Reklama

Aprilia, BMW, Honda & Yamaha: Už hodně dlouhou dobu bez úspěchu Hlavní obrázek k článku: Aprilia, BMW, Honda & Yamaha: Už hodně dlouhou dobu bez úspěchu

Počínaje startem sezóny 2016 vyhráli všechny závody na suchu v MS-Superbike jezdci s motocykly Kawasaki nebo Ducati. Yamaha a BMW mají za sebou nejdelší časové období bez vítězství, MV Agusta pak nevyhrála ještě nikdy.

V MS-Superbike 2018 vidíme na startovním roštu celkem sedm různých značek: Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, MV Agusta a Yamaha, ale schopnost vyhrát mají jen dvě: Kawasaki a Ducati.

Kawasaki vyhrála od 2015 s Jonathanem Reou třikrát v řadě MS jezdců a tento Severní Ir vypadá, že bude trumfovat i letos: Po deseti z 26 jízd má náskok 47 bodů na Chaze Daviese (Ducati).

Pokud si někdo položí otázku, kdy naposled vyhrál jiný jezdec, než ten, který pilotuje buď motocykl Kawasaki nebo Ducati? Bylo to v dešti 2016 v Sepangu, když vyhrál Nicky Hayden s motocyklem Honda - mimochodem včera uplynul přesně rok od jeho tragické smrti.

Na suchu je bilance konkurentů Kawasaki a Ducati ještě povážlivější. Poslední vítězství zaznamenalo piloti s motocykly Aprilia Jordi Torres a Leon Haslam v Kataru v říjnu 2015.

Poslední vítězství motocyklu Honda na suchu zaznamenal Jonathan Rea v Portimau v červenci 2014, poslední trumf BMW (Chaz Davies) viděl v září 2013 Nürburgring a jezdec pilotující motocykl Yamaha (Marco Melandri) stál v říjnu 2011 v Portimao naposled na nejvyšším stupni. MV Agusta ještě nikdy nevyhrála závod v MS-Superbike, dokonce ještě nikdy nestál jezdec pilotující jejich motocykl na stupních vítězů.

Honda tak čeká na vítězství už dva roky, Aprilia dva a půl, BMW čtyři a půl a Yamaha šest a půl.

Důvody jsou zcela prozaické: Kawasaki a Ducati má v šampionátu MS-Superbike tovární týmy a jezdci Rea, Sykes, Davies a Melandri jsou špičkovými piloty. Navíc investují tyto dvě továrny do MS-Superbike daleko více finančních prostředků než ostatní soupeři.

Yamaha se vrátila teprve 2016 s novým modelem R1 továrně nazpět, předtím 4 roky se nezúčastňovala. Alex Lowes a Michael van der Mark jsou sice oba hodně rychlí piloti, ovšem Lowes často padá a ani jeden nejsou jezdci, kteří dokáží vyhrávat.

Aprilia sice s týmem Milwaukee posílá do závodů vyloženě tovární motocykly, ale po sezóně 2014, když se stal Sylvain Guintoli mistrem světa, byl vývoj RSV4 v Noale zastaven. Teprve 2017 se pokračovalo, ale ředitel závodního oddělení Aprilie Romano Albesiano podcenil ztrátu, kterou Aprilia během dvou let nabrala. A fokus značky Aprilia je stejně zaměřen na MotoGP, zde byly soustředěny všechny prostředky.

U BMW se po továrním odchodu po sezóně 2013 odehrává tragický příběh. Obchodní ředitelství bavorské firmy přešlo na zákaznický program, takže proti továrním týmům se nemohou očekávat žádné větší úspěchy. BMW sice dodává tovární motory a elektroniku pro MS-Superbike, ale vývoj šasí byl přenechán týmům - což není vůbec lehká a závidění hodná úloha.

MV Agusta sice vystupuje oficiálně jako Reparto Corse, ale ve skutečnosti je to privátní záležitost majitele Andrea Quadrantiho. Továrna ve Varese sice pomáhá s technickými myšlenkami, ale chybí továrně prováděný vývojový program a také potřebné finanční prostředky.

Jelikož promotér DWO celkem správně předpokládal, že jak ostatní značky, tak především fanoušci ztratí postupně zájem o tento šampionát, když budou vyhrávat dlouhodobě pouze Kawasaki a Ducati, byly na sezónu 2018 zavedeny dvě novinky, co se týká technického reglementu. Pro jednotlivé továrny existuje limit maximálního počtu povolených otáček, který se po úspěchu či neúspěchu snižuje nebo zvyšuje o 250 ot/min. A každá zúčastněná továrna, která se v počtu bonifikačních bodů (ty se získávají za pódiová umístění), propadá v tabulce dozadu vzhledem k tomu nejlepšímu, může během sezóny přinést upgrady svých motorů, zatímco ten nejlepší musel vývoj zmrazit.

Poprvé vstoupil tento nový reglement do praxe teprve po prvních třech závodech sezóny 2018. Vývoj motorů pro Ducati byl tedy zastaven, všechny ostatní továrny mohou v pohodě pokračovat ve vývojové fázi.

Po závodě v Donington Parku bude také nově stanoven maximální počet otáček pro jednotlivé továrny, zde je ten aktuální:

Aprilia 14.700/min
BMW 14.700/min
MV Agusta 14.700/min
Yamaha 14.700/min
Suzuki 14.700/min
Honda 14.300/min
Kawasaki 14.100/min
Ducati Twin 12.400/min

Na základě špatných výsledků v posledních závodech obdrží větší počet maximálních otáček jezdci s motocykly Honda a Aprilia. Všechny ostatní značky musí počkat až po závodě v Donington Parku, neboť systém výpočtu maximálního počtu otáček je hodně komplikovaný.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama