Reklama

Test Piaggio MP3 500ie LT Sport ABS/ASR: stabilita nade vše Hlavní obrázek k článku: Test Piaggio MP3 500ie LT Sport ABS/ASR: stabilita nade vše

Tříkolový skútr MP3 500ie LT Sport italské firmy Piaggio, je to nejlepší, co vám může tento výrobce nabídnout. Vzali jsme si na test robustního elegána ve slušivé tmavě zelené barvě Verde. Už teď vám můžeme prozradit, že to byl jeden z nejzábavnějších testů skútru, co jsme kdy měli možnost otestovat.

Letos už to bude dvanáct let, kdy Piaggio poprvé představilo veřejnosti svůj tříkolový skútr. Tehdy si většina zákazníků klepala na hlavu, co jim to zkoušejí nabídnout a dnes už to všichni berou jako samozřejmost a navíc si můžou vybrat i v nabídce konkurence. Ať už je to švýcarské Quadro nebo japonská novinka od Yamahy, Niken. Piaggio má však za sebou léta praxe a svůj skútr neustále modernizuje, takže jej pořád máte v té nejlepší kondici. Po konstrukční stránce mu tedy rozhodně není co vytknout. Nikde nic nepřečnívá, vše sedí jak má a celkové zpracování je na velmi kvalitní úrovni.

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (3)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (12)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (19)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (30)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (32)

V nabídce výrobce jsou dvě verze tříkolky, buďto MP3 500ie LT Business ABS/ASR nebo MP3 500ie LT Sport ABS/ASR. My jsme si vzali do parády tu druhou, tedy Sport a rozhodně od svého názvu nemá k sportu daleko a to ani vzhledem. Ostřejší tvary jemně kontrastují s typickým designem přední kapotáže, ve které je pod dvojicí šikmých očí světlometů umístěná mřížka chladiče, která při troše fantazie připomíná tvar včelí plástve. Skútr svou velikostí možná trochu nahání hrůzu, ještě když si k tomu přičtete jeho váhu 280 kilogramů, ale nemějte obavy, zvládne jej i drobná dívčina.

Jakmile usednete za řídítka, uvědomíte si, jak mohutný je to stroj. Velký plexi štít stavitelný ve třech úrovní nastavení, velká přístrojová deska s LCD displejem i velké sedlo pod které se vejdou dvě otevřené helmy nebo taška s nákupem. Podsedlový prostor je osvětlen a snadno se otevírá pomocí tlačítka. Kdyby jste přesto měli málo místa, můžete využít háček mezi vašimi nohami, kam si zavěsíte třeba batoh. K dispozici máte také malou přihrádku nad přístrojovou deskou, kde je rovněž ukrytý USB port. Měla jsem možnost jet na tomto skútru i jako spolujezdec a doslova jsem si libovala na širokém sedle, které má vzadu opěrku zad. Pokud jezdíte sami, bude se vám líbit, jak jsou zadní stupačky ukryty v těle skútru a neruší tak čisté linie stroje.

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (2)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (21)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (7)

Velký přístrojový panel je složen z kulatého otáčkoměru a rychloměru, mezi kterými je umístěn přehledný LCD displej. Ten je dobře čitelný i za ostrého slunce a v noci je podsvícen modrým světlem. Zobrazují se na něm veškeré potřebné i méně potřebné informace, ať už jsou to denní počítadla, ukazatele spotřeby, čas, teplota okolního vzducu nebo doba jízdy a dojezd na palivovou nádrž. Vše se ovládá pomocí tlačítka umístěného na pravé rukojeti. Motocykl je vybaven protiprokluzovým systémem ASR, které lze vypnout pomocí tlačítka umístěného před vašimi koleny spolu s tlačítkem pro otevírání podsedlového prostoru.

Tříkolka je poháněna kapalinou chlazeným čtyřtaktním jednoválcem o obsahu 493 ccm. Pro pohodovou jízdu městem i mimo jeho brány vám bude stačit jeho 40 koníků, které vybičujete až k hranici 7250 1/min. Maximálního kroutícího momentu 46,5 Nm dosáhnete při 5250 1/min. Příjemně působil chod motoru, který zabíral už od nízkých otáček a také jeho reakce na povel od plynové rukojeti byla téměř okamžitá. Bez problémů jej vytáhnete až k rychlosti 130 km/h, což oceníte, pokud jej budete používat na delší přesuny. Překvapil mě svojí stabilitou při vyšší rychlosti, jen tak něco jej nerozhodí. Asi nejlépe se mu jede při rychlosti kolem 90 km/h, otáčky si brumlají na hodnotě necelých 5000 1/min, motor si do rytmu ševelí s okolním větrem, před kterým jste bezpečně chráněni plexi štítem a vy víte, že máte v záloze ještě pár koníků, které můžete využít pro bezpečné předjetí pomalejších jedinců.

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (31)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (17)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (34)

Možná díky názvu Sport jsem očekávala sportovnější nastavení podvozku, ale překvapil mě svým komfortem. Jakékoliv přejíždění nerovností nebylo žádným utrpením. Přední 13 palcová a zadní čtrnáctka mají hliníkové ráfky a jsou obuty na pneumatikách Michelin City. Lehce jsem s tímto skútrem bojovala na místě, hlavně, když jsem jej potřebovala přesunout vzad, ale jakmile jste jej dostali do pohybu, vše šlo mnohem snadněji. Při jízdě po městě je také potřeba myslet na to, že jste oproti běžným skútrům přece jenom širší a občas se neprotáhnete kolem aut jako oni.

Na druhou stranu, vy máte v rukávu jeden trumf, který ostatní skútraři nemají. Jmenuje se ERL neboli Electric Roll Lock a není to nic jiného než hydraulické zamykání přední nápravy. Vy totiž během zastavení na křižovatce nemusíte vůbec dávat nohy na zem. Stačí zmáčknout tlačítko na pravé straně řídítka a kola se vám uzamknou v aktuální poloze a je úplně jedno, jestli jste v rovině nebo v náklonu. Můžete to provést i když budete stát jedním kolem na chodníku a druhé bude o deset čísel pod vámi. Tahle frajeřinka se aktivuje při rychlosti nižší než 10 km/h. Já jsem jej využívala také při parkování, kdy jsem se nechtěla lopotit s centrálním stojanem. Tady však nesmíte ještě zapomenout zatáhnout ruční brzdu. U MP3 je to páka, umístěná před vašimi koleny. Systém se automaticky deaktivuje sám po přidání plynu.

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (22)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (23)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (24)

Tahle tříkolka má oproti běžným skútrům ještě jeden další trumf a to je její stabilita. Díky speciálnímu systému zavěšení předních kol bude pro vás přejíždění jakýchkoliv nerovností na silnici naprostou pohodou. Nerozhodí vás ani příčná nerovnost, jen je potřeba na ni najíždět co nejvíce kolmo. Jedinou slabinou na tomto motocyklu jsou jeho kotoučové brzdy. Je potřeba mačkat opravdu dost silně, aby jste dosáhli požadovaného účinku. Nástup brzd je gumový, pozvolný a spíše táhlý, musíte mít pořád na paměti, že brzdíte kolos o hmotnosti 280 kg a k jeho zastavení potřebujete delší úsek. Kromě dvou páček máte k dispozici také nožní brzdu, která při sešlápnutí brzdí všechna tři kola. Motocykl je vybaven také dvěma pomocnými systémy a to ABS a kontrolou trakce ASR. Díky nožní brzdě a rozchodu předních kol více než 465 mm, můžete Piaggio MP3 500ie řídit i v případě, že jste vlastníci řidičského průkazu skupiny B.

Možná bych tu také brala o trochu větší nádrž, protože s 12 litry, které se do MP3 vejdou jsem si vystačila tak na 250 kilometrů. S výletním tempem se na ni dalo ujet i 280 kilometrů, ale komu by se chtělo jen tak lechtat plyn, když je s touhle tříkolkou taková zábava. Je hravá, obratná, s vysokou stabilitou a s vyrovnanými jízdními vlastnostmi. Oceníte také její maximální pohodlnost širokého sedla i velkolepým prostorem pod ním. Myslím, že tohle je zajímavá cesta jak si pořídit silnější stroj pro ty, kteří na něj nemají řidičské oprávnění. Jen musíte počítat s tím, že po vás budou chtít čtvrt milionu korun a to zrovna není málo. Navíc patříte-li mezi milovníky novodobých technologií, budete si chtít připlatit i za multimediální kit pro přenos dat mezi vaším chytrým telefonem a Piaggiem, abyste mohli podrobně studovat jízdní data, nebo si pomocí aplikace Piaggio Group plánovat vaše cesty za dobrodružstvím.

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (25)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (26)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (27)

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily a dvojitým zapalováním. Vrtání a zdvih 94 x 71 mm, zdvihový objem 493 ccm. Největší výkon 40 k (29,5 kW) při 7250 1/min, největší točivý moment 46,5 N.m při 5250 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování. Elektronický imobilizér.

Pohonné ústrojí: Sekundární převod plynulým variátorem CVT, automatická odstředivá spojka v olejové lázni.

Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu lichoběžníková ramena s hydraulickými tlumiči, vzadu dva hydraulické tlumiče s nastavitelným předpětím. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 258 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm. Pneumatiky dvě 110/70 R 13 vpředu a 140/70 R 14 vzadu. Rozvor 1540 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 280 kg, objem palivové nádrže 12 litrů.

Barevné provedení: zelená Verde, černá Nero, bílá Bianco a šedá Grigio

Cena: 249 900 Kč

1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (28)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (29)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (33)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (10)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (11)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (13)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (14)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (15)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (16)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (18)1 Piaggio MP3 500ie LT Sport test (20)

Gábinu oblékla česká firma MBW s.r.o., dámská kožená bunda Anita a kalhoty Kevlar Jeans Joe.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama