Reklama

Černé ovce: Jak se ale zbavit těchto GP týmů? Hlavní obrázek k článku: Černé ovce: Jak se ale zbavit těchto GP týmů?

Některé týmy Moto3- a Moto2 balancují těsně nad propastí a pohybují se na hrozně tenkém ledě, doslova jsou na pokraji finančního krachu. Ale přesto zůstávají v šampionátu Grand Prix, i když jsou černé ovce. Jedná se o nekalou soutěž.

V motocyklovém sportu Grand Prix se v posledních letech stále objevují závodní stáje, které nejsou schopny dodržet své finanční závazky vůči dodavatelům závodního mateiálu, dluží výplaty jezdcům a technickému personálu vyplácejí peníze později, nebo jen částečně.

Konec týmu Ioda Racing

V nedávné minulosti se tak na černou listinu zapsal tým IodaRacing majitele Giampiero Sacchiho. U něho to byl problém v tom, že někteří sponzoři prostě své slíbené peníze nezaplatili, ovšem motocyklovému sportu propadlý Sacchi pokračoval i nadále. V sezóně 2012 byl ještě ve všech třech kubaturách a dokonce si u firmy Robby Motor nechal postavit vlastní motor Moto3 o objemu 250, do kterého investoval obrovskou peněžní sumu a nazval ho Emir.

Ovšem po sezóně 2015 se Sacchi vytratil z paddocku Grand Prix, jeho týmy Moto2 a MotoGP se staly historií.

Ještě předtím se pokoušel obě místa na startovním roštu MotoGP prodat továrně Suzuki za 5 milionu Euro, ale CEO Dorna Carmelo Ezpeleta to tvrdě zarazil.

Ze startovního roštu královské kubatury zmizely také Forward (Cuzari), Paul Bird Motorsport (PBM) a AB Motoracing (Abraham). Poslední záležitostí Carmela Ezpelety bylo přetransformování obou míst týmu Aspar (Jorge Martinez) do nové stáje Petronas Yamaha, Marc VDS musel po interních týmových turbulencích vrátit Dorně obě místa.

Volná místa po sezóně 2015 obdržely tovární týmy Suzuki Ecstar a Red Bull KTM, u kterých bylo financování zajištěno.

Forward Racing se z kopce řítí směrem dolů

Forward Racing se po sezóně 2015 omezil pouze na kubaturu Moto2 a 2016 vyhrál závod v Misanu (Lorenzo Baldassarri).

Ovšem závodní stáj Giovanniho Cuzariho už definitivně veškerý lesk ztratila! Týmový majitel seděl v létě 2015 čtyři týdny ve vyšetřovací vazbě, a v dubnu 2017 byl soudem v Miláně odsouzen podmíněně na 2 roky - kvůli praní špinavých peněz a daňovým únikům.

Renomovaní sponzoři se tak od tohoto týmu raději s tichostí odporoučeli a dokonce bývalý manažer Forward Racing Marco Curioni vyhlásil konkurs, dluh vůči němu z roku 2015 byl ve výši 17.000 švýcarských franků.

Ve jménech pilotů Baldasarri a Marini ztratil Forward po sezóně 2017 dva silné jezdce, místo nich přišli Manzi a Granado (toho v létě 2018 nahradil Isaac Viňales) a biky Suter také nebyly zrovna ty nejrychlejší.

Nový hlavní sponzor «4:20» (vyslovuj four-twenty) se minimálně při GP Texas postaral o zájem veřejnosti! Výraz «4:20» nebo také «4/20» je totiž v Americe heslo pro prodejny Cannabis, tedy zvláště v 16.20 hod.

Forward Racing se ovšem dosud v MS-Moto2 ještě úplně nepotopil a drží se nad vodou. Dokonce pro 2019 vznikla kooperace s továrnou MV Agusta. Týmový majitel Giovanni Cuzari se ovšem soukromě prezentuje na nejvyšší možné úrovni, např. v paddocku GP Mugello se představil v automobilu Bentley Cabrio.

Pojede vůbec CGBM Evolution i v sezóně 2019?

CGBM Evolution je druhým týmem s oficiálním sídlem ve Švýcarsku, který bojuje o přežití. Už při představování týmu před sezónou 2018 bylo celkem jasné, že se jen těžko dá financovat celá kompletní závodní sezóna. Přitom piloti Sam Lowes a Iker Lecuona byli velmi silní. Vše pro sezónu 2019 by měl zachránit americký obchodník Eitan Bitbul, který přejmenoval tuto závodní stáj na «American Team». Na motocyklech KTM obou jezdců CGBM bylo sice logo «swissinnovativeinvestors.com», ale testy před sezónou 2019 jako jediný tento tým neabsolvoval, a Lecuona se do sedla motocyklu KTM-Moto2 dostal jen proto, že se v týmu Aki Aja zranil Rookie Jorge Martin a Iker Lecuona tak pilotoval na testech v Jerezu jeho motocykl.

Žádný div

Jelikož tedy vznikla tato nekalá soutěž, tak majitelé týmů slibují modré z nebe, nedodržují podepsané smlouvy a dluhy jen před sebou stále posunují, tak se lži neustále hlasitě v paddocku hlasitě opakují a přesto tyto stáje i nadále závodí.

Týmové sdružení IRTA zastupuje zájmy závodních stájí, ale nemá vůbec možnost tyto obskurní týmy eliminovat, nebo jim zakázat systematicky činnost.

„Pokud bychom vyloučily všechny týmy, které někomu něco dluží, tak ztratíme 90% všech týmů“, je neoficiální názor IRTA.

Ne všichni jsou ale stejní

Španělský televizní kuchař Karlos Arguinaňo svou stáj AGR raději rychle zavřel, když mu na podzim 2017 hrozil finanční kolaps. Stejně se zachoval majitel JiR Luca Montiron, který po mnoha letech závodění v Grand Prix nebyl schopen najít úspěšný koncept na další závodění. Jochen Kiefer dokonce vložil do závodění v sezóně 2018 vlastní kapitál, jen aby po smrti svého bratra udržel tým v činnosti.

MZ Racing naproti tomu v sezóně 2012 nezaplatil ani jeden jediný účet. Tehdejší firemní šéf MZ Martin Wimmer se raději snažil zachránit motocyklovou továrnu, přesto Toni Finsterbusch až do posledního okamžiku (insolventní řízení v září 2012) v MS-Moto3 závodil s koupeným motocyklem Honda NSF 250R...

Rovněž Racing Team Germany se dlouho pohyboval na hodně vratkých nohách! Před 3 roky přišlo ale vystřízlivění, dluhy dosáhly přibližně 500.000 Euro a týmoví majitelé se divili, jako by o počínání týmového majitele Dirka Heidolfa vůbec nevěděli a tvářili se, jako by spadli z oblaků na zem.

Naštěstí byl tým Moto3 během sezóny 2016 převzat podnikateli Ingem a Florianem Prüstelovými z Callenbergu/Sasko a 2018 měli s Bezzecchim hodně dlouhou dobu šanci na titul mistra světa. Dnes má tato stáj v paddocku Grand Prix velmi dobrý zvuk.

Bylo by na čase, aby jmenované černé ovce z paddocku vymizely a týmoví majitelé Moto2 a Moto3 se spojili a tuto nekalou soutěž eliminovali.

V profesionálním fotbale je před každou sezónou přesně zjišťováno, zda ten či který klub má dostatek finančních podmínek k absolvování celé sezóny.

Pokud se to nebude realizovat, tak dodavatelům motocyklové techniky jako jsou Kalex, KTM, Speed-up, Öhlins, WP, Kayaba, Dunlop a jiní, nezbude nic jiného, než náklady a dluhy z minulých sezón rozpočítat na další zákazníky.

A to rozhodně není smyslem motocyklového závodění jako takového.

Zdroj: SpeedWeek



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama