Reklama

Jak správně projet zatáčku na motocyklu

Neznám žádného motorkáře, kterého by nebavilo krájet jednu zatáčku za druhou. To potěšení, když se vám ji podaří plynule projet pod plynem, je téměř nepopsatelné.

Bez toho aniž byste však naklopili váš motocykl to nepůjde. Existuje tu i jasně daná spojitost, čím je vyšší rychlost průjezdu a ostřejší zatáčka, tím větší musí být váš náklon. Valná většina jezdců a to nejen nováčků, ale i zkušených borců, se však bojí svůj motocykl více naklopit a mnohdy si nechávají až moc velkou rezervu. Schválně, podívejte se na profil vaší zadní pneumatiky a hned uvidíte, kde vám končí jetá část dezénu a jak velká část pneumatiky je netknutá. Průměrný motocyklista má náklon maximálně 20° a přitom některé motocykly můžete naklopit i dvakrát více.

Tak, jak existují pevně daná pravidla, jak bezpečně brzdit, existují i pravidla o průjezdu zatáčkou. Nejdůležitější je to, abyste ještě před průjezdem zatáčky měli podřazeno a dobržděno na odpovídající rychlost, kterou bezpečně pod plynem projedete celou zákrutu. Jen tak se vyhnete nebezpečnému brzdění v zatáčce, které pro vás může mít nepříjemné následky. Pokud budete mít zařazený správný převodový stupeň, bude váš motor běžet v těch nejlepších otáčkách a dokáže pak téměř okamžitě zareagovat potřebnou akcelerací po přidání plynu na výjezdu ven. Pokud projíždíte zatáčku pod plynem, jede váš motocykl plynule, necuká se, ani nedusí, jako je tomu v případě, že máte zařazený vyšší převodový stupeň a zavřený plyn. Nájezdovou rychlost volte tedy takovou, aby jste zhruba od poloviny zatáčky mohli začít přidávat plyn a mohli se z ní díky němu nechat vytáhnout ven.

Druhým důležitým bodem je povrch zatáčky. Zcela jinak budou držet pneumatiky na hrubém asfaltu a jinak na kočičích hlavách. Nezapomeňte také na to, že když prší, mnohem více to klouže i na asfaltu. Nebezpečné jsou také bílé čáry, za sucha o nich ani nevíte, ale za deště dokáží pěkně potrápit. Zejména na jaře si musíte dát také pozor na štěrk, písek a jiný nepořádek, který tu po zimě zůstal ležet.

Třetí bod je samotný profil zatáčky. Můžete jet mírné zatáčky v rychlém sledu za sebou, ale můžete se také setkat s tím, že se bude utahovat a vy najednou zjistíte, že jedete moc rychle a pod plynem už to neprojedete. Tady platí jedno zásadní pravidlo, pokud neznáte profil zatáčky, nevidíte jak je zakončená (často vám v tom brání kupříkladu stromy), jeďte tak, jako by jste projížděli vracečkou. Raději více točit a mít podřazeno o stupeň víc, než řešit to, že budete muset rychle podřazovat. Pokud i přes to budete muset v zatáčce podřadit, používejte meziplyn a citlivě pouštějte spojku, aby vám rychlá změna otáček neutrhla kola.

Jak na pravotočivou zatáčku

Nikdy se nesmíme v pravé zatáčce nechat vynést do protisměru! Pravidlo průjezdu pravé zatáčky je jednoduché. Zatáčku najíždíme od prostřední čáry, držíme se podél ní co nejdéle, dokud nevidíme na konec zákruty a teprve poté můžeme lehce přidat plyn a nechat se vynést k pravému okraji silnice. Při výjezdu ze zatáčky se nechte vynést zase zpět směrem k prostřední čáře. Při tréninku myslete hlavně na to, abyste nezačali od středové čáry zatáčet dříve dokud nevidíte až na konec zatáčky, nebo abyste již při vjezdu nejeli při pravé krajnici.

Jak na levotočivou zatáčku

Levou zatáčku projíždíme vždy od pravého okraje jízdního pruhu, u kterého se držíme až do doby, kdy vidíme do zatáčky a teprve poté se můžeme nechat vynést směrem ke středové čáře. V ten samý okamžik můžete začít lehce přidávat plyn a opět se nechat vynést k pravému okraji silnice. Dejte si pozor abyste nenajížděli koly až na středovou čáru, musíte si uvědomit, že jste nakloněni a zasahovali byste tak vlastním tělem do protějšího pruhu. Některá cestovní endura jsou hodně vysoká, a tak pokud se ještě nakloníte, můžete zasahovat i polovinou vašeho těla. No a také je potřeba myslet nato, že ten kdo jede proti vám, může svůj průjezd pravotočivou zatáčkou přepísknout, vynese jej to ke středové čáře a mohli byste se tam střetnout. Pro vás na motocyklu by to nejspíš mělo fatální následky.

Motocykly se dělí do několika kategorií, a tak je jasné, že na supersportu projedete zatáčku jinak než na cruiseru s apé řídítky. V podstatě by se průjezdy zatáček daly rozdělit na tři zásadní kategorie:

optimální, normální styl - sklon jezdce a motocyklu je stejný, tedy jezdec je v přímce se svým motocyklem

chopper styl - motocykl je nakloněn více než jezdec, při tomto stylu se vám bude i snáze manipulovat v malých rychlostech, pokud budete potřebovat rychle zareagovat

sportovní, závodní styl - jezdí se „vysednutý“ z motocyklu. Doporučujeme nejezdit na maximum náklonu, to si nechte na závodní dráhu, protože díky vysednutí je sice průjezd zatáčkou nejideálnější, ale na druhou stranu se vám snižuje rozhled, protože hlava jezdce je nízko nad silnicí. Ovšem něco si z tohoto stylu rozhodně vezměte k srdci. Pokud jste majiteli cestovního motocyklu, zkuste si při průjezdu zatáčkou posunout vnitřní koleno lehce dopředu a do strany, tím pádem se vám lehce vysune i váš zadek a vy najednou zjistíte, že to jde tak nějak lehčeji. Hlavu držte kolmo k vozovce a dívejte se na konec zatáčky, ne na svoje kolo nebo na vozovku před ním.

Nečekané situace

Můžete jezdit vaši oblíbenou trasu každý den, znát ji jako svoje vlastní boty, ale může se stát, že vás při výjezdu ze zatáčky potká nepříjemná situace. Může tam stát porouchané vozidlo, nebo být na silnici vyteklý olej, nafta, rozsypaný nepořádek, pokud nejedete na krev, stačí před tím lehce přibrzdit oběma brzdami, objet překážku a snažit se sklopit motocykl jak jen to půjde. Hlavně se nedívejte na překážku, ale tam kam chcete jet, kam se dívají oči, pojede i váš motocykl! Brzdění v zatáčce je mnohem těžší než na rovině. Pokud to situace umožňuje, tak je tu druhá varianta, narovnat motocykl a prudce zabrzdit s vymáčknutou spojkou a potom dokončit průjezd zatáčkou.

Bohužel pokud už víte, že to nedáte, raději než do překážky, zkuste to poslat mimo vozovku. Samozřejmě pokud to situace a okolí dovoluje, něco jiného je výlet do pole a něco jiného když je kolem vás les. Každopádně v tomto případě můžete pouze snažit se narovnat motocykl, na vozovce prudce zabrzdit s vymáčknutou spojkou, jakmile jste před koncem asfaltu, pusťte brzdu, pevně chyťte řídítka, postavte se do stupaček, motocykl sevřete koleny a vyjeďte ven.

Pokud si nejste jistí, anebo v případě trénování rychlých průjezdů zatáčkou je lepší navštívit některý z našich závodních okruhů. Nemusí z vás být okamžitě Valentino Rossi, ale jde o to, že tady si v bezpečí natrénujete vše, aniž byste ohrozili ostatní účastníky provozu. Některé motocyklové značky pro své zákazníky pořádají kurzy jízd na okruhu a stejně tak i některé motoškoly. Věřte, že v tomto kurzu se za jeden den naučíte více, než byste se o to snažili sami.

Doporučujeme si přečíst náš článek jak bezpečně a rychle zastavit váš motocykl.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama