Reklama

Phil Read oslavil 80. narozeniny Hlavní obrázek k článku: Phil Read oslavil 80. narozeniny

Před více než 40 lety odcestoval Phil Read po druhém nejlepším čase v kvalifikaci při GP Belgie 1976 bez jediného vysvětlení domů. Od té doby se dlouhou dobu nezúčastnil žádného závodu Grand Prix. Teprve o hodně později, celou tuto událost vysvětlil.

Co se tehdy vlastně stalo a proč legendární Phil Read ukončil vlastně úplně neočekávaně svou kariéru «přes noc», jaké byly důvody toho, že nenastoupil nejen k závodu GP Belgie 1976 na okruhu Spa-Francorchamps, ale ukončil tak překvapivě svou kariéru?

Phil Read bojoval tehdy jako privátní jezdec Suzuki ve svém vlastním týmu Life-Helmets v mistrovství světa. A závodil opravdu skvěle: Například s pozdějším mistrem světa Barrym Sheenem prohrál při GP Mugello po 29 kolech a 152,105 km o pouhou 1/10 sekundy. Při GP Rakouska obsadil třetí místo, před ním skončili pouze oba tovární jezdci Suzuki Barry Sheene a Marco Lucchinelli.

V Belgii 1976 si Read zajistil druhou startovní pozici, ale večer po kvalifikačním tréninku bez jediného slova nasedl do svého automobilu Rolls Royce Silver Shadow a se svou ženou Madeleine vyrazil směrem Anglie.

Od té doby se nezúčastnil žádného závodu Grand Prix a nebyl viděn řadu let ani jako host při nějakém závodě Grand Prix. Důvody tohoto jeho rozhodnutí byly dlouho tajemné, i když se proslýchalo, že prvotní příčinou byla jeho hádka s manželkou.

Nyní se 80-letý Phil Read - narozeniny oslavil na Nový rok - k celému případu vyjádřil v rozhovoru pro SPEEDWEEK.com a to po 43 letech od tohoto okamžiku.

„Ano, měl jsem malou rozepři s mou ženou. A naše děti byli nemocny doma v Anglii. Ale to nebyly ty skutečné důvody mého odjezdu. Tehdy jsem byl majitelem mého soukromého týmu Suzuki-500, italský dodavatel helem Life byl můj hlavní sponzor. Tato firma ale v průběhu sezóny šla do konkurzu; a prostě už neplatila žádné peníze. Nemohl jsem třeba platit dále svých pět mechaniků. A nechtěl jsem zůstat být někomu dlužný. Takže jsem vlastně tým rozpustil a prakticky přes noc jsem ukončil své závodění v MS 500 ccm. Viděno dnešníma očima: Měl jsem se tehdy víc snažit a kdybych se o to pokusil, jistě bych potřebné peníze získal. Nakonec jsem tehdy závodil o umístění v Top-3“.

Mimochodem: Readova žena Madeleine přišla o nějakou dobu později hodně mysteriózně o život....

Legendární Phil Read, narozen 1. ledna 1939 v Lutonu, se vlastně jmenuje Phillip William Read. Jako prvnímu jezdci v historii se mu podařilo získat tituly mistra světa v kubaturách 125 ccm, 250 ccm a 500 ccm, pět jich vyhrál s motocykly Yamaha, dva potom s MV Agustou.

Ale vždy stál ve stínu jiných skvělých jezdců. Nejdříve to byl Mike Hailwood, potom Agostini, a nakonec jeho charismatický karjan Barry Sheene.

Readova bilance úspěchů je ovšem obdivuhodná: Při 138 startech v GP dokázal 52x vyhrát a získal celkem 121 pódiových umístění. K tomu je nutno připočítat 5 Pole-Position a 36 nejrychlejších kol v závodech.

V letech 1961 až 1977 se zúčastnil celkem 17 závodů na Tourist-Trophy. «Prince of Speed» - jak zněla jeho přezdívka na Isle of Man, zde vyhrál 8 závodů a na konci své kariéry se stal 1977 mistrem světa kubatury TT-Formel-1 s motocyklem Honda.

Phil Read byl na závodní dráze hodně «tvrdý tovaryš» a mnohokrát byl zapleten do hodně kontraverzních záležitostí.

V továrním týmu Yamaha měl vyhrát dle domluvy Read MS 1968 v kubatuře 125tek, jeho týmový kolega Bill Ivy pak 250ky. Po předčasném zisku titulu v 125-ccm se Read vykašlal na týmovou domluvu a s Ivym normálně závodil. Na konci sezóny byli oba se stejným počtem bodů, ale mistrem světa se stal Read, neboť měl nižší součet dosažených časů.

Toto porušení stájového nařízení přišlo Britovi hodně draho, Yamaha mu už nenabídla novou smlouvu. Ovšem Japonci se na konci sezóny 1968 odporoučeli stejně z MS, důvodem byly nová technická nařízení: Například ve 250kách byl snížen počet válců na dva místo dosavadních šesti, a rychlostních stupňů mohlo být pouze šest.

Přesto vyhrál Read 1971 na od Helmuta Fatha privátně vyladěné Yamaze ještě jednou titul mistra světa v kubatuře do 250-ccm, když motocykl postavil Nizozemec Ferry Brouwer.

1973 dostal «Prince of Speed» ve 33 letech ještě jako výjimku příležitost v továrním týmu MV-Agusta v kubatuře 350-ccm: „Poprosili mě tehdy, abych pomohl Agostini získat 1973 titul mistra světa. Takže jsem závodil s jezdci na motocyklech Yamaha a Agovi tím pomohl k titulu mistra světa.“, vzpomíná Read na dobu, kdy čtyřtakty MV Agusta se prosadily proti dvoutaktům Yamaha ještě další dva roky.

Dlouho to ale Agostini u MV Agusty po boku Reada nevydržel. Ital (122 vítězných závodů GP, 15 titulů MS) odešel 1974 k Yamaze a stal se zde největším rivalem Reada, který u MV Agusty zůstal a vyhrál MS 500 ccm 1973 a 1974, 1975 skončil jako druhý, když ho porazil «Ago nazionale» (Yamaha).

Zajímavost: Phil Read nabídl německému soukromníkovi Dieteru Braunovi při GP Finska 20.000 anglických liber, když se mu podaří «sundat» Aga v Imatře z jeho Yamahy. Braun se ale k tomuto faulu nenechal přemluvit!

Teprve ve svých 43 letech absolvoval Phil Read na Isle of Man svůj poslední závod vůbec.

„Nejsem starý 80 let, nýbrž 80 let mladý“, směje se Phil a dodává: „Moje motto je stále stejné: Use it or lose it.“



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama