Reklama

Test BMW R 1200 R: už nemůžete chtít víc!

Nahaté motorky poslední roky proplouvají mezi vody supersportovních raket. Většina jich je dnes poháněno stádem koní, které bylo donedávna výsadou jen toho nejostřejšího zboží v portfoliu dané značky.

I přesto, že BMW má také takovou strojovnu v podobě modelu S 1000 R, najdeme tady ale i klasické eRko, které nabídne daleko víc než jen sportovní výkon. Stačí si jen sednout a hned vám bude jasné jak moc tahle motorka chce být vaším parťákem. V dnešní době plné cestovních, sportovních endur a všemožných kočkopsů se model R 1200 R hrdě hlásí ke klasickému motorkaření. Usednutí za řídítka eRka je z těch nejlepších věcí co můžete dnes na nahatých motorkách zažít. Vstřícná poloha zdaleka nepřipomíná nic na čem jste doposud jezdili, s výjimkou staršího modelu. Jednoduše řečeno, jste tak mocně ukotveni v motocyklu a jeho součástí, že už to víc nejde. Vaše pozadí zapadne do velkoryse vykrojeného sedla s úplnou radostí. A věřte, že po několika sezonách na něčem sportovnějším se tu budete chvíli cítit nesvůj, ale opravdu jen na chvíli. Dobrá, jsme usazeni a můžeme prolistovat palubní přístrojovku.

Technicky strohý design je u BMW již klasikou a tak trochu svět sám pro sebe. V Německu se vždy dělalo všechno jinak a nemyslíme tím jen období třicátých let dvacátého století. I když perfekcionismus se zkrátka nedá popřít a nevytratí se z jejich kořenů už nikdy. Musíte být ale uvnitř sebe stejně naladěni a pak to celé dává smysl. Nečekejte tedy, že váš pohled bude neustále tikat očima po oranžově podsvíceném displeji jako například u strojů z Italské stáje. Zde je vše nalajnované, přehledné a ergonomicky prvotřídní, ale nic víc.

Ovšem nezapomeňme, že si můžete navolit mód zobrazení přístrojového panelu a to ani milovníci designu z jižní Evropy nenabídnou. Výbava samotného stroje, která se následně promítne i konkrétní ikonkou na displeji, potažmo v množství tlačítek na sdružených ovladačích je pak otázkou vaší peněženky. Nemusíme tedy zmiňovat, že můžete dostat motocykl pouze s blinkry, výstražnými světly a klaksonem a na druhé straně ho dovybavit elektronickým tlumením, palivovými mapami a vyhřívanými rukojeti či tempomatem nebo bezklíčovým zapalováním. A jak už to tak bývá, novináři dostanou většinou plnou nálož, aby se toho co nejvíc napsalo a chválilo se.

A byl bych pokrytec, kdybych nevzpomněl výbavu a hleděl pouze na jízdní vlastnosti základního modelu bez doplňkové výbavy. Přesto, je potřeba hned na úvod zdůraznit, že už v základním provedení se jedná o mimořádně schopný motocykl a ne všechno na motocyklu musíte mít. Výběr příplatkové výbavy si nechte na dlouhé zimní večery a pojďte raději za řídítka. O to si totiž tenhle bike s klasickou siluetou motocyklu přímo říká.

Nastartování s typickým oklepáním motoru do strany je u boxera normální, ale i tady je vidět, že se ubralo na razanci a nemusíte mít tedy strach, že byste z motocyklu při navrknutí vypadli. Startování díky bezklíčovému systému probíhá stisknutím spínací skříňky po kterém už může následovat samotný zážeh startovacím tlačítkem. Klíček neboli krabičku máte v kapse a o nic se nestaráte. Systém funguje skvěle a taky se umí připomenout kontrolkou, když necháte motocykl nastartovaný a jdete zavřít garáž s klíčkem v kapse, že jste daleko a měli byste se vrátit. Při čerpání paliva pak počítač rovněž rozpozná zda máte klíček u sebe a nechá vás otevřít nádrž. Pro odemknutí podsedlovky je pak krabička vybavena i klíčkem.

Klapnutí prvního stupně je typicky bavorácká tupá rána. Nevadí, to vám tak akorát připomene, že i přes všechny elektronické pomocníky jste to vy kdo krotí stroj ze železa o síle 125 koní. Zejména pokud rádi trávíte čas na motocyklu ve městě. Tady eRko mocně klame a pohybuje se s příkladnou suverénností. Naopak manipulace při pohybu na místě, v těsném prostoru čerpací stanice nebo mycího boxu je odpovídající stroji o váze 231 kilogramů. Jde tedy i o vaši sílu a to že se po rozjetí cítíte jako na skútru vás nesmí uchlácholit. Poctivé kilogramy však na našich silnicích a při cestování mají i své výhody. Na rozbité cesty, kterých je u nás většina se těžší motocykl hodí víc, protože se krásně přilepí k silnici a nerozhodí jej sebemenší výmol.

Na dlouhých přesunech pak rovněž cítíte jistotu a pocit bezpečí. Tady BMW opět boduje a tyto věci má zmáknuté nejlépe. Limitem na našich silnicích je tedy jen základní model s tlumením bez možnosti nastavení. Semi-aktivní tlumení, jenž se snaží silnice vyhladit ještě před zpětným rázem do řidiče tak doporučujeme v prvé řadě. Věcička jenž pracuje nerušeně a nepostřehnuta, ale odvede ze všech doplňků největší práci. Má ale i za úkol aby se podvozek vyrovnal hutnému kroutícímu momentu, který má stejnou hodnotu jako maximální výkon.

O boxeru a jeho chování by šlo psát dlouze. Jedněmi zatracovaný a nepochopený systém je pro druhé tím správným motorem, který jediný patří do BMW. Dřívější obsahy 1150 ccm byli dost drsné a na dnešní poměry by ve světě uhlazeného chování neuspěly. Pozdější dvanáctikila už byla jiné kafíčko a staly se velmi populární.

Dnešní vodou chlazený motor se chce poprat o přízeň stále spíše té starší a vybouřené generace a náramně se mu to daří. Motor je točivější než dřív a při ubrání plynu otáčky klesají plynuleji a motor tak neztěžuje ovládání motocyklu například před zatáčkou při ubrání plynu. Vše se odehrává mnohem kultivovaněji a připomíná rakouské dvouválcové motory KTM, které jsou vyhlášené svým točivým a odlehčeným charakterem. Počet koní je dostačující a poslouží s přehledem při většině situací, ať už myslíte na okamžité předjetí pomalejšího účastníka v provozu nebo dumáte nad ranním přesunem do zaměstnání, či delším výletem.

Universálnost je pak umocněna ochotou loudat se po ucpaném městě, kdy si motor nechá líbit nízké otáčky i při větším zařazeným stupni. Převodovka jenž mimo první kvalt nabízí i další tupé rány na větším převodovém soukolí je už holt taková, s tím nic nenaděláme a musíme si zvyknout. Což rozhodně nebude dělat problém, necháte-li se přemluvit nad koupí systému rychlořazení, jenž umožňuje nově kopat kvalty dolů. I tady ale musíte pochopit, že systém za vás neudělá vše. Takže cvaknout tam z dvojky jedničku při dojíždění ke křižovatce nechte nějakému hlupákovi a raději si nacvakněte pěkně neutrál se spojkou. Naopak při přeřazování nahoru se nebojte držet plyn a neubírejte. Systém pak snadněji pošle kvalt o stupeň víš, než když váháte zda mu pomoc mírným ubráním plynu.

Testování motocyklu probíhalo jeden týden. Strávil jsem na něm stovky kilometrů na dálnici a neušetřil jsem jej ani popojíždění ve městě a opakovaného přeparkování z garáže do garáže. Motocykl přitahoval pozornost zejména zkušených motorkářů a starších lidí. Je to solidnost celého konceptu a opravdovost s jakou se motocykl pohybuje v provozu. Když někde jedete, má to smysl. Není to jako přifrčet někam za roh na BMW S 1000 R a čumákovat. R1200R se dokázalo popasovat i s deštěm a ušetřilo větší část mého těla před vodou.

Do strany vystrčené hlavy motoru pak posloužily jako protahovací nářadí na ztuhlá kolena a stejně tak vám při horším počasí ohřejí lýtka. Tempomat jsem využil ihned po každém najetí na dálnici a ulevil oběma rukám. Se spotřebou okolo 5 litrů na sto kilometrů jsem ukrajoval trasu jak vítr. Hlavní stojan jsem přehlídl ihned při přebírání motocyklu, ale na nestabilním povrchu v dešti jsem jej den před vrácením eRka vyzdvihoval do nebes.

Pro mě je R1200R osobní záležitost. Kdysi jsem vlastnil model R1150R a pokud bych dnes pořizoval motocykl, bylo by nové eRko na prvním místě. I přesto všechno jsem se snažil být objektivní. Proto nezatajím, že vibrace jsou někdy otravné a proto jsem na dálnici ocenil, že díky tempomatu mohu dát dlaně z rukojetí. I zrcátka mají problém se s těmi velkými otřesy vypořádat. To je vše, nic víc dnes od této nahaté motorky nečekejte. Chcete-li universální bike, naklusejte do showroomu BMW a poptávejte tohle cool nářadí, protože R1200R může být ten pravý parťák pro vás, stejně jako pro mě. Nejuniversálnější naháč pod sluncem, to je nové eRko.

Máte-li rádi kapotované motocykly, BMW vám ten stejný motocykl, se stejným motorem nabízí také a to pod názvem R 1200 RS, jehož test si můžete přečíst zde.

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec boxer se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 101.0 x 73.0 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 92 kW(125 k) při 7 750 1/min, největší točivý moment 125,0 N.m při 6 500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, sekundární převod kardan

Podvozek: Mostový rám z ocelových trubek, Přední obrácená USD teleskopická vidlice, zdvih 140 mm. Zadní jednoramenná kyvná hliníková vidlice EVO Paralever, zdvih 140 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístková pevný třmen, vzadu jednoduchá o průměru 276 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem, částečně integrální brzdový systém s ABS. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1515 mm, výška sedla nad zemí 760-840 mm, pohotovostní hmotnost 231 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.

Cena vč DPH: 338 700,-Kč

1 BMW R 1200 R 2015 test011 BMW R 1200 R 2015 test021 BMW R 1200 R 2015 test031 BMW R 1200 R 2015 test042 BMW R 1200 R 2015 test202 BMW R 1200 R 2015 test212 BMW R 1200 R 2015 test222 BMW R 1200 R 2015 test232 BMW R 1200 R 2015 test242 BMW R 1200 R 2015 test323 BMW R 1200 R 2015 test463 BMW R 1200 R 2015 test473 BMW R 1200 R 2015 test483 BMW R 1200 R 2015 test493 BMW R 1200 R 2015 test503 BMW R 1200 R 2015 test523 BMW R 1200 R 2015 test531 BMW R 1200 R 2015 test051 BMW R 1200 R 2015 test061 BMW R 1200 R 2015 test071 BMW R 1200 R 2015 test081 BMW R 1200 R 2015 test091 BMW R 1200 R 2015 test101 BMW R 1200 R 2015 test121 BMW R 1200 R 2015 test131 BMW R 1200 R 2015 test143 BMW R 1200 R 2015 test443 BMW R 1200 R 2015 test452 BMW R 1200 R 2015 test342 BMW R 1200 R 2015 test333 BMW R 1200 R 2015 test353 BMW R 1200 R 2015 test363 BMW R 1200 R 2015 test372 BMW R 1200 R 2015 test301 BMW R 1200 R 2015 test161 BMW R 1200 R 2015 test111 BMW R 1200 R 2015 test151 BMW R 1200 R 2015 test172 BMW R 1200 R 2015 test182 BMW R 1200 R 2015 test192 BMW R 1200 R 2015 test252 BMW R 1200 R 2015 test262 BMW R 1200 R 2015 test272 BMW R 1200 R 2015 test282 BMW R 1200 R 2015 test292 BMW R 1200 R 2015 test312 BMW R 1200 R 2015 test343 BMW R 1200 R 2015 test383 BMW R 1200 R 2015 test393 BMW R 1200 R 2015 test403 BMW R 1200 R 2015 test413 BMW R 1200 R 2015 test423 BMW R 1200 R 2015 test43



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama