Brněnská Grand Prix: Češi jsou letos bez divoké karty!
- Publikovno: 1.8.2019
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Každoročně to bývá vítané zpestření pro domácí fanoušky při brněnské Grand Prix silničních motocyklů: Vedle stabilních účastníků seriálu vidí na Masarykově okruhu i české jezdce, startující na divokou kartu. Letos tomu tak nebude. Česko vhodné adepty nemá, divoké karty skončily v zahraničí.
Pouze dvakrát za posledních 37 let se stalo, že Česko mělo při motocyklové Grand Prix v Brně zastoupení ve všech třech třídách. V obou případech to bylo díky divokým kartám; předloni pro Karla Haniku, v roce 2014 pro Miroslava Popova, pokaždé se jednalo o třídu Moto2.
Divoké karty dostávají k dispozici domácí federace, a třeba v roce 2007 využili Češi hned čtyř (dokonce pátou jezdec Michal Filla vrátil). Loni si tuto šanci zajistil i brněnský tým Willirace a do boje poslal Jihoafričana s portugalskou licencí Sheridana Moraise.
Třikrát jel třeba v Brně s wild card Karel Pešek v kubatuře 125 ccm; závodil zde také jako náhradník v německém týmu Vector Kiefer Racing i Patrik Vostárek - 2010 v Moto2. A s wild card se s cizími piloty představil v Brně také v Moto2 tým Montáže Brož - jezdci byli Gino Rea (2013) a Anthony West (ten za deště obsadil 2016 neuvěřitelné umístění v Top-10.)
Tyto jednorázové karty jsou šancí (lukrativně zaplacenou) pro «bezejmenné» pěšáky, nebo ty závodníky, kteří zrovna nemají lepší angažmá a chtějí se ukázat. Například Popov se v roce 2012 ve třídě Moto3 držel po 10 kolech mezi prvními pěti, o čtyři roky později dojel Karel Hanika těsně za bodovanými příčkami na 16. místě, o rok později znovu s «wildcard», ale v Moto2 obsadil bývalý vítěz Red Bull Rookies Cupu místo 22.
Letos diváci v Brně o tuto atrakci přijdou. Místo Čechů dostali «wildcard» Turek Deniz Öncü a Japonec Yuki Kunii - oba v Moto3.
„V tuto chvíli nemáme jezdce, který by byl schopen divokou kartu získat,“ shrnuje otevřeně Matěj Smrž, předseda komise silničních motocyklů. Důvod je podle něho čistě v kvalitě českého jezdeckého pole. „I kdyby někdo kartu získat mohl, což reálně možné je, protože tuto věc umí vyřešit i peníze, výkonnostně na to nemá nikdo,“ přiznává.
V českém případě pro brněnský závod šlo o divoké karty do třídy Moto3. V královské kubatuře MotoGP totiž o «wildcard» žádají zúčastněné továrny a ve třídě Moto2 se letos jednorázové karty neuplatňují.
„Bohužel jezdci, kterým je víc než patnáct, a o kartu by tedy mohli žádat, nemají kvalitu. Těm, kteří kvalitu mají, zase ještě patnáct není a musí si počkat. Je to důsledek toho, že se tady léta nepracovalo s mládeží. Všichni o tom jen mluvili. To nás dohnalo, proto vznikla tato díra,“ upozorňuje Lukáš Pešek, nedávný špičkový pilot ve třídě 125 ccm. Ten sice v minulých letech spolupracoval s talentovaným Oliverem Königem, ale kvůli financím se rozešli.
Po skončení kariéry se Pešek věnuje právě talentům, kteří by ho jednou mohli v mistrovství světa vystřídat. Pracuje například se čtrnáctiletým Ondřejem Vostatkem, sbírajícím zkušenosti v juniorském mistrovství světa. „Je dobrý, ale potřebuje ještě čas,“ uznává bývalý závodník. Aby se na druhou stranu o možnost představit se v jedné Grand Prix ucházeli starší jezdci, to Pešek považuje za zbytečné. „Vyhozené peníze,“ říká jasně.
Jen podotýkám, že takový start na wild card není rozhodně levná záležitost, ba naopak. Kromě startovného 3.500 Euro musí mít jezdec licenci GP za 442 Euro, dále je třeba zaplatit pneumatiky, pohonné hmoty, mazadla a další nezbytnosti jako je třeba Clinica Mobile, ubytování pro členy týmu atd. Řádově to vyjde v kubatuře Moto3 mezi 15 000 až 20 000 Euro. Tuto sumu nám potvrdil Carsten Freudenberg, když naposled startoval s wild card a za jeho tým v Brně Karel Hanika.
Loni měl «wildcard» Filip Salač (závod dokončil na 24., posledním místě), z toho se ale letos stal stabilní jezdec mistrovství světa. Jediným, kdo by tedy pro Brno přicházel do hry, mohl být 17-letý Filip Řeháček, další účastník juniorského šampionátu. Jeho výkonnostní level je ale hodně nízký, v šampionátu CEV - tedy MSJ Moto3 - má problémy se do závodu vůbec kvalifikovat, jako třeba naposled v Aragónu.
Administrativní postup je takový, že pokud někdo v brněnské Grand Prix chce jet, ohlásí se Autoklubu ČR, který pak žádost předá promotérovi mistrovství světa. Ten ji pak schvaluje. Letos se v Česku nepřihlásil nikdo. Proto se promotér (společnost Dorna) obrátil do zahraničí.
„Ani Vostatkovi, ani Řeháčkovi se v juniorském MS nedaří dojíždět na body. Bylo by dost odvážné, aby chtěli divokou kartu na Grand Prix,“ míní Matěj Smrž a dodává: „Kluci jsou dost chytří na to, aby věděli, že by zřejmě nezajeli žádný výsledek a mohli by tím jen uškodit svému jménu,“.
Pešek souhlasí s tím, že jenom finance, přestože jsou v motorismu velmi důležitým faktorem, není třeba za současnou krizí mládí hledat. „Před dvěma lety jsem s dětmi a mládeží začal a nedivím se, že jezdce nemáme,“ říká ostře dvojnásobný vítěz závodů Grand Prix. „Leckdo si to odůvodní tak, že motorismus je drahý. Od toho bychom ale měli mít autoritu typu Autoklubu ČR, který by měl pro mladé stavět programy. Ty ale neexistují. Jezdím po závodech, dělám tréninky, a jezdí k nám kluci z celé republiky, že se jim nikdo nevěnuje,“ přidává.
Matěj Smrž ale finanční politiku Autoklubu ČR hájí: „Máme program pro podporu reprezentantů, což je skupina, do které patří i Vostatek nebo Řeháček. Ale opakuji často, že Autoklub není sponzor,“ konstatuje.
Faktem ale je třeba i to, že už dva roky se žádný z Čechů nekvalifikoval do závodního seriálu Red Bull Rookies Cup, posledním byl Filip Salač. A poprvé tak letos v tomto seriálu nemáme českého zástupce, což je v historii tohoto šampionátu hodně neblahá situace!
Zdroj: www.idnes.cz/sport/motorsport/ a archiv autora
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 1.8.2019
- Zařazeno v:
- Autor: