Reklama

BMW iParts: mobilní tiskárna k výrobě 3D náhradních dílů Hlavní obrázek k článku: BMW iParts: mobilní tiskárna k výrobě 3D náhradních dílů

Opotřebovaná čepička ventilu uprostřed ledové pouště na Islandu, páka řazení ulomená v hlubinách brazilské džungle nebo proražená olejová vana v pustinách arabské pouště Hamada? Takové problémy obvykle vedou ke dlouhému přerušení někdy i k ukončení motocyklové expedice. BMW Motorrad však přišlo se zajímavým řešením těchto situací.

Od letošního léta začne nabízet jako výbavu na přání systém BMW Motorrad iParts. Tento systém 3D tisku umožní prodejcům i zákazníkům tisknout náhradní díly podle potřeby přímo na místě. Za tímto účelem bude od začátku programu 250 vybraných prodejních partnerů BMW Motorrad vybaveno permanentně nainstalovaným systémem pro 3D tisk. Tento systém, který zahrnuje integrované centrum zpracování, umožňuje vyrábět a opracovávat velké a složité části, jako jsou kola s šikmým ozubením, rozvodová kola nebo bloky motorů. Tímto způsobem může BMW posunout nabídku celé řady náhradních dílů na zcela novou úroveň. I vzácně potřebné díly, které prodejní partneři BMW Motorrad nemají běžně na skladě, mohou být dodány systémem just-in-time.

Menší části, jako jsou ruční páčka brzdy, spojky nebo řadicí páčka, kryty ventilků, části vidlice nebo krytky směrovek, mohou být vytisknuty přímo zákazníky pomocí mobilní tiskárny BMW Motorrad iParts 3D. To je možné učinit nejen doma, ale dokonce i na cestách, protože příruční high-tech zařízení může být pohodlně uloženo v horním nebo bočním kufru motocyklu.

Aby se kompenzovala dodatečná hmotnost mobilní tiskárny, byl vyvinut speciální karbonový zadní kufr, který přináší úsporu hmotnosti přibližně 4,5 kg ve srovnání se standardním kufrem. Speciální struktura uhlíkových kompozitů zajišťuje pro optimální a hladký provoz tiskárny účinné tlumení hluku a vibrací. Do kompozitní konstrukce je také možné integrovat zdroj napájení, aby nebylo nutné instalovat kabely viditelně na vnější straně.

1 BMW iParts (1)1 BMW iParts (2)

Konstrukční data a specifikace materiálu vyžadované pro tisk jsou dodávány z úložiště BMW iCloud, ať už u zákazníka doma, nebo na cestách. Data jsou stažena přímo do systému 3D tisku prostřednictvím mobilního telefonu, tabletu nebo PC. Pro úspěšné stažení dat je samozřejmě nezbytné funkční internetové připojení.

Kdokoliv, kdo na svém motocyklu cestuje do zvláště odlehlých oblastí planety, kde není internetové připojení vždy k dispozici, může využít na přání dodávaného prvku BMW Motorrad iParts Explorer. Ten obsahuje data k potenciálně potřebným náhradním dílům, které lze uložit do chytrého telefonu před tím, než se vyrazí na cestu.

3D tisk se v oblasti vývoje dílů používá již nějakých 20 let ve formě takzvaného „rychlého prototypování“. Již tehdy bylo možné vytvářet nové náhradní díly z plastu pomocí laserové technologie a CNC-řízené metody vrstvení. Tato technika od té doby zásadně pokročila a dnes je možné vyrábět náhradní díly z různých kovových slitin za pomoci selektivního laserového svařování (SLS).

Kromě výroby součástek z kovů, jako je hliník, ocel nebo titan, umožňují 3D tiskárny BMW Motorrad iParts také rychlou výrobu plastových dílů. To znamená, že například kryty směrovek rozbité při pádu mohou být bleskově nahrazeny vytištěnou náhradou. Je dokonce možné nahradit za pomoci 3D tiskáren BMW iParts například prasklé zpětné zrcátko.

BMW Motorrad provádí náročné funkční testy a testy výdrže všech součástí schválených pro 3D tisk – nejdříve v laboratoři a potom i v praktických podmínkách. Ignaz Druckmeyer, šéf BMW Motorrad iParts: „Opět jsme dokázali využít synergií v rámci společnosti a zužitkovat předběžný vývoj, prováděný u automobilové divize BMW. Největší výzvou bylo nakonec vyvinout malou, přenosnou, a přitom vysoce výkonnou 3D tiskárnu, kterou by bylo možné převážet na motocyklu. To se nám podařilo v podobě 3D tiskárny BMW Motorrad iParts. Jednotka SLS je vybavena svým vlastním zdrojem energie – vysoce výkonnou baterií se solným roztokem – a byla podrobena celé řadě náročných funkčních testů, jak v extrémním chladu, tak ve žhavém horku s vysokou mírou vystavení prachu.

Mobilní 3D tiskárna BMW Motorrad iParts byla například vystavena extrémním podmínkám v australské divočině. I v maximálních teplotách až 48 stupňů Celsia a vysoce prašných podmínkách se replikované díly ve všech ohledech vyrovnaly svým konvenčně vyrobeným ekvivalentům. Mobilní 3D tiskárna byla také podrobena extrémnímu chladu v Antarktidě. Za teploty -52 stupňů se testovací tým vydal po stopách Roalda Amundsena a 16. prosince 2017 – přesně 106 let po Amundsenově úspěchu – dosáhl na čtyřech BMW R 1200 GS jižního pólu. Stejně jako v případě Amundsenovy vlastní expedice byl vztyčen přístřešek, který tentokrát symbolicky reprezentoval stan BMW Motorsport s hliníkovými stanovými tyčemi vyrobenými přímo na místě pomocí 3D tiskárny BMW Motorrad iParts.

K uvedení BMW Motorrad iParts a mobilní tiskárny BMW Motorrad iParts 3D na trh jako volitelné výbavy dojde na prvního Apríla :-)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama