Reklama

Test Kawasaki J 300: vzhled sportovce

Japonská Kawasaki má poprvé v historii ve své nabídce také stroj v kategorii skútrů. Jak jede její novinka bylo i pro nás v redakci velkou neznámou.

S velkým očekáváním jsem si na začátku června převzal novinku od firmy Kawasaki. Jednalo se o skútr střední třídy o objemu 300 ccm. Ano čtete správně, Kawasaki se pustila poprvé za dobu své existence do výroby skútrů. Schválně píši výroby, protože na vývoji se podílelo Kymco.

Z Kymca převzali hlavně podvozek a motor a Kawasaki dodalo kabát. Styl nebo chcete li vzhled je přesně v duchu současného designu sportovních motorek tohoto výrobce. Na předních světlometech, blinkrech a dalších detailech najdete jasný rukopis téhle značky, a ve spojení matné černé s typickou zelenou není pochyb z jaké stáje tenhle skútr vyjel.

Na první pohled vypadá J 300 větší než ve skutečnosti je, dokonce jsem ji přeměřoval s mojí třístovkou od Piaggia, která vypadala opticky mnohem menší a nakonec byla o dva centimetry širší. Délka už je trochu nad průměr, má lehce přes 1,5 metru, což se podepsalo na dobré stabilitě, ale o tom si něco málo povíme až za chvíli. Řídítka jsou široká, tak akorát do ruky, sedlo je luxusní, pohodlné, široké a to jak pro jezdce, tak i pro spolujezdce, která má navíc k dispozici madla po stranách pro uchycení. Přesto mi ergonomie samotného skútru nesedla, nášlapy jsou poměrně vysoko vůči výšce sedla a neumožňují více než jen jednu polohu nohou, což znamená, že nemusíte být extra velký čahoun a budete mít kolena po celou dobu dost pokrčená. Díky tvaru kapotáže nemáte možnost nohy natáhnout dopředu, jak je tomu u jiných skútrů v této třídě. Spolujezdec má k dispozici výklopné stupačky.

Mám ještě jednu věc která se mi u J300 nelíbila, a tou je tvar bočních kapot. Ne, že by nebyly hezké, naopak. Jen neplnily svojí základní funkci a tou je ochrana před nepřízní počasí. V oblasti kotníků jsou kapoty vybrané tak, že vám celou dobu fouká na kotníky a pokud začne pršet máte okamžitě mokro v polobotkách. Možná právě kvůli designu musela ustoupit funkce, což je dle mého soudu u skútru, který je prioritně určen k používání i v horším počasí, chyba.

Všechny ovladače na řídítkách jsou na svém místě, palubní deska je tvořená dvěma budíky a displejem, který je přehledný a uživatelsky komfortní. Vlevo pod řídítky je odkládací schránka, škoda jen, že není uzamykatelná. Další odkládací prostor najdete samozřejmě pod sedlem, velikostí se jedná o standard, do kterého se vejde i velká helma a pár dalších drobností. K prostoru pod sedlem mám dvě věci, chválím osvětlení a plynové vzpěry, které sedlo zvednou a drží otevřené, výhrady mám však k malému úhlu otevření sedla, díky kterému je přední část hůře dostupná.

Se sportovním vzhledem této novinky přesně koresponduje samotná jízda. Převzít podvozek a motor od zavedeného výrobce byl dle mého soudu dobrý tah. Podvozek je stabilní v přímém směru, velmi dobře žehlí nerovnosti našich silnic a navíc je příkladně stabilní v zatáčkách. Kombinace kol vpředu 14´ a vzadu 13´ je výborný kompromis mezi pohodlím a obratností, a spolu s tuhým rámem není vůbec problém vyrobit roj jisker od stojánku. Další věc, která na tomto stroji funguje skvěle, jsou brzdy. Jsem zvyklý na skútrech automaticky brzdit zároveň přední i zadní brzdou, u tohoto skútru od „kawy“ se dá v pohodě používat pouze ta přední. Ne, že by to byl správný způsob jízdy, ale svědčí to o její výborné účinnosti.

Pohonnou jednotkou J300 je jednoválec o objemu 299 ccm, samozřejmě čtyřtakt vodou chlazený, důležité je, že je schopen poskytnout 28 hbitých koníků. Spolu s maximálním točivým momentem 29 N.m dává poměrně těžkému skútru výbornou dynamiku. Nejvíce mi tachometr ukázal 150 km/h což dle GPS bylo 142 km/h a to je na sériovou třístovku skútr úctyhodná rychlost. Akcelerace z nuly do cca 80 km/h je přímo raketová, pak už samozřejmě trochu zvolní. Při jízdě motor neprodukuje žádné vibrace, jen při rozjezdu mě obtěžovalo „zabrnění“ celého skútru, možná že to spíše byla otázka spojky, ale v podstatě je to jediná výtka směrem k pohonnému ústrojí.

Dle mého je Kawasaki J300 líbivý sportovně laděný skútr s výborným zpracováním a hlavně se skvělými jízdními vlastnostmi, které ocení každý, kdo by na něm denně ukrajoval pěknou porci kilometrů.

Technické údaje

Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, OHC. Zdvihový objem 299 ccm. Vrtání x zdvih 72,7 x 72 mm. Kompresní poměr 10,8 : 1. Největší výkon 20,3 kW (28 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 28,7 N.m při 6250 1/min. Elektronické vstřikování paliva, elektronické digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Sekundární převod řemenem, automatická převodovka.

Podvozek: Rám trubkový. Přední teleskopická vidlice o průměru 37 mm, zdvih 110 mm, zadní kyvná vidlice s dvěma tlumiči s nastavitelným předpětím pružiny v 5 krocích, zdvih 100 mm. Přední brzda kotoučová 260 mm, zadní brzda kotoučová 240 mm. Pneumatiky o rozměru 120/80 M14 vpředu a 150/70 M13 vzadu. Rozvor 1555 mm, výška sedla nad zemí 775 mm, provozní hmotnost 191 kg, objem palivové nádrže 13 litrů.

Cena: 129 900 Kč (139 900 Kč s ABS)

1 Kawasaki J 300 test011 Kawasaki J 300 test021 Kawasaki J 300 test031 Kawasaki J 300 test041 Kawasaki J 300 test052 Kawasaki J 300 test192 Kawasaki J 300 test202 Kawasaki J 300 test252 Kawasaki J 300 test242 Kawasaki J 300 test232 Kawasaki J 300 test222 Kawasaki J 300 test212 Kawasaki J 300 test182 Kawasaki J 300 test172 Kawasaki J 300 test162 Kawasaki J 300 test152 Kawasaki J 300 test141 Kawasaki J 300 test131 Kawasaki J 300 test121 Kawasaki J 300 test111 Kawasaki J 300 test101 Kawasaki J 300 test091 Kawasaki J 300 test071 Kawasaki J 300 test081 Kawasaki J 300 test06



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama