Reklama

Z historie závodů sajdkárů v Brně

Velmi atraktivní závody sajdkárů byly vždy vyvrcholením závodní neděle na Masarykově okruhu. V Brně se poprvé závodilo v této kategorii v roce 1958 a po třech letech se vrátily sajdkáry na starý Masec opět až v roce 1970. Na novém Automotodromu se potom jezdily závody tříkolových motocyklů od roku 1987 až do roku 1997, tedy 11 let v řadě.

1958 - V Brně se poprvé jely sajdkáry, bohužel tragicky. V roce 1958 se mohlo 250 000 diváků obdivovat i motocyklovým artistům na třech kolech, neboť na Masarykově okruhu se jely poprvé i závody sajdkárů. Jacques Drion (vlevo) a Inge Stollová (vpravo) se stali obětí svého oblíbeného sportu. Byl jsem bohužel u této tragédie - jako 6-letý kluk - a bylo to mé první seznámení s motocyklovými závody, i když tedy hodně tragické!!!

Netrpělivě očekávané sajdkáry měly jasného favorita ve švýcarském jezdci Florianu Camathiasovi a to i přesto, že nastoupil s náhradním spolujezdcem. Jeho stabilní „pasažér“ Cecco se totiž zranil a do Brna tak vůbec nepřijel. A tak se do sajdkáru ke Camathiasovi „položil“ německý tovární jezdec NSU v sólo kubaturách, Horst Kassner.

Camathias-Kassner také v závodě suverénně vedli a zvítězili. Na druhém místě jezdila francouzsko-německá dvojice Jacques Drion a Inge Stollová, bohužel v pravotočivé zatáčce za Žebětínem havarovali a na následky těžkých zranění potom oba zemřeli. Na druhém a třetím místě skončily posádky z NDR, Richter-Klim a Bagge-Jacobi – všechny tři dvojice jely na sajdkárách BMW-RS.

1959 - V tomto roce byly sajdkáry jasnou záležitostí nejlepšího světového páru tehdejší doby, tedy Švýcarů Camathiase s Ceccem. Druzí dojeli jejich krajané Scheidegger-Burkhardt a třetí byli v cíli klasifikováni Francouzi Rogliardo-Goudilot – všechny tři posádky pochopitelně na nejlepším motocyklu této atraktivní kubatury padesátých let, tedy západoněmeckém BMW-RS.

1960 - Sajdkáry se jely v Brně už potřetí a vždy měly stejného vítěze, totiž Švýcara Floriana Camathiase, tentokrát ale s dalším, tedy už třetím spolujezdcem, krajanem Rolandem Föllem. Druzí a třetí končí další Švýcaři, Scheidegger s Burkhardtem jako druzí a Strub s Huberem – všichni na BMW-RS – třetí.

1970 - V roce 1970 se poprvé jelo v Brně o světové body: Po dlouhých deseti letech se vrátili do Brna „artisté na třech kolech“, ovšem poprvé se statutem mistrovství světa. Znovu vytvořená dvojice Klaus Enders-Rolf Engelhardt vyhrála závod celkem suverénně před dalšími dvěma posádkami z NSR a na motocyklech BMW, Auerbacherem s Hahnem a Butcherem s Huberem.

1971 - Sajdkáry se roce 1971 staly kořistí německých posádek ve složení Siegfried Schauzu – Wolfgang Kalauch na BMW, kteří dojeli jako první, Horst Owesle se spolujezdcem Peterem Blanchardem (GBR) jako druzí se sajdkárou Münch a Heinz Lutringshauser se spolujezdkyní Agou Neumannovou jako třetí, a opět na BMW.

1972 - Tento rok poznamenala sajdkáry smrtelná nehoda německého spolujezdce Jürgena Cusnika. Dvojice Lutringshauser – Cusnik jezdila na druhém místě a útočila na vedoucí duo Enders-Engelhardt. V pravotočivé zatáčce do Nového Lískovce nezvládl Lutringshauser řízení svého motocyklu BMW a havaroval. Jemu se nestalo nic, Jürgen Cusnik však na místě zemřel. Ironií byla skutečnost, že původně měla jet Aga Neumannová, ale ta nakonec zůstala v depu a závodu pouze přihlížela...Vyhrála tedy dvojice Enders-Engelhardt na BMW před anglickým párem Vincent-Casey s Münchem a dalšími Němci Wegenerem a Heinrichsem na BMW.

1973 - Závěrečný závod roku 1973 pak vyhráli mistři světa Enders s Engelhardtem před dalšími dvojicemi z NSR, Schauzem s Kalauchem – všichni na BMW a Schwärzelem s Kleisem na Königu.

1974 - Populární sajdkáry vyhrála opět německá dvojice Enders s Engelhardtem, před vloni druhými Schauzem s Kalauchem – obě posádky na BMW a švýcarským duem Willi Meier - Hans Gegrig s motocyklem König.

1975 - Závod sajdkárů se stává kořistí západoněmecké dvojice Werner Schwärzel-Andreas Huber před mistry světa Rolfem Steinhausenem-Josefem Huberem a dalšími Němci Hermannem Hallerem-Siegfriedem Neumannem – všichni na motocyklech König. Ve startovním poli byli i Švýcar Rudi Kurth a jeho britská manželka Dani Rowe.

1976 - Závěrečné sajdkáry nabídly skvělou podívanou v podání dvou švýcarských a dvou německých párů. Při sjezdu z Kamenného vrchu jsou na čele obě dvojice ze Švýcarska, lépe na tom byl Rolf Biland se spolujezdcem Kenny Williamsem z Anglie. Po výjezdu ze zatáčky do cílové rovinky jim ale praskl řetěz a cílem projíždějí setrvačností jako třetí. Vítězí jejich krajané Hermann Schmid s Jeanem Matillem na Yamaze. Druzí končí Němci Werner Schwärzel-Andreas Huber na Königu a třetí už zmiňovaní Rolf Biland-Kenny Williams na Yamaze. A za této konstelace stačilo Němcům Rolfu Steinhausenovi-Seppovi Huberovi s motocyklem König čtvrté místo v cíli k obhájení titulu mistra světa. Pátí dojeli Angličané O´Dell-Arthur a šestí Nizozemci Kooy-Vader – obě dvě posádky na Yamaze.

1977 - Závěrečné sajdkáry Velké ceny 1977 byly opět dramatické a z vítězství se radovali Němci Rolf Steinhausen se spolujezdcem Wolfgangem Kalauchem před německo-italským párem Siegfried Schauzu-Lorenzo Puzo a Angličany George O´Dellem-Cliffem Hollandem. Čtvrtí dojeli Biland –Williams ze Švýcarska/Anglie – všichni na Yamahách, pátí a šestí pak Britové Hobson-Collins na Suzuki a Greasley-Skeels na Yamaze.

1978 - V sajdkárech vyhrál sice v roce 1978 francouzsko-britský pár Alain Michel- Stuart Collins, ale druhé místo v cíli stačilo Rolfu Bilandovi s Kennym Williamsem k zisku titulu mistra světa. Třetí skončili Britové Greasley-Russel před svými krajany Taylorem-Neilem a švýcarsko-britským párem Schmid-Arthur – všichni na různých šasích, ve kterých byly zabudovány půllitrové čtyřválcové motory Yamaha. Na šestém místě dojíždí německé duo Venus – Bittermann na sajdkáře CAT.

1979 - Premiérovým vítězstvím získal titul pár v novém složení, a sice Rolf Biland-Kurt Waltisperg ze Švýcarska, který vyhrál před britskou dvojicí Greasley-Parkins a Němci Schwärzelem s Huberem. Další staří známí Schauzu-Puzo skončili čtvrtí, Nizozemci Streuer-Van der Kaap jako pátí a další německá dvojice Venus-Schimanski jako šestá, přičemž všichni jeli na Yamahách.

1980- Závod sajdkárů vyhráli opět, stejně jako vloni, Švýcaři Rolf Biland-Kurt Waltisperg, s LCR před Francouzi Michelem-Burkhardtem na Yamaze a dalšími Švýcary Holzerem-Meierhansem na Yamaze. Holanďané Streuer-Van der Kaap (LCR) skončili čtvrtí, Němci Schwärzel-Huber (Yamaha) pátí a belgičtí bratři Vannesteové (Suzuki) jako šestí.

1981 - V sajdkárech slavili hattrick Švýcaři Rolf Biland se spolujezdcem Kurtem Waltispergerem před francouzským párem Michel-Burkhard a britskou dvojicí Jones-Ayres. Čtvrtí dojeli Schwärzel-Huber z NSR, pátí Japonci Kumano- Takashima a šestí Nizozemci Streuer-Vroegop – všichni na Yamahách.

1982 - Poslední závod sajdkárů o světové body na starém Masecu vyhrávají Francouzi Michel-Burkhardt před Němci Schwärzelem-Huberem a Brity Jonesem s Ayresem – všichni na Yamahách. Čtvrtí dojíždějí Němci Steinhausen-Hahn (BSHW), pátí Japonci Kumano-Takashima a šestí Francouzi Thomas-Fresc – oba dva páry na Yamahách. Závod byl propadlištěm favoritů, ani Holanďané Streuer-Schnieders či Švýcaři Biland- Waltisperg do cíle nedojeli. A závodila i britská dvojice manželů Binghamových.

1983 - Kuriozní průběh měl první závod sajdkárů o body do mistrovství Evropy: Během celého průběhu jezdili jasně na čele Francouzi Michel-Monchaud. V posledním kole za Veselkou zdravil spolujezdec Monchaud diváky a jelikož v tom okamžiku přidal právě „šofér“ Alain Michel plyn, tak svého spolujezdce ztratil a ani to nezjistil….Michel projel cílem sice jako první (ovšem bez sajdkáristy), ale byl pochopitelně diskvalifikován! Vyhráli tak Rakušané Stropek-Demling na LCR před Brity Bayleym-Nixonem s Yamahou a švýcarskými bratry Egloffovými s LCR.

1984 - Druhé sajdkáry v historii o evropské body byly jasně v režii tří švýcarských dvojic, které projely cílem v pořadí Progin-Hunziker (1.), bratři Egloffové (2.) a Christinat-Fahrni (3.) – všichni na Yamahách, přičemž Egloffové se – jedoucí mimo body do ME – o předjetí Progina s Hunzikerem ani moc nesnažili.

1985 - Zcela ve znamení britských dvojic byl ročník 1985, když zvítězili Wrathall-Chapman (Yamaha) před Brindleyem-Jonesem (Windle) a manželskou dvojicí Dennis a Julia Binghamovi (Yamaha).

1986 - Naposled Evropa a naposled na starém okruhu. Rok 1986 byl nejen loučením se starým Masarykovým okruhem, ale také s motocyklovou Evropou. Úplně na závěr zazněla na starém „Masecu“ japonská hymna na počest vítězné dvojice v sajdkárech – Kumagaya-Makiuchi (LCR), kteří vyhráli před Němci Schererem-Gessem (BSR) a Francouzi Nigrowskim-Meunierem (Seymaz).

Tento závod sajdkárů byl posledním závodem mistrovství světa na starém Masarykově okruhu a uzavřel tak jednu velkou kapitolu brněnského motocyklového závodění o Velkou cenu Československa.

1987 - Premiérový závod sajdkár na novém Automotodromu vyhráli favorizovaní Švýcaři Rolf Biland s Kurtem Waltispergerem před Nizozemci Streuerem se Schnidersem - obě dvojice na LCR, a britským párem Webster – Hewitt (Fowler-Seward), kterým ale toto umístění stačilo k zisku titulu mistra světa. Čtvrtí skončili Francouzi Michel – Fresc, pátí bratři Egloffové ze Švýcarska a šestí dojeli Japonec Kumano se Švýcarem Fahrnim. Britka Julia Bingham, spolujezdkyně svého manžela Dennise, dojela jako 19.

1988 - V sajdkárech stačilo Švýcarům Bilandovi s Waltispergerem dojet do cíle na 14. místě a titul by byl jejich. Ovšem proti byl zřejmě jejich stroj a tak posádka musela zastavit z druhé pozice a dotlačit ho až před cílovou pásku a modlit se, aby do cíle dojelo jen 13 dvojic. Svůj sajdkár protlačili cílem sice hned za vítězi, ale stačilo to jen na 24. místo a sen o titulu se rozplynul. Vítězství a titul tak putovaly do Velké Británie zásluhou Webstera s náhradním spolujezdcem Simmonsem (Hewitt byl totiž zraněn a v Brně nestartoval) před Nizozemci Streuerem-Schnidersem a švýcarskými bratry Egloffovými – všichni na LCR. Čtvrtí dojeli Japonec Kumano se spolujezdcem Fahrnim ze Švýcarska, pátí Francouzi Michel s Frescem a šestí skončili Němci Scherer a Schröder.

1989 - Sajdkáry se stali poprvé v Brně kořistí Nizozemců Streuera se spolujezdcem De Haasem (LCR) před švýcarskými bratry Egloffovými (Yamaha) a britskou dvojicí Webster – Hewitt (Krauser), kteří tak oslavili světový mistrovský hattrick, což jim usnadnil i Biland, kterému prostě jeho tříkolový motocykl moc nejel. Čtvrtí projeli cílem Michel-Fresc z Francie, pátí Britové Abbott-Smith a šestí Švýcaři Zurbrüggové.

1990 - Dramatický souboj sajdkárů se musel všem líbit. Na čele bojovali až do 11. kola francouzsko-britská dvojice Michel-Birchall, Nizozemci Streuer-De Haas a švýcarští bratři Zurbrüggenové. Z tohoto souboje nejdříve odpadají Nizozemci, kteří svůj sajdkár převrací po přímém kontaktu s Michelem na „střechu“ a když jdou do hodin další švýcarští bratři Egloffové, tak je pořadí v cíli následující: Vítězí Michel s Birchallem na Krauseru před Brity Websterem a Simmonsem na Yamaze a Švýcary Zurbrüggenovými s LCR. Pro Alaina Michela to znamená, že je dalším jezdcem, který dokázal vyhrát jak na starém, tak na novém Masecu.

1991 - Sajdkáry předznamenalo odstoupení favorizované dvojice Michel-Birchall z Francie už v zahřívacím kole. Začátek nejlépe vyšel Rakušanům Klaffenböckovi s Parzerem, a později je vystřídali Švýcaři Egloffové. Nakonec o pouhé 0,4 sekundy vyhrávají jejich krajané Rolf Biland – Kurt Waltisperg před Nizozemci Streuerem a Schniedersem – obě posádky na LCR a britskou dvojicí Webster – Simmons na Krauseru.

1993 - Po roční přestávce se jelo v Brně o světové body dokonce dvakrát: Jednak při závodě MS-Superbike - kdy se tentokráte závodilo zcela v režii Švýcarů, neboť zvítězili Biland s Waltispergrem na Krauseru před Rakušany Klaffenböckem s Parzerem a před svými krajany, bratry Güdelovými, – obě posádky na LCR. Na podzim v rámci Grand Prix potom vyhráli opět Švýcaři Rolf Biland a Kurt Waltisperger před svými krajany, bratry Güdelovými, a anglickou dvojicí Webster – Simmons – obě posádky na LCR.

1994 - Nejdříve vedli Švýcaři Bösinger s Eglim, ale pak už se jelo dle hodně známých not. Závod vyhráli Rolf Biland a Kurt Waltisperg na Swissautu před krajany Bösingerem a Eglim (LCR) a britsko-švýcarskou dvojicí Webster – Hanni (Krauser).

1995 - Závod sajdkár se jel už v sobotním odpoledni a opět v něm zvítězili Švýcaři Rolf Biland a Kurt Waltisperg na LCR. Celkem tento švýcarský fenomén vyhrál 81 závodů Grand Prix, převážně se spolujezdcem Kurtem Waltispergrem, a získal 7 titulů mistra světa. Druzí skončili Britové Abbott se Smithem (Windle) a třetí další Švýcaři Bösinger – Egli (LCR). 1996 - Sajdkáry se jely už v sobotu za deště, ale to nic nezměnilo na tom, že vítěz zůstal stejný jako v minulých rocích, tedy švýcarská dvojice Rolf Biland – Kurt Waltisperg. Druzí dojeli Britové Webster s Jamesem a třetí jejich krajané Wilford s Wynnem – všichni na LCR.

Famózní Švýcar Rolf Biland vyhrál jak na starém Masarykově okruhu, tak i na novém. Celkem se mu to podařilo v Brně desetkrát! A je tak absolutním rekordmanem na Masarykově okruhu - starém i novém - pouze Max Biaggi mu může konkurovat....



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama