Reklama

Test Honda CB 500X: univerzální stroj

Přemýšlím, jak výstižně charakterizovat tento motocykl, abych obsáhl vše podstatné. Stačí mi k tomu tři slova: jednoduchost, funkčnost, ovladatelnost.

Třetí do mariáše, tak by se také dal nazvat test Hondy CB 500X, neboť našima rukama letos prošly i její dvě sestry Honda CB 500F a Honda CBR 500R. Pojďme se tedy seznámit i s poslední z nich. Design ve stylu crossover, trubkový rám, řadový dvouválec o objemu necelých 500 ccm, váha 196 kilogramů a výkon 48 koní. Stručná charakteristika této japonské krásky bohatě stačí, důležitější je jak se chová během jízdy.

Přiznám se, že po prvním svezení jsem si říkal, co o ní vlastně budu psát, vždyť je to úplně obyčejná motorka, proč na ní mám jezdit a popisovat svoje dojmy, když ona prostě jenom funguje? Ale o tom to právě je. Obyčejná motorka v líbivém moderním kabátě. Tahle „hondička“ je totiž díky své jednoduchosti určená poměrně širokému spektru zákazníků ať už to jsou začínající jezdci se skupinou řidičského oprávnění A2, něžné pohlaví, anebo někdo, kdo chce silnější motocykl na denní ježdění a nehledí zas až tak moc na image.

Jízda na téhle pětistovce je jako na jakémkoliv motocyklu z kategorie cestovních strojů. Sedíte vzpřímeně, výška sedla 810 mm je vhodná i pro jezdce menšího vzrůstu, základní ovladače na řídítkách jsou na obvyklých místech, páčka spojky jde lehce zmáčknout, dvoupístek s jedním kotoučem vpředu se postará o bezpečné zastavení a to je vlastně vše co potřebujete k vaší jízdě vědět. Jedna věc je však na téhle motorce nadprůměrná a tou je motor. Jedná se o řadový dvouválec s výkonem 43 koní, což se na první pohled nezdá moc, ale jeho agilita odpovídá mnohem většímu výkonu. Zabírá v podstatě od nuly a ve vysokých otáčkách kolem 8 000 1/min pořád táhne. Díky vyvažovací hřídeli, na které jsou segmenty pro každý válec zvlášť, se žádných vibrací nedočkáte. Dvouválec má jadrný zvukový projev, který ještě více umocní pocit, že sedíte na velké motorce. Spotřeba se pohybuje kolem čtyřech litrů na 100 kilometrů, což díky nádrži na 17 litrů paliva zajišťuje slušný dojezd.

Přístrojová deska je celá digitální a to včetně otáčkoměru. Tady bych se klonil spíše ke klasické verzi budíku, neboť než jsem na displeji odečetl hodnotu otáček, již dávno to neplatilo. Rád bych se ještě zmínil o samotném zpracování motocyklu a ne zrovna dokonale provedené vnitřní strany plastů. Celkově je vidět, že se hledala cesta jak ušetřit, nicméně se však jedná jen o vizuální nedokonalosti a na jízdních vlastnostech se tato snaha neprojevila. Díky tomu máte možnost za bezmála 150 tisíc korun koupit dospělý motocykl vybavený systémem ABS od renomované japonské značky.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67.0 x 66.8 mm, zdvihový objem 471 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 35 kW(48 k) při 8 500 1/min, největší točivý moment 43,0 N.m při 7 000 1/min. Elektronické vstřikování Keihin, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Ocelový trubkový rám - motor součástí nosné konstrukce. Přední klasická teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, Zadní centrální pružící jednotka s edvítistupňovým nastavením předpětí. Brzdy kotoučové, vpředu jednoduchá dvoupístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 160/60 R17 vzadu. Rozvor 1421 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, provozní hmotnost 196 kg. Objem palivové nádrže 17,3 litrů.

Cena včetně DPH: 149 900 Kč (s ABS)

CB500X _DSC2365_EXCB500X _DSC2352CB500X _DSC2378CB500X _DSC2398CB500X _DSC2469aCB500X _DSC2311CB500X _DSC2313CB500X _DSC2320CB500X _DSC2288CB500X _DSC2290CB500X _DSC2291CB500X _DSC2292CB500X _DSC2293CB500X _DSC2295CB500X _DSC2297CB500X _DSC2303CB500X _DSC2300CB500X _DSC2304CB500X _DSC2306



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama