze, tedy Aspar Team.

Husqvarna FR 250 GP a GasGas RC 250 GP jsou stavebně totožné s KTM 250-ccm. Díky společné homologaci s KTM tak mohou dvě Husky a dva GasGas závodit v MS-Moto3. Normálně musí nová značka s vlastní homologací nasadit do závodů šest minimálně šest motocyklů, pokud by byl zájem a tím by se zamezilo závodění drahých prototypů v Moto3.

Moto3, přehled nejlepších dosažených časů na testu IRTA v Kataru

1. Jaume Masia, KTM, 2:04,263 min
2. Pedro Acosta, KTM, + 0,306 sec
3. Dennis Foggia, Honda, + 0,440
4. Izan Guevara, GASGAS, + 0,455
5. Gabriel Rodrigo, Honda, + 0,527
6. John McPhee, Honda, + 0,624
7. Jeremy Alcoba, Honda, + 0,665
8. Romano Fenati, Husqvarna, + 0,840
9. Filip Salac, Honda, + 0,883
10. Darryn Binder, Honda, + 0,885
11. Xavier Artigas, Honda, + 0,953
12. Jason Dupasquier, KTM, + 0,962
13. Niccolo Antonelli, KTM, + 1,024
14. Kaito Toba, KTM, + 1,058
15. Sergio Garcia, GASGAS, + 1,093
16. Ayumu Sasaki, KTM, + 1,134
17. Stefano Nepa, KTM, + 1,241
18. Andrea Migno, Honda, + 1,477
19. Ryusei Yamanaka, KTM, + 1,657
20. Carlos Tatay, KTM, + 1,665
21. Lorenzo Fellon, Honda, + 1,684
22. Deniz Öncü, KTM, + 1,753
23. Maximilian Kofler, KTM, + 2,218
24. Yuki Kunii, Honda, + 2,225
25. Riccardo Rossi, KTM, + 2,436
26. Andi Farid Izdihar, Honda, + 2,747
27. Adrian Fernandez, Husqvarna, + 2,757



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama