Reklama

BMW VISION NEXT 100: samovyrovnávací motocykl

BMW představila na výstavě Iconic Impulses v Los Angeles svůj vizionářský motocykl. Dle jejich odhadů, by to nemělo trvat více než třicet let, kdy už budou běžnou součástí života.

Budoucnost vidí jako jízdu na motocyklu v technologiemi propojeném digitálním světě, je to ztělesněním ultimativních zážitků z jízdy. Bez nutnosti nosit bezpečností přilbu a ochrannou kombinézu si jezdec může vychutnat všechny působící síly – zrychlení, vítr a přírodu, okolní svět.

Celkový design však jasně dává najevo, že tento stroj patří do rodiny BMW. Jde zejména o černý rámový trojúhelník, který je odkazem na první motocykl BMW R32, který vznikl v roce 1923, bílé linky a klasický tvar motoru boxer. Samotný motocykl je však poháněn bezemisním pohonem. Na tomto koncepčním motocyklu však figuruje jako dynamické propojení předního a zadního kola. Ložiska a klouby nejsou vůbec viditelné, takže se rám jeví jako jednotný celek.

1 Vision Next 100 BMW011 Vision Next 100 BMW021 Vision Next 100 BMW03

Při pohledu z boku působí jako „naháč“, s odpovídající ergonomií a sedlem, jako má roadster. Chytré rozmístění aerodynamických ploch jezdce chrání před větrem a špatným počasím, jako kdyby měl motocykl plnou kapotáž. Povrch rámu je pokryt matným černým textilem. Logo BMW je zobrazeno na tmavém rámu. Při jízdě je osvětleno známou modrou a bílou barvou.

Nosný rám vypadá jako jednolitý a integrovaný prvek vedoucí od předního k zadnímu kolu. Rám je flexibilní, a tak umožňuje zatáčet bez v současnosti známých spojek a kloubů. Stačí jen pohnout rukojetí a dojde ke změně tvaru rámu a zatočení motocyklu. Síla nutná k zatočení se mění tak, aby vyhovovala dané jízdní situaci.

Uprostřed trojúhelníkového rámu je umístěna pohonná jednotka. Je navržená a vyrobená v duchu tradičních motorů BMW boxer, ovšem ve skutečnosti ji tvoří bezemisní pohonná jednotka. Její vnější vzhled se mění v závislosti na okolnostech. Pokud motocykl stojí, je pohonná jednotka kompaktní, jakmile se rozjede, jednotka se rozšíří, čímž zlepšuje aerodynamiku a chrání jezdce před okolními vlivy. Povrch z leštěného hliníku potvrzuje špičkovou kvalitu tohoto komponentu.

1 Vision Next 100 BMW041 Vision Next 100 BMW071 Vision Next 100 BMW05

Minimalistickou přední část doplňují vysoce kvalitní detaily. Do rámu nad předním kolem je integrován velký kovový světlomet, který je tvořen dvěma vertikálně umístěnými světelenými zdroji ve tvaru písmene U, sloužícími jako světla pro denní svícení. Rovněž slouží jako větrný deflektor a v kombinaci s malým zabudovaným větrným štítem napomáhá optimalizovat proudění vzduchu. Části studie, jako například sedlo, horní kryt rámu a blatníky, jsou vyrobeny z karbonu. Pod sedlem jsou umístěné dva podsvícené proužky tvořící zadní světlo a směrové ukazatele

Tlumení mají na starost pneumatiky, jejichž variabilní běhoun se aktivně upravuje tak, aby vyhovoval podkladu a v každé jízdní situaci zajišťoval co nejlepší adhezi. Displeje, kabely a tlačítka nejsou téměř vidět. Ovšem uprostřed čisté přední části obzvláště vyniká jeden prvek: červený kolébkový vypínač na pravém konci řídítek. Tento zjevně mechanický prvek blokuje nebo uvolňuje plyn.

V budoucnosti budou elektronické systémy zlepšovat stabilitu a bezpečnost jezdce tím, že budou motocykl automaticky vyvažovat, a to jak při jízdě, tak i ve chvíli, kdy bude motocykl nehybně stát. Začínající jezdci budou moci využívat další formy asistence ve všech jízdních situacích a jezdit na motocyklu, který se nikdy nepoloží na bok. Motocykl zůstává ve vzpřímené poloze i v situaci, kdy jezdec sesedne. Systém vyvažování funguje také při jízdě a zajišťuje mimořádně agilní a dynamický zážitek dokonce se snadnějším ovládáním, které ocení i zkušení jezdci.

1 Vision Next 100 BMW081 Vision Next 100 BMW101 Vision Next 100 BMW09

Digitální společník poskytuje informace o situaci vpředu na trase a aktivně podporuje potřeby jezdce. Ale protože jízda na motocyklu je především o zážitcích, zůstává tento digitální společník v pozadí i v situacích, kdy je aktivní. Pracuje dál bez povšimnutí do doby, dokud není například potřeba přes uživatelské rozhraní vyslat výstrahu, nebo poskytnout aktivní asistenci. Pakliže to jezdec či okolnosti nevyžadují, digitální společník zůstává tichý.

Výměny informací mezi jezdcem a motocyklem se ve velké míře uskutečňují prostřednictvím informačního štítu. Ten v podstatě sestává z dvojice datových sklíček, které se rozprostírají napříč zorným polem jezdce. Kromě toho, že slouží jako ochrana před větrem, rovněž zobrazují příslušná data v jedné ze čtyř zobrazovacích ploch. Ty jsou ovládány pohybem jezdcových očí. Pohled směrem nahoru nebo dolů mění zobrazovaný obsah a pohled kupředu informace vypíná zcela, což jezdci umožňuje ještě větší koncentraci na jízdní zážitky. Informace jsou promítány pouze na požádání, nebo aby jezdce upozornily na fakt, že je nutné přijmout určitá opatření.

Při doporučování jízdních stop a úhlů náklonů do zatáček se digitální společník objevuje ve spodní třetině zorného pole v podobě obráceného trojúhelníku, z něhož vedou dvě horizontální linky. Stejně jako displej v kokpitu letadla, tento symbol značí aktuální úhel náklonu a ideální stopu. Pokud aktuální poloha motocyklu není v souladu s doporučenou pozicí, jezdec to může v případě potřeby snadno napravit. Pokud jezdec vůbec nezareaguje, motocykl se do správné polohy srovná sám. Digitální společník nepomáhá začátečníkům pouze v poznávání jejich schopností a schopností motocyklu. Podporuje rovněž zkušené jezdce tím, že jim neustále dovoluje zlepšovat jejich řidičské dovednosti.

1 Vision Next 100 BMW111 Vision Next 100 BMW12

Při pohledu vzhůru aktivuje funkci zpětného pohledu, která jezdci umožňuje vidět, co se děje na silnici za ním. Sklopení očí na normální úroveň otevře menu, z něhož jezdec může vybírat ukázáním prstem. Pohled dále dolů zobrazí mapy znázorňující zvolenou trasu.

Vystroj jezdce, je nedílnou součástí celkově unikátní zkušenosti. Vzdušný oblek v klasicky černém a bílém provedení zvyšuje pocit svobody a je současně módním vyjádřením a ochranou do špatného počasí. V závislosti na podmínkách jezdce zahřívá nebo chladí. Ve vyšších rychlostech se část okolo krku nafoukne a poskytuje další podporu krční páteři, čímž zvyšuje celkový komfort. Variabilní otevírání kombinézy poskytuje dodatečné odvětrávání.

Ovšem na rozdíl od současných motocyklových kombinéz, futuristická kombinéza pro jezdce BMW Motorrad VISION NEXT 100 není vybavena dalšími bezpečnostními prvky, protože je kvůli inteligentním asistenčním systémům nepotřebuje. Místo toho senzory v kombinéze sledují tepovou frekvenci a tělesnou teplotu jezdce a poskytují správné množství tepla nebo chladu. Kombinéza také prostřednictvím vibrujících prvků v rukávech a nohavicích poskytuje navigační instrukce a jezdce upozorňuje, pakliže úhel náklonu překročil kritickou hranici. Jezdec a stroj tvoří jeden funkční celek, který nabízí intenzivnější zážitek z jízdy než kdykoliv předtím.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama