Reklama

Test Vespa GTS 300ie Super ABS/ASR 2017: jako Audrey Hepburnová Hlavní obrázek k článku: Test Vespa GTS 300ie Super ABS/ASR 2017: jako Audrey Hepburnová

Já mám pro Vespu jednoduše slabost. Jakmile si na ni sednu, okamžitě se ze mně stává Audrey Hepburnová a mám chuť prožít její Prázdniny v Římě. V mém případě se však budu muset spokojit s Prahou a s faktem, že je léto v tahu a nastává podzim.

Nic mi však nemůže zabránit v tom, že si užiji pár pohodových dní v jejím sedle. Když se zeptáte majitelů Vespy, proč si vybrali právě tento skútr a ne jiný, vždy se vám dostane odpovědi, že je to kvůli jejímu typickému vosímu vzhledu, který se i po 71 letech nijak zásadně nezměnil a stále je neotřelý, nadčasový a přitom vlastně jednoduchý. Já mám Vespu ráda pro její jemné tvary, tak trochu žensky oblé a jako žena se na ní cítím dokonale, vlastně božsky, jednoduše jako Audrey.

1 Vespa GTS 300ie Super test (17)1 Vespa GTS 300ie Super test (1)1 Vespa GTS 300ie Super test (11)

Na první pohled na vás může Vespa působit jako drobný malý skútr, ale nenechte se mýlit, bez potíží se na ní poskládáte i když měříte více než 180 cm a budete si užívat ležérního posazu, dostatečného prostoru pro vaše nohy a pohodlného sedla, které je zcela nových štíhlejších a užších tvarů. Na test jsme dostali skútr v zelené metalíze Verde Speranza a nutno dodat, že jí tahle barva sedí, díky své neobvyklosti přitahovala zraky kolemjdoucích a vy jste si za jejími řídítky cítili jako výjimečná osobnost.

Hladké linie podtrhují i zadní stupačky, které jsou šikovně ukryty uvnitř kapotáže, nepřekáží vám a pokud budete chtít někoho svézt, tak je snadno vysunete ven. Jen musíte počítat s tím, že je sedlo pro spolujezdce vzadu užší, svou velikostí je určené spíše pro drobnou Italku než Věstonickou Venuši. Vyzdvihnu i pohodlné vyklápění bočního stojanu, který je uchycen vepředu a hravě jej sklopíte do pohotovostní polohy aniž byste jej museli složitě lovit někde pod s sebou. Vespa je také ve standardu vybavena centrálním stojanem, ale přestože skútr váží necelých 160 kilogramů, snadno jej na stojan postaví i drobná slečna.

1 Vespa GTS 300ie Super test (32)1 Vespa GTS 300ie Super test (6)1 Vespa GTS 300ie Super test (14)

Pod prošívaným sedlem naleznete úložný prostor, do kterého se dostanete pomocí tlačítka umístěného na kapotáži mezi vašimi koleny. Vejít by se vám tam měly dvě otevřené přilby, ale pokud pojedete sami, tak tam v pohodě dáte tu vaši a k tomu ještě bundu a menší tašku. Pokud byste potřebovali uchytit třeba batoh, můžete jej zavěsit na praktický háček mezi koleny. Drobnosti, peněženku a telefon si můžete odložit do přihrádky před vámi, kde v ní jako bonus naleznete připojení na USB.

Jakmile se usadíte za řídítky, povšimnete si dominantního přístrojového panelu podsvíceného červenou barvou a lemovaného chromovaným rámečkem. Panelu vévodí analogový ukazatel rychlosti v kombinaci s LCD displejem, kde se vám zobrazují veškeré ostatní údaje, ať už denní počítadla, hodiny nebo ukazatel stavu palivové nádrže. Displej se ovládá pomocí tlačítka umístěného poblíž pravé rukojeti. Ostatně všechna tlačítka jsou přehledně uspořádaná a snadno dosažitelná i když nemáte dlouhé zlodějské prsty. Motocykl má ve výbavě přípravu na možnost připojení vašeho chytrého telefonu k multimediální platformě VMP, kde pak budete moci z řídící jednotky získávat například informace o trasách, spotřebě, rychlosti, okamžitém výkonu i kroutícím momentu a mnoho dalšího.

1 Vespa GTS 300ie Super test (13)1 Vespa GTS 300ie Super test (37)1 Vespa GTS 300ie Super test (16)

Srdcem Vespy GTS 300ie Super je čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec o obsahu 278 ccm. Překvapí vás jeho hladký chod a také jak rychle vypálíte z křižovatky po otočení plynové rukojeti. Rychlosti 50 km/h dosáhnete během pár vteřin a ani se vám nebude chtít věřit, že vás žene stádo pouhých 21 koní. Bez zábran vás dokáže vytáhnout až nad hranici 100 km/h, kde se mu daří nejlépe a kde si motor spokojeně brouká. Pokud potřebujete kousek cesty urazit po dálnici, jděte do toho, výkon je dostatečný i na rychlost kolem 120 km/h. Jen vás to ale nebude moc bavit, protože Vespa není o lámání rychlostních rekordů, Vespa je o zábavě a pohodovém svezení.

Trochu jsem se obávala, jak se bude chovat podvozek, který je usazených na malých dvanácti palcových litých kolech, ale po pár metrech jsem mohla veškeré obavy hodit za hlavu. Díky zavěšení předního kola, kde je implementován systém s použitím monovzpěry, jsem se celkem hladce přenesla i přes dlažební kostky, aniž by mi drkotaly zuby o sebe. Vzadu jsou hydraulické tlumiče, které si můžete nastavit ve čtyřech úrovních předpětí.

1 Vespa GTS 300ie Super test (27)1 Vespa GTS 300ie Super test (30)1 Vespa GTS 300ie Super test (5)

O bezpečné zastavení skútru i na mokru se vám postará dvoukanálový systém ABS a dvojice kotoučů o průměru 220 mm. Brzdy byly pocitově gumovější, jejich nástup nebyl okamžitý, ale brzdící sílu mají dostatečnou a vy si alespoň konečně uvědomíte, že jezdíte na zábavném stroji a ne na supersportu, to musíte někam jinam. Poněkud jsem nepochopila, proč je Vespa vybavena protiprokluzovým systémem ASR, přiznám se, že jsem zkoušela, jestli se mi zadní kolo protočí a ASR zafunguje, ale nepochodila jsem. Nicméně možná, kdyby pršelo, bylo by to jiné. Každopádně pokud by vám tato funkce vadila, můžete si ji zmáčknutím jednoho tlačítka vypnout.

Během jízdy oceníte velká kulatá zrcátka, ze kterých je dobře vidět co se děje za vámi. V základu také rovnou dostanete přední i zadní světlomet vybavený LED technologií. Se spotřebou se budete držet kolem 3,1 litru a to jsem Vespu nijak nešetřila, jezdila jsem svižně a z každé křižovatky to vypálila jak nejrychleji to dopravní situace dovolovala, takže full gaaaas. Jediné, co mi během testu vadilo, bylo, že na mě při vyšších rychlostech dost fouká. Asi by mi ani nevadilo, kdyby už v základu bylo vyšší plexi.

1 Vespa GTS 300ie Super test (20)1 Vespa GTS 300ie Super test (19)1 Vespa GTS 300ie Super test (24)1 Vespa GTS 300ie Super test (25)

Jste-li romantické stvoření, něžné kvítko nebo jen hledáte vnitřní klid a oddech při jízdě z práce, je pro vás Vespa GTS 300ie Super ten správný skútr. Je to žijící legenda a vy s ní kupujete i kousek italské duše. Sníte-li navíc o vlastní individualizaci, nabízí vám k tomu výrobce nepřeberné množství různých doplňků, od ochranných rámů, chromovaných lišt, přes nosiče, kufry, výfuky, až po oblečení a helmu. Je jen na vás, jak bude vaše vysněná Vespa vypadat.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 75 x 63 mm, zdvihový objem 278 ccm. Největší výkon 15,6 kW při 7750 1/min, největší točivý moment 22 Nm při 5000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý, automatická převodovka.

Podvozek: Samonosný ocelový rám. Brzdy kotoučové o průměru 220 mm. Pneumatiky 120/70 R12 vpředu a 130/70 R12 vzadu. Rozvor 1380 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 158 kg. Objem palivové nádrže 8,5 litrů.

Barevné provedení: černá Nero Lucido, červená Rosso Passione, bílá Bianco Innocenza a zelená Verde Speranza.

Cena: 143 900 Kč vč. DPH

1 Vespa GTS 300ie Super test (10)1 Vespa GTS 300ie Super test (18)1 Vespa GTS 300ie Super test (21)1 Vespa GTS 300ie Super test (4)1 Vespa GTS 300ie Super test (23)1 Vespa GTS 300ie Super test (2)1 Vespa GTS 300ie Super test (3)1 Vespa GTS 300ie Super test (7)1 Vespa GTS 300ie Super test (8)1 Vespa GTS 300ie Super test (9)1 Vespa GTS 300ie Super test (12)1 Vespa GTS 300ie Super test (33)1 Vespa GTS 300ie Super test (34)1 Vespa GTS 300ie Super test (35)1 Vespa GTS 300ie Super test (36)1 Vespa GTS 300ie Super test (15)1 Vespa GTS 300ie Super test (22)1 Vespa GTS 300ie Super test (28)1 Vespa GTS 300ie Super test (29)1 Vespa GTS 300ie Super test (31)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama