Reklama

Zemřel Luigi Taveri

Včera zemřel ve věku 88 let bývalý švýcarský motocyklový závodník a trojnásobný mistr světa kubatury 125 ccm Luigi Taveri. Bylo to jeho přání, aby po mozkové mrtvici v sobotu 17. února nebyl odkázán na život v kolečkovém křesle, a tak ho nechala jeho rodina prostě bez použití terapie usnout.

Na archivním snímku je při závodě na Sachsenringu 1964 v kubatuře 125 ccm, kdy se čtyřválcem Honda skončil v tomto závodě na druhém místě za vítězným Hughem Andersonem z Nového Zélandu se Suzuki před dalším továrním pilotem značky Honda Jimem Redmanem z Rhodésie (nynější Zimbabwe). Právě Redman byl dle Taveriho u Hondy protěžován, což Taveri hodně těžce nesl. Teprve po tragické smrti Toma Phillise se tento vztah Taveriho a Redmana změnil a Taveri přestal být pro Redmana (6-násobný mistr světa: 1962 a 1963 250 ccm; 1962 - 1965 350 ccm) pověstným červeným šátkem, jakým je tato barva pro býka. Redman byl nejen skvělým závodníkem, ale na tehdejší dobu i výborným manažérem a byl právě po smrti Phillise schopen vyjednávat jak pro sebe, tak pro Taveriho, vyšší startovné na tehdejších závodech Velkých cen.

Dokonce i po ukončení aktivní kariéry během závodění Redmanova syna Jimmyho (80. léta minulého století) v motokrosovém MS 250 ccm, spávali Redmanovci přechodně v bytu Luigiho na břehu Curyšského jezera.

Během závodu VC na Monze 1966 oznámil tehdejší japonský manažer Hondy, že se Honda na protest proti přesunutí domácí VC Japonska z okruhu Suzuka (domácí trať Hondy) na okruh Fuji, nezúčastní tato továrna domácího závodu. Do závodu 125-tek nastoupil Taveri s horečkou okolo 40 stupňů Celsia a jelikož ho vyhrál, tak se stal mistrem světa. Ovšem v 50-kách mu bylo tak špatně, že byl odmávnut až jako třetí a kvůli neúčasti ve Fuji prohrál titul mistra světa o pouhé 2 body s Hans-Georg Anscheidtem. To byl také jeden z důvodů, proč ukončil ve věku 37 let svou kariéru v závodech MS.

Přesto vztah Luigiho Taveriho a zakladatele firmy Honda Soichira Hondy byl nadstandartní, o čemž svědčí i dvě následující příhody a situace:

1963 dala Honda Taverimu 5 továrních motocyklů a několik náhradních motorů, které byly původně určeny k potopení do moře, aby se ušetřily letecké náklady za zpáteční cestu do Japonska!

Na jaře 1967 dostal Taveri dopis od Hondy, že Hailwood, Redman a Bryans už podepsali nové smlouvy, a Švýcar se má rozhodnout, co bude s jeho závoděním dále. Ten ale trval na tom, že už svou kariéru ukončil a dál závodit nebude. Honda mu ale zaplatila plnou gáži na rok 1967 a dokonce věnovala pětiválec Honda 125 ccm s tím, že na něm ale nesmí závodit v závodech Grand Prix.

Luigi měl dceru Blancu, která ho doprovázela skoro všude, tedy pochopitelně i s manželkou Matthilde «Tilde», s kterou byl společně ženatý 63 let. Syn «Gigi» byl nadějným jezdcem trialu, ale stal se z něho alkoholik. Teprve po vyléčení v jednom thajském klášteře začal žít normálně a po smrti své thajské manželky se s oběma syny přestěhoval nazpět do Švýcarska.

Závodní kariéra Luigiho Taveriho

Luigi Taveri se narodil 19. září 1929 v Horgenu v curyšském kantonu. Ještě před několika lety se pravidelně zúčastňoval závodů Classic a až do roku 2016 navštěvoval každý rok minimálně jeden závod Grand Prix.

Svůj první závod absolvoval Taveri v roce 1947 jako spolujezdec svého bratra Hanse v závodě sidecarů.

Teprve potom začal Luigi Taveri svou závodní kariéru jako jezdec v kubaturách sólo v roce 1953 v kubatuře 350 ccm. Závodil s motocykly Moto Guzzi, Ducati a MV Agusta, ovšem jelikož v tu dobu bylo hodně výborných italských jezdců, tak jako Švýcar nedostal vždy ten nejlepší materiál, Italové měli pochopitelně u italských továren přednost.

O tom nejlépe hovoří další příhoda: Při závodě na Monze 1957 dostal jeho týmový kolega Carlo Ubbiali nový motor o objemu 250 ccm, zatímco Taveri se musel spokojit se starým o objemu 202 ccm. Důvod: Taveri měl tehdejšímu šéfmechanikovi u MV Agusty dát prostě více peněz a bylo by vše v pořádku.

A ani s motocykly Norton nebo MZ se mu nepodařilo prosadit se do absolutní světové špičky.

Přesto Taveri obsadil v sezónách 1955 až 1960 v řadě druhé, třetí, druhé, třetí, čtvrté a šesté místo v konečném pořadí MS 125 ccm s motocykly MV Agusta a Ducati.

Ovšem proslavily ho především teprve sezóny, kdy začal jezdit s motocykly Honda. 1961 se objevil v kubatuře 125 ccm s továrním japonským čtyřtaktem a hned v první sezóně obsadil třetí místo. Následovaly tři tituly mistra světa v letech 1962, 1964 a 1966.

Vlastně chtěl Taveri po sezóně 1960 ve věku 31 let se závoděním skončit...Ale jeho žena Tilde se dozvěděla o vstupu Japonců do mistrovství světa. Od zástupce Hondy v Curychu pana Hintermüllera si obstarala adresu Honda Japan a leteckou poštou poslala zakladateli firmy panu Soichirovi Hondovi soukromý dopis.

Okamžitě dostal Taveri tovární smlouvu a dokonce ještě závodil na legendárním pětiválci Honda 125-ccm. Ten pak dostal jako dárek k ukončení kariéry, k tomu ještě čtyřválec o objemu 250-ccm.

Po ukončení závodní kariéry provozoval renomovanou karosářskou dílnu v Au/Wädenswil na břehu curyšského jezera.

Taveri má na svém kontě celkem 143 startů v mistrovství světa silničních motocyklů. Závodil ve všech sólových kubaturách, počínaje 50 přes 125 až po 250, 350 a 500 ccm. A dokonce jako spolujezdec byl při domácím závodě GP Basileje 1954 s jezdcem Hansem Haldemannem odmávnut na šestém místě v cíli závodu o body do mistrovství světa side.

Taveri vyhrál celkem 30 závodů GP, na stupních vítězů stál 89x a má na svém kontě celkem 28 nejrychlejších kol během závodu.

R.I.P. Pane závodníku!



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama