Reklama

Osudové rozhodnutí Jima Redmana a Garyho Hockinga znamenalo dvě tragédie - 1. část

V roce 1960 začala skvělá, ale bohužel hodně krátká sportovní kariéra rhodéského jezdce Garyho Hockinga. Na jaře se stal mistrem Jižní Afriky s privátním Nortonem v kubatuře do 500ccm.

Za italskou MV-Agustu startoval v kubaturách 125, 250 a 350ccm v závodech mistrovství světa. Ve stejném roce se mu podařilo vyhrát na Isle of Man první závod (250ccm). A ve všech třech kubaturách, ve kterých závodil, získal pro svého nového italského zaměstnavatele titul vicemistra světa.

Po ukončení závodní činnosti na motocyklu Johna Surteese (GB) na konci sezóny 1960 se stal Hocking Nr.1 ve stáji hraběte Agusty. A stejně jako jeho předchůdci se mu podařilo 1961 stát se dvojnásobným mistrem světa v obou nejvyšších objemových kubaturách.

Mezitím se ale do podvědomí všech pomalu ale jistě dostával nejlepší privátní jezdec této doby Mike Hailwood (GB). Pro závod GP Cenu národů v Monze obdržel „Mike the Bike“, tedy Hailwood poprvé tovární motocykl z Gallarate a stal se tak továrním pilotem a týmovým kolegou Rhodésana. To se ale vůbec nelíbilo Hockingovi, navíc se do hry vložil finančně Mikův otec Stan a řada rozhodnutí v týmu se tak změnila ve prospěch Hailwooda. To se samozřejmě negativně odrazilo na vzájemném vztahu mezi oběma továrními jezdci. Ostatně v tehdejším paddocku měl Stan Hailwood přezdívku „peněženka“, neboli „náprsní taška“. To ale prosím neberte negativně, prostě Hailwood sr. chtěl jen peněžně podpořit velký jezdecký talent svého syna.

Premiéra sezóny v obou nejsilnějších objemových kubaturách se konala 1962 na Isle of Man. A Garymu Hockingovi připravila TT v tomto roce nepříjemné zážitky: Už v tréninku zažil opravdu hrůzostrašný High-Speed Crash. Dopoledne kolidoval se svým krajanem Grahamem Smithem (Norton) nedaleko úseku Ballaugh Bridge. Oba jezdci havarovali, motocykl MV-Agusta se ocitl v plamenech a byl zničen. Hocking sám byl transportován do nemocnice s pohmožděninami. Neuposlechl ale pokynů lékařů a opustil nemocnici. V následujících závodech Junior- a Senior nabídlo tovární duo MV-Agusty neuvěřitelné souboje a velké show. V jednom z nejdramatičtějších závodů historie TT porazil Hailwood v závodě Junior v posledním kole Hockinga, který ale už nemohl kvůli technickým problémům zpětně zaútočit. Bohužel závod byl zastíněn smrtelnou havárii Toma Phillise (AUS). Ten havaroval ve 2. kole v úseku Laurel Bank se svou Hondou. Hocking ztratil ve Phillisovi dalšího velkého přítele ve světě rychlých motorek. Přes velké bolesti po pádu v tréninku a přes frustraci ze smrti australského mistra světa se Hocking zúčastnil závodu Senior. Tentokrát stálo na jeho straně i potřebné štěstí, tedy na rozdíl od roku minulého, kdy ho problémy s motorem připravily o úspěch. Tentokrát vyhrál a to ještě s novým traťovým rekordem, za ním dojeli Ellis Boyce a Fred Stevens (oba GB), zatímco Hailwood po problémech se spojkou obsadil místo 12.

Vraťme se ale k sympatickému a skromnému Australanovi Tomu Phillisovi. Ten v úvodních závodech skončil v pondělí na Isle of Man jako třetí v závodě kubatury Leightweight, ve středu dopoledne se stejným umístěním mohl pochlubit v závodě 125-tek.

Následoval tragický závod Junior-TT. V programu byl sice uveden Redman se startovním číslem #7, „but for unknown reasons he was a nonstarter“, ale místo něho se objevil na startovní ploše Tom Phillis s číslem #1 a pilotoval tak jeden ze dvou motocyklů Honda s objemem 285ccm, ten druhý jel v tomto závodě McIntyre. Po prvním kole vedli těsně Hailwood a Hocking se svými čtyřválci MV, těsně sledováni Phillisem, ovšem jeho motorka měla už v úseku Braddan Bridge slyšitelnou poruchu zapalování. Na dalším úseku už Australan chyběl a jelikož se odmlčel i hlasatel, tam všichni tušili, že se stalo něco hrozného. A jelikož ani v dalších hodinách se jeho jméno v rozhlase neobjevovalo, tak se všichni obávali toho nejhoršího, navíc se rozšířila zpráva, že Tom Phillis v úseku Laurel Bank tvrdě havaroval. Tato tragédie měla ve své podstatě ještě jednu nešťastnou osobu v podobě Jima Redmana, ten nejenže doporučil Hondě svého kamaráda Toma Phillise, ale původně měl startovat právě on. Protože ale Rhodésan Redman okruh TT nikdy neměl v lásce, tak mu pro závod přenechal svůj motocykl. Nejvyšší vedení Hondy to potvrdilo - a Australan se na něm zabil. Po oznámení smrti nebohého Phillise chtěl Redman zanechat okamžitě závodní kariéry, pak si ale vše rozmyslel.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama