Reklama

Z historie 8hodinovky v Suzuce Hlavní obrázek k článku: Z historie 8hodinovky v Suzuce

Kultovní vytrvalecká klasika «Suzuka 8 Hours» se letos koná už po 42. Zatímco v historii vítězství jasně vedou jezdci s motocykly Honda, tak v posledních letech kraluje Yamaha.

Od roku 1978 se koná na okruhu Suzuka, který je majetkem továrny Honda, tato vytrvalecká klasika. Zatím se odjelo celkem 41. ročníků, prvními vítězi byli jezdci s motocyklem Suzuki.

Zatím 27 vítězství má na svém kontě Honda, následuje Yamaha s osmi, Suzuki vyhrála pětkrát, Kawasaki jednou. Ovšem Yamaha nyní vyhrála čtyřikrát v řadě. Hondě se podařilo vyhrát čtyřikrát a víckrát bez přerušení v letech 1984 až 1987, potom 1997 až 2006 (10x), stejně jako 2010 až 2014.

Nejúspěšnějším pilotem na okruhu v Suzuce je potom Japonec Tohru Ukawa, jenž byl celkem pětkrát členem vítězného týmu Honda. Čtyřikrát potom dokázali trumfovat Nizozemec Michael vd Mark, a domácí piloti Katsuyuki Nakasuga a Ryuichi Kiyonari.

Závod začal v roce 1978 jako závod pro prototypy motocyklů «Tourist Trophy Formula One (TT-F1)», což znamenalo, že je mohly na trati použít čtyři velké japonské společnosti (Honda , Kawasaki , Suzuki a Yamaha), které měly neomezené technické prostředky.

V průběhu let prošel závod několika změnami pravidel v souladu s FIM, včetně omezení objemu na 750 ccm pro motocykly F1.

Jedna zásadní změna závodu nastala v roce 1993. Vzhledem k vysoké popularitě závodů kubatury Superbike, které byly v předchozích 8hodinových závodech pouze podpůrnou třídou, se nyní závod soustředil na superbiky. Třída Formule 1, která byla v té době vrcholem závodu, by byla zcela odstraněna. Další kategorií zahrnutou do závodu je třída Naked (pro motocykly bez kapotáže - podobně jako streetfighter bikes).

Absolutní vrchol měla «Suzuka 8 Hours» v 80. letech minulého století, kdy chodilo do ochozů více než 130 000 diváků, v současné době se průměrná návštěva pohybuje okolo 85 000. Rekordní účast diváků byla v roce 1990, kdy jich přišlo 160 000. Závod je součástí mistrovství světa FIM Endurance World Championship a jeho výjimečnost je v tom, že s výjimkou 2005, se termín vyhýbá konfliktu s jakýmkoli jiným hlavním závodem motocyklového mistrovství.

Do odstranění závodního víkendu MotoGP v Laguna Sece, od roku 2003 do roku 2014, byli vítězi závodů téměř výhradně Japonci. V letech 2002–2014 se akce zúčastnily pouze hvězdy Superbike a vyhráli čtyři evropští jezdci, přičemž tříčlenný tým 2013 se skládal převážně z evropských jezdců.

Od okamžiku, kdy byla Laguna Seca odstraněna z kalendáře MotoGP, se do závodu opět zapojily hvězdy MotoGP, takže Yamaha v roce 2015 vyhrála s Bradley Smithem, a vyhrál zde také Pol Espargaró, světový šampion Moto2 2013. Dvojnásobný mistr světa MotoGP Casey Stoner zde závodil s Hondou, spolu s Michaelem van der Markem a Takumi Takahashim. Jeho tým v závodě vedl, dokud Stoner nehavaroval, a zlomil si holenní kost a rameno. Espargaró a Nakasuga (nyní pouze domácí testovací jezdec Yamahy kromě domácích závodů v Japonsku) opakovali v roce 2016 svůj skvělý výkon s Alexem Lowesem jako třetím jezdcem. Katsuyuki Nakasuga se tak stal prvním jezdcem, který vyhrál čtyři po sobě jdoucí závody «Suzuka 8 Hours» - 2015 až 2018.

Vítězové «Coca Cola Suzuka Eight Hours»

1978 Wes Cooley Mike Baldwin Yoshimura Racing Group Suzuki
1979 Tony Hatton Mike Cole Team Honda Australia Honda
1980 Wes Cooley Graeme Crosby Yoshimura R&D Suzuki
1981 Mike Baldwin Dave Aldana Honda France Honda
1982 Shigeo Ijima Shinji Hagiwara Blue Helmet MSC Honda
1983 Hervé Moineau Richard Hubin Suzuki France Suzuki
1984 Mike Baldwin Fred Merkel America Honda Honda
1985 Wayne Gardner Masaki Tokuno Team HRC Honda
1986 Wayne Gardner Dominique Sarron Team HRC Honda
1987 Martin Wimmer Kevin Magee Shiseido Tech 21 Racing Team Yamaha
1988 Kevin Magee Wayne Rainey Team Lucky-Strike Roberts Yamaha
1989 Dominique Sarron Alex Vieira Team Honda Ikuzawa Honda
1990 Tadahiko Taira Eddie Lawson Shiseido Tech 21 Racing Team Yamaha
1991 Wayne Gardner Michael Doohan Team HRC Honda
1992 Wayne Gardner Daryl Beattie Oki Honda Racing Team Honda
1993 Scott Russell Aaron Slight Itoh Ham Racing Kawasaki Kawasaki
1994 Doug Polen Aaron Slight Team HRC Honda
1995 Aaron Slight Tadayuki Okada Team HRC Honda
1996 Colin Edwards Noriyuki Haga Yamaha Racing Team Yamaha
1997 Shinichi Itoh Tohru Ukawa Hori-Pro Honda with HARC Honda
1998 Shinichi Itoh Tohru Ukawa Lucky-Strike Honda & Iwaki Honda
1999 Tadayuki Okada Alex Barros Lucky-Strike Honda Honda
2000 Tohru Ukawa Daijiro Katoh Team Cabin Honda Honda
2001 Valentino Rossi Colin Edwards Team Cabin Honda Honda
2002 Daijiro Katoh Colin Edwards Team Cabin Honda Honda
2003 Yukio Nukumi Manabu Kamada Team Sakurai Honda Honda
2004 Tohru Ukawa Hitoyasu Izutsu Seven Star Honda 7 Honda
2005 Ryuichi Kiyonari Tohru Ukawa Seven Star Honda 7 Honda
2006 Takeshi Tsujimura Shinichi Itoh FCC-TSR Zip-FM Honda
2007 Yukio Kagayama Kosuke Akiyoshi Yoshimura Suzuki with Jomo 34 Suzuk
2008 Ryuichi Kiyonari Carlos Checa Dream Honda Racing Team 11 Honda
2009 Daisaku Sakai Kazuki Tokudome Nobuatsu Aoki Yoshimura Suzuki with Jomo Suzuki
2010 Ryuichi Kiyonari Takaaki Nakagami Takumi Takahashi MuSASHi RT HARC-PRO Honda
2011 Kosuke Akiyoshi Shinichi Itoh Ryuichi Kiyonari F.C.C. TSR Honda Honda
2012 Jonathan Rea Kosuke Akiyoshi Tadayuki Okada F.C.C. TSR Honda Honda
2013 Takumi Takahashi Leon Haslam Michael van der Mark MuSASHi RT HARC-PRO Honda
2014 Takumi Takahashi Leon Haslam Michael van der Mark MuSASHi RT HARC-PRO Honda
2015 Katsuyuki Nakasuga Pol Espargaró Bradley Smith Yamaha Factory Yamaha
2016 Katsuyuki Nakasuga Pol Espargaró Alex Lowes Yamaha Factory Yamaha
2017 Katsuyuki Nakasuga Alex Lowes Michael van der Mark Yamaha Factory Yamaha
2018 Katsuyuki Nakasuga Alex Lowes Michael van der Mark Yamaha Factory Yamaha

Vítězné značky

27x Honda
7x Yamaha
5x Suzuki
1x Kawasaki



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama