Reklama

Assen: Fakta a statistiky Dutch TT

Star továrny Yamaha Valentino Rossi by hrozně rád získal své 10. vítězství na okruhu TT Circuit Assen, zatímco týmový kolega Jorge Lorenzo by chtěl poprvé od roku 2010 na okruhu Circuit van Drenthe vyhrát. A zde vám předkládáme fakta k osmému závodu sezóny.

V Assenu se letos poprvé pojede v neděli, tedy po skoro 70 letech. Farář totiž musel v neděli sloužit mši, a naopak se v sobotu chtěl dívat na motocyklové závody. A kostel ležel nedaleko tratě.

Assen je jediným místem na světě, kde se od prvního ročníku MS silničních motocyklů v roce 1949 koná každým rokem závod mistrovství světa. Do roku 1955 se jezdilo na normální veřejné silnici, teprve v roce 1955 byl vybudován současný okruh Circuit van Drenthe o délce 7,705 km (1955 - 1983). Trať je hodně úzká s náhlými změnami směru jízdy a je kompletně obklopena trávou a tribunami. Nabízí tak excelentní podívanou dvěma stovkám tisíců fanatických diváků a každým rokem je to jeden z největších sportovních podniků v Nizozemí. Nejen jezdci mají rádi tento okruh, Assen je oblíben i pro skvělé divácké zážitky a určitou extravagantní atmosféru.

V roce 1999 byl okruh zmodernizován novou tribunou, řídící věží, tiskovým centrem a renovovanými boxy. V zimě 2005/2006 pak byl změněn layout tratě a nejdelší okruh v kalendáři MotoGP byl z délky 6,027 km zkrácen na pouhých 4,555 km. Od roku 2010 až dodnes měří 4,545 km.

V roce 1964 se podařilo Jimu Redmanovi v Assenu jako prvnímu jezdci v historii, vyhrát tři závody během jednoho závodního víkendu: 125-ccm-, 250-ccm- a 350-ccm. Mike Hailwood dokázal vyhrát v roce 1966 závody 250-ccm- a 350-ccm– ovšem v neobyčejném stylu. Ještě před polovinou závodu dokázal všechny své soupeře předjet o celý okruh!

A nezapomenutelný Giacomo Agostini vyhrál všechny závody 350-ccm- a 500-ccm- v letech 1968 až 1974, s výjimkou závodu 500-ccm v roce 1973, kdy ho motocyklová technika donutila závod vzdát.

V roce 1991 byli fanoušci svědky neskutečného souboje mezi Kevinem Schwantzem a Wayneem Raineym, při kterém ten první jmenovaný zajel rekord okruhu, který nebyl překonán celých deset let. Jelikož roku 2002 byla trať zásadně změněna, tak rekord vytvořený Texasanem je dodneška platný.

Také aktuální piloti MotoGP mají na okruh TT Circuit Assen velmi dobré vzpomínky. Například Dani Pedrosa zde vyhrál svůj první závod GP vůbec. Bylo to v roce 2002 v kubatuře 125-ccm, ovšem od té doby zde malý Španěl už vyhrát nedokázal.

Úplně jinak ale vypadá statistika Valentina Rossiho, který v roce 2013 po 44 závodech bez vítězství konečně vyhrál. A vyhrál v Assenu i v posledních dvou letech.

Byl to jeho sedmý trumf v královské kubatuře a jeho sedmé vítězství celkem: 1997 vyhrál závod kubatury Lightweight, 1998 s motocyklem o objemu 250-ccm- a 2002, 2004, 2005, 2007, 2009, 2013 a 2015 závody kubatury MotoGP. Přičemž 2009 to bylo jeho sté vítězství v Grand Prix.

Následující neděli chce devítinásobný mistr světa vyhrát na tradičním okruhu podesáté. Tolik závodů vyhrál tento Ital pouze na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.

Týmový kolega Jorge Lorenzo zde naposled vyhrál 2010. V roce 2011 ho hned v prvním kole sundal Marco Simoncelli, o rok později v roce 2012 to byl Alvaró Bautista hned v první zatáčce. Následující rok si zlomil Lorenzo ve druhém volném tréninku klíční kost, po nouzové operaci hned v páteční noci, nakonec do závodu nastoupil a dojel v něm v Top-5.

V roce 2011 zde vyhrál Ben Speis. Od té doby vyhráli závod královské kubatury pouze tito následující jezdci: Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Marc Márquez, Dani Pedrosa a Valentino Rossi.

V roce 2011 zde získal své první pódiové umístění v GP Luis Salom, o 2 roky později zde dokázal vyhrát. Bylo to jeho šesté vítězství z devíti vůbec.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama