Reklama

Chystá se revoluční řešení Qualifying pro Moto3! Hlavní obrázek k článku: Chystá se revoluční řešení Qualifying pro Moto3!

Protože se v Qualifying Moto3 každý závodní víkend uděluje 20 a více trestů, tak se připravuje nový modus Quali. A mělo by se jednat o revoluční změnu.

V kubatuře Moto3 je jasné, že v určitých sektorech se v Qualifying jezdí schválně pomalu, a čeká se na jízdu v háku, neboť s jednoválcovými motocykly o objemu 250-ccm se bez «slipsteamu nedají dosáhnout žádné Top časy.

Ovšem «grid penalty», jinak řečeno posunutí na startovním roštu o 1, 3 nebo třeba 5 pozici (dle počtu provinění) se situace vůbec nezlepšila.

Třeba při GP Aragón GP se trestalo hodně masívně a následující penalizace byly uvedeny do praxe:

– pomalá jízda ve více než 3 sektorech tratě (v praxi překročení 110-% limitu svého nejlepšího sektorového času): Migno, Dalla Porta, Darryn Binder, Masia. Tito čtyři jezdci byli na startovních pozicích potrestáni posunutích o 12 míst dozadu.

– Pomalí jezdci čekali na závodní dráze na rychlejší jezdce, kteří přijížděli zezadu: Ramirez a Di Giannantonio museli zaplatit 500 Euro pokuty, neboť to byl už jejich druhý přestupek tohoto rázu (tresty se pohybují mezi 500 a 1500 Euro, dle četnosti prohřešků).

– Pomalá jízda na trati a čekání na rychlejší jezdce: Toba, Sasaki, Rodrigo, Pulkkinen, Pagliani, Mir, Guevara, Bezzechi, Bendsneyder, Atiratphuvapat, Arenas, Arbolino a Antonelli. (tito jezdci museli zaplatit 1500 Euro, neboť se v posledních 12 měsících už provinili třikrát nebo vícekrát).

V praxi to znamená, že 19 z 32 jezdců dostalo v Aragónu tresty, A nebyl to ojedinělý závodní víkend, v Misanu se jednalo dokonce o 23 potrestaných jezdců!

Race Direction na čele s Mikem Webbem tráví při každém závodě Grand Prix hodiny studiem videa, aby provinilce dokázalo odhalit a potom potrestat.

Jelikož to ale není vůbec jednoduchá práce a časově je hodně náročná, tak teprve v neděli ráno je známo definitivní postavení na startovním roštu a hodně přítomných se pak diví tomu, že výsledek Qualifying není absolutně totožný s postavením na startovním roštu.

Nyní se tedy připravuje na sezónu 2018 totální změna kvalifikačního modusu nejslabší objemové kubatury.

„Tresty v praxi nic nepřinesly. Jezdci stále bloumají po trati, jedou pomalu a to co se děje na trati, se nedá vše na pohybujících obrázcích ani znázornit nebo rozpoznat.“, vysvětluje Race Director Mike Webb.

Byla dokonce zkoumána myšlenka Superpole, ale ta by byla časově moc zdlouhavá. Stejně jako Qualifying 1 a 2 jako v MotoGP by nebylo možné zavést do praxe, v časovém horizontu dvakrát 15 minut by bylo na trati příliš mnoho jezdců.

Nyní ale vznikl konkrétní a rigorózní návrh: 28 stabilních jezdců po FP3 by bylo rozděleno do třech skupin po 9 nebo 10 pilotech (dle počtu jezdců s wild card) a byli by posláni na trať v 10- nebo 12 minutami trvajícího Qualifying. Zde by byla striktně zakázána jízda v háku, jako je to třeba při cyklistické časovce nebo v triathlonu.

„Menší počet jezdců je lehčeji kontrolovatelný. Ostatně při současném modelu 40-minutové kvalifikace jezdci většinu času se po trati spíše projíždějí, a pouze posledních 15 minut jedou naplno. Takže omezení na 10 nebo 12 minut výsledek kvalifikace stejně nezmění.“, je názoru Webb.

Při takovém konceptu budou mít jezdci k dispozici minimálně tři letmá kola.

„A budeme také schopni posílat na trať jezdce v krátkých časových rozmezích, tedy v menších odstupech. Čím méně času budou mít, tím méně budou bloumat po trati a riskovat pomalé časové sektory“, myslí si dále Webb.

Důležité je ale dodržení časového plánu: Kvalifikace Moto3 nesmí trvat o moc déle, než dosud. Třikrát 10 nebo 12 minut vždy s 5 minutovou přestávku - tento koncept by do programu přesně zapadl.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama