Reklama

Slovenská stopa na novém Masarykově okruhu Hlavní obrázek k článku: Slovenská stopa na novém Masarykově okruhu

V uplynulých 30 letech závodili na novém Masarykově okruhu také závodníci ze Slovenska, a tak se podívejme na dosavadní odjeté závody slovenskýma očima pomocí klávesnice pana Richarda Karnoka.

Pokiaľ by sme hľadali úspešných Slovákov, ktorým sa na tomto vrcholnom podujatí podarilo aj bodovať, museli by sme sa preniesť na starý okruh, kde sa to darilo jazdcom ako František Srna, či Peter Baláž, keďže sa však jednalo o celkom inú trať, budeme sa venovať práve tej aktuálnej, kde sa svetový šampionát jazdí v súčasnosti. Od roku 1987, kedy bol dokončený nový automotodróm v Brne a po piatich rokoch sa do tohto mesta vrátili majstrovstvá sveta, sa tu predstavilo aj niekoľko slovenských pretekárov. A hoci body do MS tu nezískal ani jeden z nich, aj tak však spomenutým patrí všetka česť, keďže si na tento nerovný boj vôbec trúfli…

Čas od roku 1987 sa dá zadeliť do troch fáz. Prvé tri roky bolo možné štartovať v MS bez nejakých obmedzení, samozrejme, bolo sa treba kvalifikovať. V rokoch 1990 a 1991 FIM sprísnila podmienky pre štart v pretekoch MS a čo i len do kvalifikácie boli pripustení iba pretekári, ktorí rok predtým skončili do tretieho miesta v ME. To samozrejme nemohol splniť žiadny náš jazdec. Tretia fáza platí od roku 1993, kedy sa MS do Brna vrátili po ročnej prestávke a na štart sú pripustení aj pretekári, ktorí získajú tzv. divokú kartu.

V rokoch 1987 – 1989 sme v Brne v pretekoch MS so slovenských pretekárov videli len Pavla Dekánka v triede do 500 ccm. Pavol štartoval sporadicky v MS od roku 1985, kedy sa prvýkrát predstavil na GP Juhoslávie. Celkovo štartoval do roku 1989 v dvanástich veľkých cenách. Samozrejme, že dosiahnuť na body nebolo s dostupnou technikou možné, ale Pavol všetky tri preteky v Brne dokončil a zapísal sa tak do histórie Veľkej ceny Československa. Hneď v roku 1987 by v triede 125 ccm štartoval už spomenutý Peter Baláž, ktorý bol mimochodom od roku 1979 posledným československým bodujúcim jazdcom v MS (až v roku 1994 bodoval v Malajzii J. Huleš, to už však ako český reprezentant, takže žiadny Slovák dodnes Baláža neprekonal). Baláž sa v pohode kvalifikoval do nedeľňajších pretekov, ale v snahe vylepšiť svoj čas spadol a po nohe mu vzápätí prešiel Talian Catalano. Peter chcel v nedeľu veľmi štartovať, ale ukázalo sa, že v nohe mal pretrhnutú tepnu a nakoniec o ňu zázrakom neprišiel…

V roku 1989 sa na štart postavil aj ďalší slovenský pretekár, ktorým bol Imrich Majoroš. Po kvalifikácii mu síce patrilo prvé nepostupujúce miesto (37.), ale jeden zo súperov nemohol na štart, a tak sa na 36. pozíciu posunul práve Imro, ktorý pri podujatí v Brne šiel za Cintulov tím zo západného Berlína. Veľké rozčarovanie však prišlo hneď na úvod, keď nášmu pretekárovi motocykel zlyhal už pred samotným štartom…

Okrem spomenutých slovenských jazdcov sa v roku 1989 o štart pokúšal aj Marián Troliga, dokonca v triedach 250 a 500 ccm, no s technikou, ktorou disponoval, sa medzi elitu nemohol ani len kvalifikovať. To isté platí aj o Kvetoslavovi Samákovi, ktorý sa neúspešne pokúšal kvalifikovať do pretekov triedy 80 ccm v prvých ročníkoch MS na novom okruhu..

Ako som už spomenul, v rokoch 1990 a 1991 boli MS pre pretekárov bez úspechov aspoň z ME zavreté, no hneď v roku 1993, kedy bola možnosť štartovať na divokú kartu, sa na štart postavil náš Miroslav Kacko. Miro bol vtedy jediným pretekárom vtedy už v bývalom Československu, ktorý dokázal v boji o titul majstra ČR+SR (v roku 1993 sa ešte šampionát jazdil spoločne) držať krok s Jaroslavom Hulešom a vyslúžil si teda aj divokú kartu pre Brno. Preteky však pre pád nedokončil.

V roku 1995 sa začala osemročná éra štartov Vladimíra Častku v brnianskych veľkých cenách. V roku 1995 jazdil v triede 125 ccm a bol to vtedy on, kto bol v medzinárodných M ČR veľkým súperom Jaroslavovi Hulešovi, ktorý vtedy už žal úspechy v ME. Od roku 1996 už Častka štartoval v triede 250 ccm a v MM ČR zvádzal veľké súboje s Bohumilom Stašom ml. Vrcholnú sezónu Vlado zaznamenal v roku 2000, kedy skončil v ME na celkovom 4. mieste a aj pri VC Českej republiky v Brne to vyzeralo, že si príde pre body do svetového šampionátu, keď sa mu v tréningoch darilo so špeciálnou pneumatikou jazdiť mimoriadne kvalitné časy. Pred pretekmi však zasiahol zástupca pneumatikárskej firmy, ktorý nášmu pretekárovi nepovolil použiť pneumatikyu, na ktoréú majú právo len stabilní účastníci MS a Častka sa tak doslova do cieľa dokĺzal na 23. mieste. Jeho kvalifikačný čas z tohto víkendu, ktorý mal hodnotu 2:07, však viac ako desať rokov žiaden slovenský jazdec nedokázal prekonať.

V roku 1998 v Brne na divokú kartu štartoval aj dvojnásobný majster Slovenska Martin Psotný. V tomto roku bojoval o titul českého šampióna s trojicou pretekárov Jakub Smrž, Igor Kaláb a Michal Březina. Smrž si ku koncu sezóny vytvoril dostatočný náskok, Psotný mal však ešte pred poslednými pretekmi veľmi reálnu šancu na celkové druhé miesto. O tom, že nakoniec skončil štvrtý rozhodlo, že sa spomínaných pretekov z dôvodu nedostatku financií nemohol zúčastniť. Vďaka svojím výkonom si však tiež mohol vyskúšať, aké je to byť aspoň na chvíľu súčasťou majstrovstiev sveta, i keď cieľ pretekov nevidel.

Ako posledný sa doteraz pokúšal o štart na Veľkej cene v Brne Jakub Jantulík v roku 2011, pričom dve úspešné skúsenosti zo štartov v MS na voľnú kartu mal už s roku 2009 z Misana a Estorilu. Pôvodne nádejná sezóna pod krídlami Automotoklubu Brno sa však rozplynula po tom, ako, aj napriek výraznej pomoci Karla Abrahama seniora, mechanik tímu svojvoľným správaním doslova pripravil nášho pretekára snáď o posledné šance vyrásť v kvalitného pretekára a to sa potvrdilo aj v tréningoch na GP v Brne, kde náš jazdec s nekvalitnou technikou jazdil o šesť sekúnd slabšie časy ako v rokoch predtým. Kvalifikovať do pretekov sa samozrejme nedokázal.

Keď už spomíname štarty slovenských pretekárov na automotodróme v Brne, tak uvedieme ak ich účasť na MS Superbikov a World Endurance.

V roku 1993 v Superbikoch štartoval Marián Troliga a v roku 2003 v 6-hodinovke Martin Kuzma a Libor a Jozef Bučekovci. V roku 2010 sa v Majstrovstvách sveta triedy Supersport predstavil Jaroslav Černý, kde mal veľkú šancu bodovať, ale po obrovských technických problémoch nakoniec skončil na prvom nebodovanom, 16. mieste.

Výsledky slovenských pretekárov v Grand Prix na Automotodróme v Brne:

1987: Pavol Dekánek (500 ccm) - 23. miesto
1988: Pavol Dekánek (500 ccm) - 24. miesto
1989: Pavol Dekánek (500 ccm) - 28. miesto
1993: Miroslav Kacko (125 ccm) - nedokončil
1995: Vladimír Častka (125 cm) - nedokončil
1996 Vladimír Častka (250 ccm) - 21. miesto
1997: Vladimír Častka (250 ccm) - nedokončil
1998: Vladimír Častka (250 ccm) - 21. miesto; Martin Psotný (125 ccm) - nedokončil
1999: Vladimír Častka (250 ccm) - 21. miesto
2000: Vladimír Častka (250 ccm) - 23. miesto
2001: Vladimír Častka (250 ccm) - nedokončil
2002: Vladimír Častka (250 ccm) - nedokončil

Foto: Josef Fait



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama