Reklama

Mugello 1985: Freddie Spencer a jeho historický vítězný double Hlavní obrázek k článku: Mugello 1985: Freddie Spencer a jeho historický vítězný double

Při «Grand Prix Národů» 1985 vyhrál Freddie Spencer jak závod prostřední kubatury 250 ccm, tak i závod «premier class» 500 ccm, a tím jen podtrhl tehdejší výjimečnou sezónu.

Sezóna 1985 mistrovství světa motocyklů je z dnešního hlediska historická. Napoledy se totiž některému jezdci podařilo vyhrát šampionát v obou nejvyšších objemových kubaturách (500 a 250 ccm). Byl to Američan Freddie Spencer, který mimochodem v současné době pracuje v oficiálním «Ředitelství závodu» Grand Prix v komisi, která je zodpovědná za korektní průběh jednotlivých závodů.

V průběhu sezóny 1985 vyhrál Spencer z 24 odjetých závodů (myšleno oběma kubaturami) celkem 14! V «premier class» 500 ccm v sedle motocyklu Honda NSR500 byl sedmkrát odmávnut jako první v cíli, k tomu přidal dalších sedm vítězství v prostřední kubatuře 250 ccm s motocyklem Honda RS250RW. V obou kubatuárch závodil «Fast Freddie» za tovární tým Hondy, který sponzorovala firma Rothmans.

V této jeho nejlepší sezóně se tento husarský kousek podařil celkem čtyřikrát, tedy ve stejný den vyhrát jak závod prostřední kubatury, tak i závod kubatury královské. A poprvé to bylo právě v Mugellu, kde se tehdy závod «Grand Prix Národů» konal.

Tehdy v Mugellu běžel doslova Spencer od stupňů vítězů 250tek rovnou na startovní rošt kubatury 500 ccm: „Na stupních vítězů po závodě 250tek jsem sice odštpuntoval láhev šampaňského, ale nevypil ani doušek“, vzpomíná nyní 58-letý Američan.

Jediným vážným soupeřem Spencera byl tehdy pouze jeho krajan Eddie Lawson s továrním motocyklem Yamaha, který projel po 27 kolech se ztrátou devíti sekund na druhém místě, zatímco třetí - Spencerův týmový kolega Wayne Gardner - měl ztrátu 47 sekund.

Po tomto vítězném historickém doublu v Mugellu vyhrál Spencer závody obou kubatur ještě na Salzburgringu, v Spa-Francorchamps a také v Le Mans.

Po skončení sezóny měl Spencer v prostřední kubatuře jako nový mistr světa náskok pouhých 3 bodů na druhého Toniho Manga, který pilotoval soukromý motocykl Honda. Byl to Spencerův jediný titul v této kubatuře.

V královské kubatuře se stal mistrem světa o 8 bodů před obhájcem titulu Lawsonem a po sezóně 1983 se tak stal 1985 podruhé světovým šampionem v «půllitrech».



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama