Reklama

R.I.P. Nobby Clark

Rhodésan Nobby Clark (dnešní Zimbabwe) byl mechanikem prominentních jezdců Hockingem počínaje, přes Redmana, až po Agostiniho, Robertse a Mamolu. Byl to král mechaniků!

Motocyklový svět Grand Prix je zarmoucen, ve věku 81-let zemřel jeden z nejlepších mechaniků historie tohoto sportu.

Nobby Clark, který pracoval pro nejlepší jezdce světa v době, kdy ještě pojem «Crew-Chief» nebyl vynalezen, a Gary Hocking, Jim Redman, Giacomo Agostini a «King Kenny» Roberts, stejně jako továrny Honda, MV Agusta Yamaha nebo Cagiva se na něho mohly plně spolehnout.

Nobby nebyl jen nejlepší ve své práci, ale byl skvělý člověk také po lidské stránce.

Nobby Clark se stal jako mechanik GP světoznámý a neměl prakticky žádnou zemi jako stabilní domov, neboť byl doma opravdu všude.

Od let 1960 až 1985 cestoval všude, kde se motocyklový sport konal. Dokázal šroubovat na továrních čtyřtaktech, stejně jako později na dvou taktech byl specialistou #1.

Štíhlý Nobby měl jako své svěřence taková jména, jako Gary Hocking, Jim Redman, Mike Hailwood, Bill Ivy, Kel Carruthers, Hideo Kanaya, Barry Sheene, Giacomo Agostini, Kenny Roberts nebo Randy Mamola. Ti vyhrávali jak závody Grand Prix, tak světové tituly; to poslední se nepodařilo pouze Kanayovi a Mamolovi.

Ze všech těchto úspěchů ale Nobby Clark vůbec nezbohatl, nebyl zřejmě finančně v těchto věcech tak zběhlý.

A tehdejší motocyklové hvězdy s ním nehrály vždy úplně čestnou hru: Jen jako příklad - Honda dala Jimu Redmanovi v 60. letech peníze na letenku First-Class pro Nobbyho Clarka na let do Japonska, aby se zde věnoval novým továrním motocyklům Honda. Ale Redman si peníze ponechal, Nobbymu koupil lístek na železnici (Transsibiřská magistrála) a poslal ho vlakem na cestu dlouhou 9 288 km.

V každém případě se Nobbymu Clarkovi nepodařilo své vědomosti, svůj perfekcionismus, své zkušenosti a veškeré nepopiratelné umění přeměnit v kapitál.

Nobby Clark se narodil 29. září 1936 v Bulawayo/Rhodésie a během školní docházky se seznámil s Garym Hockingem: Oba dva měli stejné hobby, motocykly a racing.

Ovšem mezinárodní motocyklový sport se už tehdy odehrával především v Evropě. Hocking ho po vítězství v Jihoafrickém šampionátu 1959 vzal s sebou do Evropy se startovacím kapitálem 20 dolarů.

V roce 1960 dostal Gary tovární smlouvu v MV Agusta. Po sezóně angažoval Nobbyho Clarka jako mechanika na příští rok. 1961 vyhrál Gary Hocking s továrními motocykly MV-Agusta mistrovství světa 350-tek a 500-tek - s Nobbym! Po smrtelné havárii svého přítele Toma Phillise ukončil Hocking svou kariéru jezdce GP.

Nobby Clark se musel poohlédnout po novém jobu. Vrátil se do Rhodésie (dnešní Zimbabwe) a začal pracovat v měděném dole.

Když ale jeho krajan Rhodésan Jim Redman sháněl do továrního týmu Hondy (250 a 350 ccm) renomovaného mechanika, zaplatil si Nobbyho Clarka. 1962 vyhrál Jim Redman mistrovství světa v obou kubaturách.

Nobby Clark se kvůli tomu začal dokonce učit japonsky. 1963 vyhrál jeho krajan opět dva tituly mistra světa, potom ještě jeden další v kubatuře 350-ccm.

Jelikož byl ale Phil Read s dvouválcovou dvoutaktní Yamahou 250 stále silnější a silnější, tak Honda postavila 250-ccm šestiválcovou raketu. Tu pilotoval Mike «the Bike» Hailwood a s tímto technickým zázrakem se tento Brit stal mistrem světa 250 ccm a 350 ccm v letech 1966 a 1967.

Ovšem Japonci se koncem roku 1967 stáhli z MS, Nobby Clark se musel opět vydat hledat novou práci. Využil své známosti s ex-mistrem světa 250-ccm Kelem Carruthersem, a jelikož ten už pracoval pro továrnu Yamaha, a přivedl do MS 1978 třeba jistého Kennyho Roberste 1978, tak měl na 13 let Nobby o práci postaráno.

Nobby tedy pracoval 13 sezón pro Yamahu a zde se staral o jezdce, jakými byli: Japonec Hideo Kanaya, Ital Giacomo Agostini, Američan Kenny Roberts nebo Brit Barry Sheene.

1978 trumfoval «King Kenny» Roberts (s Nobbym ve svém boxu) jako první Američan v mistrovství světa královské kubatury. 1979 a 1980 zopakoval Kaliforňan svůj úspěch.

Po kapitole s Robertsem hledal Nobby Clark další úkol - a ten našel v továrním týmu Cagiva-500. 1984 zde závodil třeba Marco Lucchinelli.

Do konce roku 1984 zůstal Nobby v Itálii, potom oprášil kontakty k Hondě a třeba 1985 se staral o tovární motocykl Honda Randyho Mamoly.

Jelikož ale Nobby Clark měl mezitím jihoafrický pas, tak kvůli tehdejší politice apartheidu nedostával víza do všech destinací, kde se jezdily závody GP.

1986 mu úřady dokonce daly 18 měsíční čekací dobu na platné vízum a tak se Nobby Clark odstěhoval do Jižní Afriky a řekl cirkusu Grand Prix «adieu» a začal pracoval v jedné automobilové dílně jako řadový mechanik.

Potom byl několikrát viděn při závodech Classic, kde se třeba staral o 30 let starý motocykl Honda RC164.

Za nejsmutnější den svého života označil 20. květen 1973, kdy při tragédii v Monze zahynuli Saarinen a Pasolini.

Před dvěma, třemi roky onemocněl Nobby Clark rakovinou, ale humor (černý) neztrácel ani ve těchto těžkých časech, kdy hodně zhubl: „Moji kamarádi mně říkali: Drž se stranou od hladových psů, nebo si budou myslet, že tady někdo odhodil kabelu se starými kostmi“., říkal třeba vloni Nobby, který ve věku 81 let včera zemřel.

R.I.P., Nobby.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama